Mana har gleden av å presentere Sophie. Hun starter idag sitt internship hos oss, og skal være her frem til sommeren. Følg med for flere oppdateringer og les mer her:
Om meg og mitt liv
Jeg heter Sophie og kommer fra Ørsta, en liten bygd på Sunnmøre. På fritiden liker jeg å være med venner, og sosiale sammenkomster er det artigste jeg vet om. Jeg liker spesielt mye å vanke en plass som er «instavennlig», hvor jeg kan knipse et par bilder til en «instapost». Da jeg videre kan oppdatere verden rundt meg; om meg og mitt liv.
Hvorfor Bergen?
Opprinnelig er jeg en «bøgdis» som mange kan kalle meg. For å introdusere meg selv til andre i Bergen, relaterer jeg meg til det kjente folkebandet Vassendgutane, eller til og med influencer og blogger Marna. Dette er de stikkordene jeg bruke for å forklare hvor jeg kommer fra, eller «én time fra Ålesund». Som sagt er ikke mitt hjemsted et så veldig kjent område. Med dette ønsket jeg å utfordre meg selv, flytte til en større by, altså Bergen. Her har jeg mulighet til å utvikle meg som person og studere det jeg brenner mest for på Høyskolen Kristiania.
Markedsføring skapte mestringsfølelse
Hele interessen for fagområdet startet allerede på videregående da jeg gikk studiespesialisering med markedsføringsledelse som valgfag. Teoretisk skole har jeg alltid synes er litt tørt og kjedelig. Likevel var det et fag som lyste opp, og det var «markedsføringsledelse».
Faget markedsføringsledelse var ikke som andre fag. Det gikk ut på å utvikle kreative idéer for hvordan lokale bedrifter kunne utvikle seg. Ved for eksempel bruk av blant annet SWOT-analysen, som er av det mest grunnleggende innenfor markedsføring. Samtidig likte jeg veldig godt at disse oppgavene ble utført i grupper, hvor vi fikk snakke sammen, diskutere og benytte hverandres kreative idéer. Dette bidro til «teambuilding» og relasjoner i gruppen.
Det var mange fordeler som forårsaket ønsket om en fremtidig jobb med markedsføring. Likevel var det en klasse-situasjon på Volda Videregående skole som var den konkluderende årsak. En dag fikk jeg igjen en tentamen med karakter 6 på Volda Videregående. Ikke nok med det, så var det ikke bare jeg som fikk den utkopiert. Resten av klassen som hadde valgfaget, fikk den også levert på pulten. Læreren fortalte dermed klassen om at dette var den beste tentamenen han hadde lest noensinne, og med dette følte jeg en form for mestringsglede. Dermed var det ingen tvil om at jeg skulle søke videre på Markedsføring og merkevareledelse på Høyskolen Kristiania.
Internship hos Mana Communication
Det har vært en utfordring å gå fra å være en «bygdejente» til en «byjente», men det har skapt mye erfaringer. Jeg har utviklet meg mye, på både personlig og faglig basis. Jeg har gått fra å være en innadvendt jente som synes det er skummelt med nye utfordringer i livet, til å bli mer utadvendt og like uforutsette utfordringer. Ettersom jeg nå har gått to år på Høyskolen Kristiania og har fått teoretisk erfaring, så er jeg så heldig at jeg får utfordre meg med et internship hos Mana Communication. Her får jeg sett hvordan det faglige foregår i praksis. Jeg har dermed ulike favorittfag ved studiet, jeg videre ønsker å utforske mer på i praksis.
Mine forventninger som internship
Mine favorittfag til nå i studiet er blant annet forbrukeratferd. Her får jeg lære hvordan mennesker «tenker og handler» i forhold til produktet eller tjenesten bedriften skal reklamere for. Videre synes jeg også fag som markedskommunikasjon og produktutvikling er interessant.
I Mana Communication ønsker jeg å se hvordan disse fagene fungerer i praksis, og hvor jeg får være med på prosesser og strategier i merkevaren. Samtidig som jeg er forankret til mye teoretiske krav fra skolen, vil det også være gøy å lære noe annet som kan skape bredere kompetanse. Dette kan for eksempel være å lære noen kreative triks i sosiale medier og digital markedsføring.