Hvordan bruke Instagram Reels

Usikker på hva Reels er og hvordan du kan bruke det? Reels er en spennende funksjon på Instagram med stort potensiale. Vi deler tips og inspirasjon til hvordan du kan bruke Reels for å hjelpe bedriften din å nå ut til flere.

Hva er Instagram Reels?

Først må vi snakke om hva Reels egentlig er. Reels er en funksjon på Instagram der du kan spille inn, dele og se korte videoklipp. Videoen kan være mellom 3 til 30 sekunder, og må ikke bestå av ett sammenhengende videoklipp. Her kan du nemlig sette sammen flere korte klipp til en spennende video. Du har også tilgang til flere redigeringsverktøy som lyd, effekter og justering. Her er det bare fantasien som setter grenser. Høres det kjent ut? Reels er nemlig ikke så ulikt fra den mye omtalte appen Tiktok.

Siden Instagram Reels kan vises på utforsk siden på Instagram, vil folk som ikke engang følger deg kunne se videoene dine. Dette betyr at enten du har mange følgere eller ikke, kan klippene dine bli oppdaget av et nytt og større publikum. Hvis du spør oss, er dette en gylden mulighet til å øke rekkevidde på innholdet, øke merkevarekjennskap og få flere følgere.

Er du ivrig etter å prøve? For å lage en Reel trykker du på pluss-symbolet øverst i menyen til høyre i profilen din, og velger Filmrull. Her kan du filme videoklippene direkte i appen, eller laste opp et eller flere videoklipp fra bildegalleriet ditt på mobilen.

Hva kan du bruke Reels til?

Som sagt: Det er bare fantasien som setter grenser for hva du kan bruke Instagram Reels til. Her er noen ideer og favoritter fra oss for å få kreativiteten i gang.

1. Historiefortelling

Enhver merkevare har en personlighet – en unik stemme. Hvem er dere, menneskene bak merkevaren? Kanskje dere har en inspirerende gründerhistorie, noe spesielt som har hendt, eller unike kvaliteter i bedriften andre kan relatere seg til og bør vite om? Lag en kreativ Reel! Med Instagram Reels kan du fortelle historier om bedriften, la følgerne bli kjent med de ansatte, snakke om problemer og hvordan du løste dem.

Her ser dere et eksempel fra Kaja Høglund. Etter å ha blitt permittert under pandemien, startet hun sitt eget klesmerke: Murlong Cres. I denne videoen viser hun følgerne hvordan hennes arbeidshverdag ser ut, forteller hvordan det siste året har vært og takker følgerne for at de har støttet henne i perioden. En nydelig video!

2. Vise frem produkter

Reels er en super måte å markedsføre produkter og vise bruksområder. Prøv å skape en stemning i filmen, og vis hva produktet kan brukes til. Hvis du for eksempel skal selge en matvare kan du lage en reel med en oppskrift. Slik kan følgerne se hvilke ingredienser du bruker, fremgangsmåten og resultatet.

Paulina Molina Olive Oils er leverandør av spansk extra virgin olivenolje. Dette er en av våre kunder, og vi styrer deres sosiale medier og annonser. Istedenfor å publisere et oppstilt produktbilde med hvit bakgrunn, har vi valgt å lage en reel. Her ville vi få frem sommerstemning, samtidig som vi viser hva olivenoljen kan brukes til. Vi tok derfor med produktet ut og stelte i stand en koselig piknik med deilig mat.

Et annet eksempel er en reel fra influenser og forfatter Anniken Jørgensen, også kjent som annijor. For å vise frem plagg fra den nye kolleksjonen til BikBok, som hun har et samarbeid med, har hun laget en reel med et antrekk for hver dag i uken. Vi elsker det! En super måte å vise frem den nye kolleksjonen, og hvordan plaggene kan styles.

3: Bli kjent med meg

Dette er en morsom vri på hvordan bli kjent med deg og bedriften din. Finn frem en god sang med litt beat, og så er det mest å leke deg frem med litt dansing og smiling. Mens du redigerer reelen, kan du sette inn små tekster hvor du introduserer deg selv. Eksempler kan være: Hvordan og hvorfor du startet bedriften, hvordan du fikk din første kunde, spesielle interesser du har eller morsomme fakta om deg selv.

