Instagram er en ypperlig plattform for å styrke en merkevare, og for å nå ut til et større publikum. Men det er mye innhold som slåss om oppmerksomheten, og det kan være utfordrende å gjøre bedriften synlig og skille seg ut fra mengden. Her er våre beste tips til hvordan du kan bygge en sterkere merkevare på Instagram, og oppnå økt engasjement.
1. Ha en god og oppdatert bio
Bioen er noe av det første publikum leser når de kommer inn på profilen din. Det er begrenset med plass, og du må derfor forklare kort og konkret hvem bedriften er og hva dere gjør. Her er det også mulig å legge til en link. Vi anbefaler å legge ved link til bedriften sin nettside, så følgerne enkelt kan komme til hjemmesiden deres.
2. Ha en tydelig visuell profil – tilpasset din merkevare
En viktig del av merkevarebyggingen, er å definere en tydelig visuell profil. Dette kan være vanskelig, men prøv å spørre deg selv: Hvem er vi, og hvordan vil vi fremstå? Det kan også være fint å avklare hva slags type bilder dere vil dele, og sette kvalitetskrav til det visuelle materialet som skal publiseres.
For å få en oversikt over hvordan Instagram-feeden vil se ut, anbefaler vi å bruke Later. Her kan du planlegg og legge opp Instagram-feeden, slik at du kan se hvordan innleggene passer sammen, før de publiseres. Tjenesten inkluderer både nettside og app, og sender deg varsel når et innlegg skal publiseres. Med betalt versjon, kan de fleste autopubliseres.
Trenger du inspirasjon til ulike måter du kan bygge opp en visuell profil? Ta en titt her.
3. Vis engasjement og publiser innhold kontinuerlig
Du må være aktiv på Instagram for å bli stor på Instagram. Vi kan ikke understreke nok hvor viktig det er å være aktiv og jevnlig oppdatere følgerne sine. Det beste er å dele innhold hver dag, enten det er i feeden eller på story. Dersom der ikke har kapasitet til å legge ut innhold hver dag, vil vi anbefale å legge ut minimum tre innlegg ukentlig. Samtidig er det viktig at innholdet som deles har verdi for følgerne. Kvalitet skal alltid settes fremfor kvantitet. Men hva skal man legge ut?
Vi har nok alle kjent på frustrasjonen av å ikke vite hva som kan legges ut. For å gjøre planleggingen enklere og skape relevant innhold som er interessant, anbefaler vi å lage en liste med kategorier som bedriften ønsker å dele. Hensikten er å bruke disse kategoriene som retningslinjer eller et verktøy for å vise bedriften og dens personlighet. Det skal hjelpe deg å spare tid, samtidig som du gir følgerne dine en anelse om hva slags innhold de kan forvente seg av din bedrift på Instagram. Dette skaper tillit, som igjen bygger din merkevare.
NB: Ikke glem å vise følgerne at dere er engasjert og setter pris på dem. Svar på alle kommentarer, enten du skriver en tekst eller bare bruker en emoji. Det er også viktig å følge andre relevante brukere, for så å like og dele innholdet de publiserer.
4. Finn dine favoritt-hashtags
Hashtags er fremdeles relevant, og er en smart strategi for å nå ut til et større publikum og styrke din merkevare på Instagram. Hashtags er nemlig bra for å styrke Instagram-algoritmen. Det kategoriserer innholdet ditt, og foreslår innlegget til brukere den tror vil ha stor interesse. Du kan legge til så mye som 30 hashtags i et innlegg. I tillegg kan man følge hashtags, så her er det viktig å finne relevante # som dine potensielle kunder bruker. Dette gjør det mulig å øke rekkevidden på innleggene, samt få flere følgere.
Tips: For å se hvor stort volum en hashtag har, kan du søke opp ordet på utforsksiden til Instagram. Klikk på søkefeltet, velg «tagger» og skriv inn ordet du vil bruke.
5. Ikke glem Instagram Stories
Dette blir ofte oversett, men Stories gir enormt mange kule, og engasjerende måter til å informere publikumet ditt om produkttilbud eller tjenester. Det åpner også for toveis dialog, der du kan oppfordre følgerne til å bli delaktige i innholdet du deler. Du kan også lime inn linker, som gir enorme muligheter til å føre følgerne videre til for eksempel nettsiden til bedriften. Bruk derfor Instagram Stories som en del av bedriftens mediemiks, gjerne i kombinasjon med innlegg. Lag oversiktlige høydepunkt.
Vil du lære mer om hvordan du kan bruke Instagram Stories i markedsføring? Les blogginnlegget vår om hvordan du kan oppnå bedre rekkevidde i Stories her.
6. Bruk Instagram Reels
Vi kan ikke snakke om merkevarebygging på Instagram uten å snakke om Reels. Siden Instagram Reels kan vises på utforsk, vil folk som ikke engang følger deg kunne se videoene dine. Dette betyr at enten du har mange følgere eller ikke, kan klippene dine bli oppdaget av et nytt og større publikum. Hvis du spør oss, er dette en gylden mulighet til å øke rekkevidde på innholdet, merkevarekjennskap og få flere følgere.
Lyst til å teste det ut? Da kan du lese mer om hvordan man kan bruke Instagram Reels i et tidligere blogginnlegg vi har skrevet. Innlegget finner du her.
7. Annonser
Å promoter innhold gjennom annonser er en smart måte for å øke merkevarekjennskap og styrke ditt viktigste innhold. Du må ikke promotere alt, men fokuser på de postene som kan styrke din innholdsstrategi. Noen ganger kan det lønne seg å promotere innholdet som organisk allerede har fått god respons. Du vet folk liker innholdet, og det kan hjelpe deg med å nå flere relevante følgere fra målgruppen til å følge profilen din.
Instagram er en plattform som egner seg til bilder og videoer. Det er derfor viktig å ha en spennende og fin video eller bilde som fanger oppmerksomheten. Legg til en forklarende tekst, men hold det kort og godt. Unngå ord som «kjøp» teksten, og prøv heller å skrive en engasjerende tekst som inspirerer mottaker.
OBS: Bruk ALDRI «Fremme-knappen» Legg opp via annonseadministrasjon.
8. Evaluer og tilpass innholdet
For å skape godt innhold er det viktig å prøve seg frem og lære av sine feil. Evaluer derfor hvordan innholdet ditt blir mottatt av publikum, og finn ut av hva som funker og ikke. På denne måten ser du hva følgerne dine vil se mer av, og hva som skaper engasjement. Du kan hente mye informasjon om hvordan innholdet ditt har blitt mottatt av publikum ved å se på innsiktsoversikten i appen. Her kan du blant annet se på hvert innlegg sitt rekkevidde, antall lagringer, eksponeringer, klikk på produktknapp og mye mer.
Helt tilslutt: Ha det gøy, våg å teste ut nye formater og lek. Vis energien og personligheten i merkevaren. Vi handler med de vi liker – simple as that. Lykke til!