10 gode tips til presseomtale -bli sett, hørt og lagt merke til

Har du «verdens beste nyhet», men frustrert over at ingen vil høre på deg? Ingen journalister skjønner hva du vil og kanskje du vil gi opp?  Disse råd vil sørge for at du får din første sak ut i media. Det vil hjelpe deg til å få presseomtale

Travelt, travelt, travelt

Det er ikke lett å bli hørt i dagens mediebilde. Samtidig er det lettere nå å få gode pressemeldinger på trykk, budskap i radio og på tv – om du har en spisset og god historie. Mange avisredaksjoner og tv-redaksjoner er travlere nå enn de var tidligere.

Journalistene har mindre tid til å lete opp de gode historiene. Om du kan servere dem en ferdig pakke, er sjansen stor for at du rykker framover i køen, og får din sak i avisen, på radio eller tv.

Få den oppmerksomheten du fortjener. Om du tør…

«Sett inn en annonse, da vel!»

Noen bedrifter har flinke markedsfolk og tidligere journalister som vet hvilke knapper de skal trykke på. Men flertallet av norske bedrifter er gode på helt andre ting enn å få saker i media. De har lyst, men de vet ikke helt hvordan. Og hver gang man prøver, så blir det for «reklamete», og journalistene svarer surt at «du får sette inn en annonse.»

Mana Communication kan hjelpe deg med å få oppmerksomhet i alle kanaler. Vi er eksperter på å få ditt budskap ut i de rette kanalene – til rett tid, og til de rette leserne og seerne. Har du skikkelig lyst til at din bedrift og ditt produkt skal få skinne litt i media? Presseomtale gir store muligheter. Journalister skriver om deg, uten at du betaler en krone.  Får du det til, har du spart deg for mange markedskroner og fått en troverdig form for markedsføring. Det er derimot mange feller å gå i, og vi har derfor laget en ti-på-topp-liste som viser i enkle trekk hvordan du får større sjanse til at din pressemelding blir lest og lagt merke til. Listen er laget av en av våre journalister som hadde over 3.000 saker publisert i fjor.

  1. En spennende historie som vil engasjere. Tabloidiser. Spiss saken. Våg å trekke ut et hovedbudskap. Ikke rot det til med flere hovedpoenger. Du må bestemme deg for en viktig sak, ting eller hendelse. Her gjør mange feil og prøver å få journalister til å skrive generelt om bedriften eller produktet. Det fungerer sjelden.
  2. Har nyhetsverdi, eller wow-faktor. En attraktiv nyhet kan være: » Bergens-firma får storkontrakt med Google». Eller: » Wow! «Denne rare roboten gjør alt av husarbeidet hjemme.»
  3. Kan skape debatt i alle kanaler (Ikke nødvendig, men kan løfte saken positivt). Det betyr at du som avsender er med på å sette dagsorden. Et eksempel: Et forsikringsselskap tilbyr mobbe-forsikring. Istedenfor å vinkle mot produktet, så synliggjøres verdiene av forsikringen. «Vi synes ikke barn og foreldre blir godt nok ivaretatt når de rapporterer mobbing i skolen» Resultat: Dette blir en del av samfunnsdebatten ved at det settes søkelys på noe som alle vet ikke fungerer optimalt. Det setter dagsorden, og forsikringsselskapet får i tillegg mye «gratis» reklame. Forsikringsselskapet blir plutselig den gode hjelperen.( slike saker kan gå viralt)
  4. Henvender seg til mange – Nisjesak kan også gå, men da snakker vi fagblader. Før du sender ut en pressemelding, prøv å se saken litt «utenfra». Med det mener jeg at du bør høre med andre utenfor firmaet ditt om din vinkling på saken er spennende å høre om. Ofte faller markedsavdelingene og bedriftseiere i den fellen at de tror de har «verdens beste budskap», men egentlig er den en veldig sær, intern sak som ikke fenger noen. Bruk litt tid på å finne en vinkling på ditt budskap som er spisset, og som kan være spennende for andre å lese. ( Husk at aviser ikke er et fagblad som skal hjelpe deg med reklame). En nisjesak er noe annet. Her kan du spisse ditt budskap mot en målgruppe som kjenner deg og ditt produkt godt fra før. I fagblader er det ofte lettere å få saker på trykk og på nett.
  5. Sørg for å sende med gode bilder (video – kan fungere i enkelte tilfeller.) Mange gode pressemeldinger dør fordi bildene ikke holder mål. Journalister er travle. Kan du legge til rette  for en god tekst og et godt bilde (husk bildetekst med hvem som er på bildet) da rykker du framover i køen. Ikke ta bilder foran bedriftens logo. Det fungerer sjelden. Ta gjerne bilder av folk i arbeid, ikke oppstilte bilder. Video kan fungere, men da bør du leie inn kompetanse for å gjøre det skikkelig. Få aviser og magasiner tar video med i sine saker fra bedrifter. Men fagblader på nett er takknemlig for levende bilder. Hør gjerne med oss i Mana Communication om vi kan hjelpe deg med video.
  6. Tenk igjennom om saken din kan vekke negativ oppmerksomhet – og forbered deg på eventuelle angrep. Før du trykker på «send-knappen», så tenk litt etter. Kan saken min vekke negativ oppmerksomhet? Kan saken vinkles negativt? Selv om du har skrevet en positiv pressemelding, kan en journalist vinkle denne negativt, om du holder noe skjult, eller prøver å sukre noe som alle vet er negativt. Da kan du få en boomerang av negativ presse i retur. Og for all del; ikke bli sur på journalisten som ringer deg og forteller at du må svare på kritikk. Da kan du ødelegge din redaksjonelle merkevare for lang, lang tid framover.
  7. Gamle saker kan fort bli nye. Ofte sitter bedrifter på nyheter som ingen vet om. De kan være flere måneder gamle, men husk: Har ingen skrevet om nyheten, så er det ingen nyhet:) Ikke legg vekt på at nyheten skjedde for flere måneder siden når du sender ut pressemelding.
  8. Finn gjerne en kunde som kan hjelpe dere med å fronte din bedrift. En såkalt case (på journalist-fagspråket). Dette spør journalister ofte etter. Casene vil alltid løfte deg fram hos journalister, og saken din blir ofte bedre. Finn gode kunde-ambassadører som kan snakke godt om deg, og som er gode å bruke for journalister. Dette gjelder spesielt om du vil på tv. De må ha levende bilder, og faktiske «caser» saker, personer er nødvendig.
  9. Finn en talsperson som egner seg. Gjerne litt utadvendt og som liker å snakke. Stikker du nesen fram med en pressemelding og nyhetstips, må du være tilgjengelig og klar til å snakke for deg i media. Trenger du hjelp til opplæring og kursing, så spør profesjonelle om hjelp. Vi i Mana Communication kan hjelpe deg til å bli trygg i media.
  10. Ikke send ut en pressemelding fordi du kun ønsker å selge noe. Finn historien bak produktet. Blir du for selgende i budskapet, vil du få til svar at du må sette inn en annonse:). Dette er veldig viktig. Ikke tenk «reklame», men nyhet, opplevelser, følelser og engasjement. Da er det lettere å få en historie ut i verden. Reklame kan du betale for. Gode nyheter kan du få markedsført gratis.

Trenger du hjelp, så skal du få det

10 råd som du bør følge om du skal ut på egenhånd. Du kommer langt på egenhånd om du har tid og lyst. Men vi i Mana Communication kan hjelpe deg litt lengre. Vi har erfarne journalister, fotografer, sosiale medier-eksperter og marketing-spesialister som hjelper deg med å bli enda mer synlig enn konkurrenten. Vi kan skreddersy mediepakker til journalistene for deg, om du ønsker det. Vi har dessuten tilgang på vårt pressesystem som gir informasjon om akkurat den rette journalisten for din sak.

Vi har kontaktene som løfter din bedrift lengre fram i køen – Når media skal vurdere hvem som skal på førstesiden i morgen; Hvem som skal få taletid på Tv2 eller i riksdekkende radio, da skal vel du være en av de som vurderes?

Vi ønsker at du skal bli sett, hørt og lagt merke til. Vi i Mana Communication står klar til å hjelpe deg inn i flomlyset. Om du tør:)📢

Vi skaper engasjement for din merkevare i digitale kanaler

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *