Kundeinnsikt er nøkkelen til suksess

Denne uken har jeg fått kjenne på å være ute på feltet, der jeg har blitt kjent med kunden og teamets arbeidsprosess. I markedsføring er det helt essensielt å ha både kjennskap og innsikt til kunden. Jeg har fått en større forståelse for verdien av å se kundens arbeid og prosessen som ligger bak resultatet, samt lært å håndtere flere arbeidsoppgaver i hektiske situasjoner. 

 

I arbeid ute på feltet

Lørdag kveld var det duket for bryllup på Rekstensamlingene, der Det Gode Selskap sto for mat og servering. Steffen og jeg pakket kamera og stativ, og la ut på fotooppdrag for kunden. Det som var spesielt med dette arrangementet var at brudeparet hadde vunnet drømmebryllupet sitt i en kampanje som foregikk for en stund tilbake. Steffen og jeg fikk fordelt ulike arbeidsoppgaver og tilsendt gode instrukser fra Line på forhånd. Min oppgave var å dokumentere fotooppdraget på Mana sin Instagram-story og filme prosessen som lå bak arbeidet til Det Gode Selskap.

 

Det var utrolig lærerikt å kjenne på de hektiske minuttene, da mye skulle dokumenteres med både kamera og telefon, uten å verken avbryte kunden eller gå i veien for personellet. I tillegg var det veldig gøy å se prosessen som lå bak og hvordan kunden arbeider under et event. Heldig som vi var fikk vi spise både hovedrett og dessert mens vi var på oppdraget. Og for en nydelig mat det var! Jeg har fått høre av de ansatte i Mana at maten til Gunnar er helt fantastisk, men jeg innså det ikke før jeg smakte maten selv. Da gjensto det bare å vise kvaliteten på maten gjennom foto og film.

 

 

Du må kjenne og forstå kunden

Noe jeg har merket etter jeg startet med internshipet mitt er hvor stor forpliktelse Mana har til kundene sine. De gjør alt for kunden og ingenting blir gjort halvveis. Alt innhold i kommunikasjon er skreddersydd og tilpasset kundens kjernekvaliteter. For å gjennomføre dette må du kjenne og forstå kunden. Du må vite hva arbeidshverdagen består av og hvordan prosessen fungerer.

Ettersom Mana er en grunderbedrift gir det en enorm fordel ved at vi kommer tettere på hver enkelt kunde. Problemet er at vi er mer sårbare hvis kunder forsvinner. Det var derfor utrolig trist da en av kundene våre ikke hadde mulighet til å fornye kontrakten for neste år. Ikke fordi de er misfornøyde med arbeidet vårt, men grunnet endringer i organisasjonen sin. Dermed arbeider vi nå med flere nye kundecaser på kontoret, som er en utrolig spennende og lærerik prosess å få være med på.

 

Camilla Solberg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *