Hvordan fungerer TikTok algoritmen?

Du har helt sikkert hørt mye snakk om appen TikTok den siste tiden, og det er ikke uten grunn! TikTok har flere millioner registrerte brukere på appen, særlig unge, hvor 21% under 18 år sier at de er på TikTok hver dag og opptil flere ganger om dagen. Appen het tidligere Musical.ly og var svært populær blant barn. Men, hva er TikTok? Og hvordan kan vi bruke kunnskap om algoritmene til økt synlighet? 

 

Hva er TikTok?

Mange mener at TikTok er en god blanding av Snapchat, Instagram og YouTube. Brukerne på appen kan dele korte videosnutter de har laget selv. TikTok har i tillegg til videoformat nettopp introdusert lignende funksjoner som Instagram. Brukere kan legge ut bilde i “sveip”.

Videoene på appen består oftest av morsomme, små snutter med musikk som blir delt og kopiert flittig. Merk deg ordet “kopiering”, det er nemlig en viktig del av TikTok. Brukere lager egne utgaver av andres videoer som for eksempel danser, små sketsjer og “pranks”. I tillegg finner du «how to – videoer» og meningsutveksling innenfor et gitt tema/trend.  

TikToks unike algoritme

Algoritmen til TikTok gjør at populære videoer sprer seg som ild i tørt gress. TikTok har en interessebasert algoritme, som serverer innhold ut ifra hva du liker, kommenterer og ser på. Brukere kan nå ut til enormt mange mennesker på kort tid. I et dokument som ble lekket av TikTok selv, forklares hvordan TikToks algoritme systematisk legger til rette for at brukere skal ønske å bruke appen mer og mer. Nedenfor går vi gjennom, i korte trekk, hvordan algoritmen skaper økt bruk av appen:

 

Visningstid

Når brukerne er inne i appen, vil algoritmen analysere hvor mye tid vi bruker på en video, også kalt “watch time”, og i hvilke grad hen kommer tilbake for å se mer (retention). 

 

“Down the rabbit hole”

«Woops, der var en time gått». Hvis du som bruker blir værende, vil algoritmen synliggjøre flere lignende videoer som du liker, slik at du fortsetter å scrolle. Dette er en av grunnene til at mange kan sitte timesvis å scrolle. For flere foreldre har det blitt en bekymring, fordi det både går utover skolearbeid, sosialisering og andre oppgaver. (TikTok vurderer å teste ut en tidsbegrensning for brukere under 18 år. )

Polarisering er «medaljens bakside» av algoritmene. Innenfor en meningsutveksling på omtalte temaer, vil en TikTok-bruker kun få innhold som samsvarer med egne oppfatninger. Dette kan skape ekstreme meninger blant en ung og lettpåvirkelig målgruppe.

 

Engasjement

I tillegg til å hente inn hvordan brukere ser på videoene, evaluerer TikTok hvordan brukeren engasjerer seg. Faktorer som likes, kommentarer og “play-throughs” styrer videre mot lignende innhold. Slik brukes “seervaner” til å pushe ut videoer TikTok mener er relevant og underholdene. Dette gjelder også annonsert innhold.  TikTok kan derfor være gull for enkelte bedrifter!

 

Vurdering av innholdet

Når en bruker legger ut innhold, vil algoritmen vurdere hvordan videoene leverer, basert på faktorer som visningstid og engasjement. En annen viktig faktor er hvor hyppig brukeren poster videoer. Dersom algoritmen ser at videoen til brukeren bidrar til å holde andre brukere på appen, vil TikTok pushe ut innholdet til flere. 

 

 

Ønsker du å vokse deg stor på TikTok , bør det postes 3-5 dager i uken med relevant innhold som passer din(e) målgrupper. Dess mer du klarer å mate algoritmen med informasjon, dess bedre kjenner TikTok deg og publikumet ditt.

Trender kan være et supert springbrett for å vise mer av hva din bedrift gjør. Men pass på! Ikke benytt trender som har gått ut på dato og som passer til ditt brand. Før du starer har vi samlet noen huskeregler til deg:

 

Sett mål for bedriftens aktivitet på TikTok

Skal du bruke organisk rekkevidde eller betalt annonsering? Alt er målbart så her anbefaler vi en god miks av begge deler! Prøv deg frem og finn ut hvilke type innhold som gir best rekkevidde. OBS: Skal du kaste deg på en trend? Pass på at dette er relevant og passende for din bedrift og din målgruppe.  

 

TikTok trender

TikTok har hovedsaklig tre typer trender. Nano trender, som oftest kan være korte dansevideoer med musikk som er populær «i øyeblikket». Mikro trender, som for eksempel how-to videoer og makro trender, hvor brukerene går dypere inn i et tema som for eksempel bærekraft.

 

Tilrettelegg for at bedriften kan utfolde seg og være kreativ

TikTok er den optimale plattformen for UGC (brukergenerert innhold). Mange større bedrifter lager ikke noe innhold selv, men får synlighet på grunn av kundenes engasjement. De lager innhold som skaper oppmerksomhet og kjennskap til bedriftene. Ofte benyttes hashtagger og challenges. 

En bedrift som har merket effekten, er Clas Ohlson, som fikk en bordlampe revet vekk fra butikkhyllene etter at den trendet på TikTok. I etterkant av dette, har kjeden gjort et helt genialt fremstøt mot kundene. Inne på denne siden finner du andre produkter under overskriften: «Virale produkter – se hva som trender akkurat nå» Mesterlig av Clas Ohlson!

 

Ta kanalens premisser på alvor!

Kanalforståelse is key! Bruk god tid på trend watching, og aldri slett en video som ikke tar av med en gang. Feeden til TikTok er ikke kronologisk. Videoene lever, og kan få en boost lenge etter publisering. Prøv deg fram – lag gjerne flere videoer rundt den samme ideen, men med ulike små justeringer. På denne plattformen kan man ikke si at «less is more» men snarere motsatt «more is more». Jo mer du publiserer, jo bedre kjenner algoritmen til innholdet ditt.

For innholdsprodusenter er dette viktig å ha et bevisst forhold til. Målet til TikTok sies å være å øke andelen aktive brukere. Bruk algoritmen til din fordel, test ut ulike typer innhold og vær kreativ!

1 hendelser på “Hvordan fungerer TikTok algoritmen?”

  1. Hei, flott innlegg, takk!

    Jeg kan forstå at mange bloggere (og også vennene mine) har begynt å bruke https://medieboost.no/ for å få flere følgere på TikTok. De kjøper følgere fordi de sier det er lettere å få nye følgere. Hva er din erfaring med det? Et raskt søk forteller meg at det faktisk er ganske billig... https://medieboost.no/service/tiktok-foelgere/

    Mange hilsener fra Emma

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *