Det hjelper ikke å ha verdens beste produkt dersom kundene ikke vet om det. Et kritisk steg for vellykket kommunikasjon, er å vite hvem man henvender seg til, og med hvilke type triggere. Definerte målgrupper har du sikkert allerede i strategien din, og det er bra. Men, kommunikasjonen kan fort bli for generell og lite treffende. Ta steget opp, bruk personas! Les mer her og lær hvordan:
Hva er personas?
En «personas» er en definisjon på en semi-fiktiv person, som beskriver den ideelle kunden for din bedrift, basert på markedsundersøkelser og ekte data om dine eksisterende kunder. Personas hjelper deg og din bedrift med å forstå både eksisterende kunder og dine mulige kunder. Markedsføring utviklet på bakgrunn av personas, vil gi en mer nøyaktig kommunikasjon og vil med større sannsynlighet treffe og engasjere de rette kundene. Dette gjør bedriften din mer effektiv, og kan gi økt salgseffekt. Det blir enklere å kartlegge innhold og fordele tid og ressurser, fordi teamet jobber mot samme «kunde».
Slik lager du personas
Personas skapes gjennom brukerundersøkelser, design thinking – prosesser, intervjuer av eksisterende kunder eller andre datakilder du har tilgjengelig. Workshop med personer i bedriften som jobber tett på kundene, og har kjernekunnskap, er en effektiv metodikk. Markedsavdelingen, salg og kundeservicefunksjoner sitter på viktig kjennskap – bruk de. Lag et sett av spørsmål dere ønsker svar på, og forsøk å besvare dette under prosessen. Når teamet har klarlagt en profil av kunden, kan dere gjennomføre undersøkelser for å få mer utfyllende svar. Valg av datainnsamling avgjør du selv, men pass på at dataene er reelle og bygger på dine eksisterende kunder.
8 tips til personasbeskrivelse:
- Opplysninger om personas. (demografi) Her kan du inkludere bilde, navn, alder, sivilstatus, barn, yrkestittel eller bosted. Det er ikke nødvendigvis dette som beskriver kunden din best, og er mest «matnyttig» å arbeide videre med. Men dette er en fin start på profilen.
- Ferdigheter og kunnskap. Dette er viktig. Hvilke interesser har personen, hva er personen god på og hvilke ferdigheter skiller personen fra andre.
- Atferdsmønster. Skal forklare personligheten til prospektet. Hvordan er personen rundt andre folk, eller privat. Er de en påvirker, beslutningstaker eller en som er lettpåvirkelig? Innsikt som er gull for bedriften din.
- Pains. Hva blir personen frustrert over. Hvilke problemer møter hen på i hverdagen, gjerne knyttet til din bedrifts varer og tjenester? Dette gir viktig innsikt til triggerpunkter som kan benytter for å hjelpe personen.
- Gains. Noe personen får energi av, som gjør personen lykkelig eller glad. Noe du kan matche mot dine varer og tjenester? Bruk det! Supereffektivt i kampanjer!
- Holdninger. Hva er spesielle holdninger som beskriver personen? Miljøbevisst, velger økologisk, katteelsker eller et ja-menneske?
- Sosialt miljø. Hvem omgås personen med, hvordan er søke- og medievanene til personene. Hva påvirkes personen av?
- Goals. Drømmer, ambisjoner og målet til personen, gjerne delmål også. Det er dette personen jobber hardt for å oppnå i livet. Hva drømmer de om? Hva vil de oppnå? Hvordan kan din bedrift hjelpe? Supereffektivt virkemidler i kampanjer!
- Tro. Noe personen liker å leve etter som også gir deg et inntrykk av personligheten.
Tips: Ikke lag for mange personas. Ha en kjerne-persona som definerer de mest lønnsomme kundene, så kan du definere andre grupper etterpå. Ideelt sett bør du ha 2-3 personas for å dekke flere kundegrupper.
Det finnes mange gode templates du kan bruke under utvikling av personas, om dere ikke har Adobe-kompetanse internt. Miro tilbyr gode verktøy.
Ønsker bedriften din hjelp til markedsføring, annonsering, innsikt, strategi og å utvikle personas? Vi elsker slike prosesser og bistår gjerne! Ta kontakt for en uforpliktende prat: 55 31 61 14 eller kontakt@manacommunication.no