Vi ville gi følgerne våre et innblikk i hvordan det er å jobbe i Mana Communication. Her har vi lagt inn bilder til sangen «somebody to love».

4: Før og etter

For denne typen reel, er det kanskje lurt å bruke «green screen» effekten Instagram har. Den er ganske innovativ. Effekten skiller deg fra bakgrunnen og gjør den grønn, slik som med green screen lerret. Med denne effekten kan du da legge inn et bilde eller en video fra kamerarullen, som vil da poppe opp bak deg. Bildet/videoen bak deg er da hvordan bedriften din var før, mens du i forgrunnen representerer hvem du er i dag.

5: Snappy tips

Dette eksemplet er også veldig enkelt. Finn en sang med en god beat. Deretter filmer du deg selv hvor du knipser fingrene i takt med melodien. Mens du redigerer videoen, tilføyer du ett kjapt tips. Hver gang du knipser, kommer det ett ord frem.

6: Bokklubb

Er du en lesehest, eller bare er det en bok som har deg fanget? Nøl ikke med å vise den frem! Her trenger du ikke nødvendigvis å ha ansiktet ditt i videoen. Bare vis bokomslaget til kameraet. Kanskje har du til og med fagspesifikke bøker som har hjulpet bedriften din. Frem den og hjelp andre med lærdommen.

7: Office Check

Kanskje har du hørt lignende lydklipp på Reels eller TikTok hvor noen sier for eksempel «boyfriend check», «girlfriend check», «hot mom check». Denne kaller vi office check! La oss si at kontoret ditt (enten det er hjemme, eller på jobben) ser ekstra fint ut en dag. Ta frem mobilen og film småklipper at arbeidsplassen din. Vis frem de små tingene som representerer deg og din personlighet, legg på litt musikk og sett inn tekst. Den trenger ikke være vanskeligere enn «office check». Gi publikumet ditt en liten smakebit på hvordan du har pyntet opp arbeidsplassen din.

8: Dagens antrekk

Instagram Reels er designet for små, morsomme, underholdende klipp. Selv om bedriften din ikke nødvendigvis trenger å ha noe med klær å gjøre, går du ikke akkurat naken på jobb, sant? Er du ekstra fin i dag, eller ser du ut som en profesjonell slask? Gå i vei og vis de som følger deg motesansen (eller mangelen) din. Vinkler du det rett, vil du ikke se uprofesjonell ut; du vil være menneskelig.

9: Aktuelle hendelser

Denne idéen for Reels er kommentarer på nåværende hendelser. Her er det lurt å bruke greenscreen effekten. Gå inn på en hvilken som helst nyhetsside og fin en overskrift eller en artikkel som er aktuell for industrien din. Ta et skjermbilde, og legg den som bakgrunn for effekten. Så legger du bare inn dine tanker og kommentarer på artikkelen. Det kan være seriøst, kontroversiell, kynisk, eller humoristisk. Hva enn det er, er det en flott måte å skille deg fra konkurrentene i markedet dit.

10: Myte og fakta

Her kan du lege frem vanlige oppfatninger andre i industrien din har. Hva er det de andre sier som du er uenig med, eller vet tar feil? Film deg selv og fortell alle den oppfatningen og erfaringen du har. Fortell sannheten. Du har riktignok bare 30 sekunder på deg, så være obs på tidsbruken. Men, hvis du gjør det rett, kan du faktisk endre holdningen til de som ser videoen. Dette er sterkt fordi når de som følger deg endrer tankegangen deres, har du faktisk større sannsynlighet for at de kan bli de neste kundene dine.

Tar du deg tid til å eksperimentere med reels, er sjansen for at den blir sett av flere enn følgerne dine mye større. Vi anbefaler deg å ta en titt i utforsk og la deg inspirere av andre skapere. Vær kreativ, og prøv deg frem. Lykke til!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *