INSTAGRAM TRENDER 2022

Hvordan kan du benytte Instagram til å forbedre merkevarens synlighet? Jo raskere du tar i bruk nye Instagram-trender i markedsføringsstrategien din, jo bedre blir synligheten. Her er 8 Instagram-trender som vil påvirke måten vi markedsfører på i 2022:

1. KRONOLOGISK OG FORESLÅTT FEED

Den kronologiske feeden er på vei tilbake, og vil antagelig bli tilgjengelig veldig snart. Hvilken betydning har dette for Instagram i 2022?

Det vil trolig bli en helt ny hjem-skjerm, hvor brukerne har muligheten til å veksle mellom en «foreslått for deg» og en kronologisk «følger»-feed. TikTok var først ut med å bruke dette formatet, og det ser ut til å ha fungert bra. TikTok er nemlig offisielt blitt mer populær enn Instagram blant amerikanske Gen-Z brukere. Det er derfor viktig at Instagram følger på, for å ikke tape terreng. (Vi spår også at dette vil dukke opp på Facebook.)

2. VIDEOFORMATER VIL SLÅ SEG SAMMEN

Instagram har allerede slått sammen IGTV til Feed Video, men vil trolig bevege seg mot et mer strømlinjeformet videotilbud i 2022. Med Feed videoer, Reels og Stories, er det høyst sannsynlig at Instagram vil bevege seg mot en mer enhetlig tilnærming i løpet av det kommende året. Har du ikke startet med video? Da anbefaler vi på det sterkeste at du starter.

3. SHOPPING-KANAL:

Instagram er blitt en viktig shopping-kanal. Selger du fysiske produkter, og ikke har Instagram shop enda? Da MÅ du prioritere dette snarest. Nye og mer sømløse løsninger popper opp hele tiden, og med et par klikk kan kundene shoppe via feed, stories og butikken din. Sømløs opplevelse er viktige stikkord. Tips: Pass på å ha gode og raske betalingsløsninger, slik at det er enkelt for kundene å foreta et kjøp.

4. INFLUENSERMARKEDSFØRING ENDRER MÅTEN VI HANDLER PÅ

Instagram er på god vei til å bli en viktig shoppingplattform, og i 2022 vil Instagram rulle ut deres opprinnelige tilknytningsprogram for skapere – i bredere skala. Dette vil gi et betydelig økonomisk insentiv for influensere av alle størrelser til å selge produkter på vegne av merkevarer. Innføringen av provisjonsbaserte inntekter på Instagram fjerner behovet for komplekse avtaler og kontrakter, noe som gjør influensermarkedsføring mye enklere for alle å bli involvert i.

Instagram vil også gjøre «Creator Shops» tilgjengelig for flere brukere. Her får influensere og skapere en ny arena til å vise frem produkter fra merker de elsker, samtidig som de tjener provisjon fra salget de inspirerer til.

5. MERKEPERSONLIGHET BLIR MER AVGJØRENDE

Instagram er ikke lenger en app hvor man kun deler estetisk tiltalende bilder. I dag er Instagram blitt en plattform for noe mye mer effektfullt: nemlig fellesskap og samtale. Hvilken betydning har dette for merkevarer og skapere?

Har du enda ikke gjort det, bør du fokusere på et mer personlig preg over innholdet du deler i 2022. Enten det er å dukke opp på Stories, bringe stemmen din frem gjennom bildetekstene dine, eller være kreativ foran kamera på Reels. Ved å publisere mer personlig innhold, vil man kunne samhandle med følgerne på et dypere nivå, bygge en sterkere følelse av fellesskap og oppmuntre til engasjement.

6. LIVE SHOPPING:

Instagram Live Shopping lar bedrifter og influensere selge produkter under en direktesending. Her kan du vise frem produktene dine, samhandle med følgere og samarbeide med andre merker og skapere.

Instagram Live Shopping er tilgjengelig for alle som har en business-konto med checkout-funksjon. Når du merker et produkt fra katalogen, vil dette produktet vises nederst på skjermen under en direktesending.

Live Shopping er en trend som stadig øker. Har du ikke prøvd det enda bør du teste det ut i 2022.

7. AUTOMATISKE VERKTØY:

Instagram automatiske verktøy er en rask og enkel løsning for leadgenerering direkte på melding. Funksjonen lar deg sende ut automatiske svar, svar via stories, linker etc.

Tips: Sett opp innlegg hvor du ber om en CTA; gjennom å nevne et spesielt ord i kommentarfeltet. «Triggerordet» utløser automatisk respons, slik at du kan sende informasjonen du ønsker direkte på DM til den som la igjen kommentaren. Dette er helt ypperlig for å dele oppskrifter, tips, lister + muliggjør dialog med den som er interessert.

8. NYE OG FORBEDREDE FUNKSJONER FOR SAMFUNNSENGASJEMENT

Når det kommer til samtaleoppfordringer, er det ingen som gjør det bedre enn Instagram. Fra emoji-reaksjoner til interaktive historieklistremerker er det ingen tvil om at Instagram vet hvordan man kan drive en samtale og bygge et felleskap – og dette er en fordel de ikke kommer til å gi seg med i 2022. Polls og spørsmål i stories er kommet for å bli, og vi kan forvente flere lignende funksjoner i månedene som kommer. Her er et par funksjoner vi kan forvente å se fremover:

  • Flere engasjementsdrivende klistremerker, som spørsmålsklistremerket, vil bli tilgjengelig i Reels-chatten.
  • Mer engasjerende og interaktive kommentarsvar, hvor det vil bli mulig å svare via video eller et talenotat.

Til ettertanke: Instagram er ikke lenger bare en bildedelingsplattform, men en oppslukende kommunikasjonskanal. Har du lyst til å lykkes i 2022, er det på tide å brette opp ermene, skinne foran kamera og la personligheten din skinne frem. Jo mer dynamisk, personlig og engasjerende innholdet ditt er, jo bedre. Lykke til!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *