Blogg

Presseverktøy og informasjon om influencere
29
mar 2017

Presseverktøy og informasjon om influencere

Det første vi gjorde når vi startet opp, var å kjøpe det beste analyse og presseverktøyet på markedet. Dette har Meltwater News, og vi er stolt samarbeidspartner som benytter systemet daglig. Databasen er oppdatert med alle journalister og påvirkere og vi søker helt ned på detaljnivå. Bedrifter idag møter ofte en redaksjon presset på tid, som gjerne ikke ser potensialet i deres nyhetssak. Dette kan vi løse for dere. Vi kan søke på hvilke journalister som har skrevet om aktuelle temaer innenfor en gitt tidsperiode. Vi har tilgang på all kontaktinfo, også journalistens sosiale medier profiler,  både lokalt, nasjonalt og globalt. Dette vil hjelpe deg med å få satt saken på agendaen.

Det kan også være at vinklingen på saken er feil og journalisten derfor kaster en sak som egentlig ville blitt omtalt med rett vinkling. Bortkastet arbeid fra dere altså, og tid er penger. Vi i Mana Communication har journalister som er meget dyktige på å se potensialet i en mediesak. Vi kan hjelpe med alt fra A- Å, eller gi dere tilgang på våre pressekontakter via systemet vårt. Valget er ditt, og selv om du må betale oss noe for jobben, så vil dette så absolutt gi en gevinst og økt inntjening når sak kommer på trykk. En redaksjonell sak er nemlig den beste og mest troverdige form for markedsføring.  Du «låner» en journalists troverdighet som skriver om deg og bedriften din, og kommer derfor forbi våre blokkeringer mot betalt reklame.

Vi hjelper med å få saken på agendaen

Hvor bra er presseverktøyet?

Visste du at Meltwater Online Intelligence har over 280 000 kilder, mot Googles 80 000? Innenfor sosiale medier har vi mer enn 300 millioner kilder.  Systemet tilbyr altså bredest dekning globalt, noe som gir store mulighet for smarte bedrifter. Vi kan søke på aktuelle journalister som har interesse innenfor de eksakte tema dere ønsker å formidle.  Vi kan også overvåke hva som sies om merkevaren din i sosiale medier. Kunnskap er makt, og dette gir uante muligheter. Vårt fantastiske verktøy har våre eksisterende kunder idag tilgang på til en meget god pris. Nå åpner vi også opp for å kjøpe dette fra oss som en egen tjeneste. Det betyr at selv om du ikke idag er Mana- Kunde, så kan du få informasjon fra oss slik at du får din sak på agendaen.

 

Mer om Meltwater Online Intelligens og våre analyser

Følelsen av å lykkes er priceless 😉

Hvordan få ut en god historie?

Det er viktig å vite noe om den aktuelle journalisten/ det mediet dere ønsker å nå ut til. Saken må vinkles slik at de finner dette interessant. Journalister idag er meget presset på tid, dess mer en nyhetssak er ferdig og kildesjekket, dess enklere er det å få gjennomslag. Dette hjelper våre journalister dere med. Vi hjelper også med fotoarbeid, klargjøring og å gjøre saken mest mulig interessant for journalisten. Vi kan også kjøre dette som del av en større kampanje. Det finnes mange muligheter, og vi identifiserer hva som passer best for bedriften din.

Du har sikkert hørt om VISAK- kriteriene( iallefall dersom du har studert PR og Kommunikasjon på BI ;)…) Her er en kort oppsummering om hva dette er:

 

Visak står for Vesentlighet, Identitet, Sensasjon( Sex), Aktualitet og Konflikt/Kjendis, og er kriterier som sannsynliggjør at du får saken din på agendaen. Kort forklart:

 

  1. Vesentlighet: En god nyhetssakskal ha betydning/ relevans til journalistens lesere/ publikum
  2. Identitet- «Det kunne vært meg» Saken må gi glede av- gi en verdi og nærhet til leseren. Eller den kan ha geografisk eller kulturell tilknytning
  3. Sensasjon( Sex)- Dette er saker som gjør deg forskrekket eller opprørt.
  4. Aktualitet- Saken må være aktuell. det er et av de mest benyttede og handler om nærhet i tid.
  5.  Konflikt( eller kjendis)- Vi mennesker er opptatt av konflikter( eller kjendiser), og settes saken frem også med opptakten til konflikt, så er du på god vei til en god story.

