Blogg

Hvordan skape engasjerende innhold på Instagram
05
Aug 2022

Hvordan skape engasjerende innhold på Instagram

Instagram er en av de største og mest populære mediene i Norge. Ipsos sin rapport SoMe Tracker for første kvartal av 2022 viser at 67% av befolkningen har en profil, hvor 44% bruker appen daglig. Det gjør plattformen ypperlig for å styrke en merkevare og nå ut til et større publikum. Men det er mange merkevarer som slåss om oppmerksomheten, og det kan være utfordrende å gjøre bedriften synlig i mengden. Lurer du på hvordan man kan skape engasjerende innhold på Instagram? Her er våre beste tips.

1. Hva slags innhold er dine kunder interessert i?

For å oppnå engasjement er det viktig å skape verdi for følgerne. Bruk derfor litt tid på å tenke på hvem kundene dine er og hva de er interessert i.⁠ Dette kan du gjøre på flere ulike måter. Du kan spørre følgerne hva de ønsker å se, eller ved å teste ulikt innhold og analysere responsen.

⁠2. Skap dialog med følgerne

Å oppnå dialog med følgerne er gull verdt, og bidrar til at de får en sterkere relasjon til merkevaren. Dette kan du gjøre ved å stille spørsmål, og be tilbakemelding. Her er det også viktig å være tilstede i dialogen, ved å like og besvare alle kommentarer. Dersom følgerne sender melding, er det viktig å ta seg tid til å svare på disse. Det skaper relasjoner og derav tillit.

3. Del ekte og personlig innhold

Vi handler med merkevarer vi liker, og da er det viktig å vise hvem dere er og hva dere står for. I innholdsstrategien vår for Sletten senter, er vi for eksempel opptatt av å vise de ansatte som kundene møter på senteret, og dele tips de har. ⁠Dette gir kundene et mer personlig forhold til merkevaren, og bidrar til økt engasjement.

4. Vær bevisst på det visuelle

Instagram er en visuell app. Bilder og video er viktige virkemidler for at de skal følge din profil, samt for å skape stoppeffekt og øke engasjement. Bruk kun bilder og video av høy kvalitet, og sørg for at det er relevant for dine kunder og din bedrift. ⁠Her kan dere se noen eksempler på bilder vi har tatt til Sletten senter sin Instagram. Med et naturlig lys og miljøbakgrunn blir bildene mer ekte, og skaper bedre engasjement.

5. Ha variasjon

Det er ikke spennende å se samme innhold flere ganger. Prøv å skape variasjon i innholdet, og prøv å tenke nytt. Instagram byr på mange muligheter for kreativt innhold, som reels og stories. Ta i bruk disse verktøyene, og lek deg frem. Kreative innlegg er også med på å skille seg ut i nyhetsfeeden.

Tips: Tom for ideer? La deg inspirere av andre profiler og merkevarer. Men, ikke kopiere. Lag din egen stil (og gi gjerne ros til andre du er blitt inspirert av.)

6. Bruk stories

Stories er godt egnet til å forsterke innleggene du publiserer i feeden. Ved å legge ut innhold i stories daglig, øker sannsynligheten for at det blir en del av sosiale medier-rutinen til følgerne dine. Her kan du også skape engasjement, ved å inkludere meningsmåling, stille spørsmål eller ha quiz. Du kan også legge ved link til andre sider, som for eksempel bedriftens nettside.

7. Vær kreativ med reels

Reels er en ypperlig måte å skape kreativt innhold som engasjerer følgerne. Siden reels kan vises på utforsk-siden på Instagram, vil folk som ikke engang følger deg kunne se videoene dine. Dette betyr at enten du har mange følgere eller ikke, kan klippene dine bli oppdaget av et nytt og større publikum. Hvis du spør oss, er dette en gylden mulighet til å øke rekkevidde, merkevarekjennskap og engasjement.

Lyst til å lære mer om hvordan du kan bruke Instagram reels? Vi har skrevet et eget innlegg om det, som du finner her.

8. Evaluer innholdet

Det er ikke vits å dele innhold som ikke appellerer til målgruppen. For å vite hva som fungerer og ikke, bør du evaluere effekten av innholdet ditt. Dette kan du gjøre gjennom Instagram sitt innsiktsverktøy. ⁠Her finner du nyttig informasjon om innholdet ditt, og kan blant annet se målinger over rekkevidde, eksponering, klikk på produktknapp og profilbecøk.

Vi håper disse tipsene var til hjelp. Dersom dere ønsker veiledning eller hjelp til innhold til Instagram eller andre sosiale medier, er det bare å ta kontakt!

Tags are not defined

0 comments

Leave a reply