 

Tenk på følgende:

1: Se bedriften utenfra

Navlebeskuelse hjelper ikke, men om du forsøker en «ut av kroppen opplevelse» for å finne noe dere kan bidra med, som har interesse for andre, så er dere på god vei. Her kan det også være en ide å leie inn eksterne rådgivere som oss, som enkelt kan se verdiene deres med kundenes øyne.

Relevante spørsmål: Hvordan jobber dere? Hva er dere best på? Løser dere problemer på uventede og originale måter? Har dere eksempler på at dere har hjulpet andre? Representerer produktene eller tjenestene våre noe som er nytt i markedet?

2: Gjør jobben enklere for journalisten

Journalister er som nevnt presset på tiden, så dess mer grundig forarbeid, dess større sannsynlighet for gjennomslag.  Tenk ut en god vinkling som passer det aktuelle mediet. Inkludere relevant fakta og bakgrunnsinfo, gode bildeløsninger og skriv en ingress.

3: Finn tall og dokumenter

Journalister elsker tallfakta som dokumenterer noe.Når tallene viser en påstått trend eller utvikling, kan journalisten bygge saken på konkret, etterprøvbar informasjon.

4: Gi journalisten informasjonssubsidier

Dette er tidkrevende og kan være komplisert men er vel verdt et grundig arbeid. Journalister behøver ofte mer informasjon for å gjøre saken troverdig og komplett. Finnes det kilder som forklarer og illustrerer poengene i saken? Finn frem til disse, og du er et stort steg i riktig retning til å få saken på agendaen.

Les våre 10 beste tips til å få saken på agendaen skrevet av en av våre journalister: 10 gode tips til presseomtale- bli sett, hørt og lagt merke til

 

Sensasjon selger

Eksempel på bruk av vårt presseverktøy

Tjenesten hjelper med å finne journalister og influencers basert på tema og hva de faktisk skriver om. Systemet gir full oversikt over de siste artikler og blogginnlegg. Kontaktinformasjonen deres er ett tastetrykk unna, og du kan deretter vinkle sak utfra journalistens/influencerens egne interessefelt.

Finn relevante journalister

La oss gi deg et lite eksempel: Marit Markedssjef vil ha ut pressemeldingen om deres nye teknologi innen vindkraft. Hvordan skal verden få vite om denne nyheten?

Marit Markedssjef har sammenfattet en pressemelding som oppsummerer deres nyhet! Nå vil hun ha budskapet ut til relevante journalister. Marit er en rutinert PR-dame og har definert et mål for pressemeldingen sin. Suksess for henne er å få oppmerksomhet fra investorer i Norge og Nederland. Delmålet er å knytte relasjon til unge teknologer innen en helt spesiell nisje. Hun ønsker å ansette spesialister.

Marit gjør et søk i Meltwater-plattformen og finner 5 journalister i Norge og 10 i Nederland. Samtlige av journalistene har de siste 6 månedene skrevet artikler om vindkraft. Marit sender dem en mail, og følger opp med en telefon for å forsikre seg om at de har mottatt hennes nyhet! Kontaktinformasjonen til journalistene var enkel å finne i Meltwater-plattformen. Marit opplever at journalistene er godt oppdatert på hennes nisje, de har jo allerede skrevet om nettopp dette! Marit fant også noen svært relevante bloggere stasjonert Amsterdam. Disse ønsker hun å ta kontakt med, en fot inn i et nisje-miljø kan på sikt gi henne tillit og innpass hos de klokeste hodene innen hennes bransje.

Invitere til arrangement
Etter lanseringen av nyheten, ønsker Marit å invitere til frokostseminar for å demonstrere teknologien. Marit gjør på nytt et søk i Meltwater-tjenesten for å finne relevante personer med interesse for hennes bransje. Marit får umiddelbart opp LinkedIn kontoen til de ulike personene, og inviterer dem fortløpende til eventet.

(Eksempel hentet fra Meltwater)

 

Ta kontakt med oss

Velkommen til Team Mana

(fv foran Tommy, Steffen, fv bak Victoria, Line og Maren)

 

Ingen definerte tags

0 comments

Skriv et svar til innlegget