Hvordan lykkes på Instagram?

Instagram er den mediekanalen som vokser raskest. Bedrifter som kan kommunisere med visuelt innhold MÅ være tilstede her. Her treffer du opinionsledere, og et attraktivt publikum.73 % av Instagrambrukerne er mellom 15- 35 år, i tillegg er de som følger med i tiden med høyere utdannelse her, samt innovative bedrifter. Dette betyr at du også må ha bedriften din her.Men hvordan lykkes på Instagram?

Hver enkel plattform har sitt eget språk, og det finnes enkelte kjøreregler vi anbefaler deg å holde fast ved for å lykkes. Her må du jobbe med designet ditt, korte og treffende tekster samt hashtags. Du må skape en side som gir verdi og har et klart budskap for følgerne. Dette krever kontinuerlig nysgjerrighet og en god dose med tålmodighet. Roma ble ikke bygget på en dag, det blir heller ikke en god Instagram profil. Vær tålmodig og lag en fristende og bra side. En god strategi i bunnen er nøkkelen- strategien gir kunnskap om egen kjernevirksomhet, hva konkurrentene gjør og hva målgruppene dine trigges av. Denne kunnskapen gir mulighet til å skape korrekte budskap med fristende innhold som engasjerer «de rette følgerne». Engasjerer du de du ønsker å treffe- gir det bedriften følgere med kvalitet. Husk at kvalitet er nøkkelen, og ikke kvantitet. På Instagram må det skapes fristende og lekkert innhold med relevans.

Lånt fra Iconosquare- Instagram
Lånt fra Iconosquare

 

HVA ER VIKTIG Å TENKE PÅ:

1: Bedriften må ha en analyse og strategi i bunnen for all kommunikasjon for å vite hvor/hvordan og med hvilke budskap en skal treffe.

2: Det må jobbes kontinuerlig med innhold. Pass på å også dekke opp på kveldstid, i ferier, og aller viktigst: i helger. Flest brukere er aktiv mellom kl 20-21:00 på kvelden, samt i helger. Da må du også være tilstede.

Det er dessverre ikke mulig å planlegge innlegg og legge publiseringer i kø slik som det er på Facebook. Men vi krysser fingrene for at dette kommer etterhvert. Inntil videre anbefaler vi at design av bilder eller video samt tanke rundt tekst og hashtags gjøres klart i henhold til kommunikasjonsplanen din. Da er det kun selve publiseringen som må gjøres på kveldstid og i helger for å treffe ditt publikum. Planlegging er nøkkelen for å lykkes- ha en plan på det du gjør, eller ta kontakt med oss , så gjør vi dette for deg.

3: Hashtag: Du MÅ benytte hashtags. Det hjelper ikke hvor bra side du har, dersom ingen vet om deg og følger deg. Men hva er egentlig hashtags og hvordan benytte disse?

4: Du må være aktiv og like, kommentere og følge andre instagrambrukere som bedriften din ønsker å oppnå kontakt med. Det handler om å bli lagt merke til- da må du være synlig og vise interesse. Undersøkelser viser at hele 65 % blir smigret om en bedrift følger de. En flott metode for å bygge merkelojalitet. Husk bare at det må virke ekte og autentisk.

5: Du må IKKE gå i fellen og «kjøpe» likes og følgere. Det er lite troverdig å ha flere tusen følgere, og knapt oppnå 20 likes på postene dine. Ærlighet bør være en viktig verdi i firmaet- vis dette her også. Det er essensielt å fremstå med troverdighet.

6: Jobb med hashtags kontinuerlig.

7: Hold deg oppdatert på bloggen til Iconosquare. Mye gode tips og råd her.

8: Lag en bedriftsprofil ved benyttelse av logo i profilbilde, samt en kort og konsis beskrivelse i biografien. Husk at dette er presentasjonen om deg- det må være ekte- fristende og gi all relevant informasjon på begrenset plass. Inkludere nettadressen din, Se hjelpesidene til Instagram for mange gode tips: HER

9: Kampanje/ konkurranse er en fin metode for å øke antall følgere. Hva skal du velge? Det avhenger av hva målet med kampanjen er. Ta kontakt med oss for profesjonell kampanjegjennomføring.

10: Husk å takke for tilbakemeldinger på siden. Vi river oss ofte i håret over «overlegne» merkevarer som ikke forstår verdien av kundenes kommentarer. De inviterer til dialog- ikke misbruk denne sjansen. Hvem tror du kunden vil handle hos neste gang. Bedriften som besvarte deres henvendelser og takket, eller de som ikke gjorde det?

11: Ikke del andres bilder eller bilder du ikke «eier» uten å kredittere gjennom en repost. NB- dette er essensielt. Les mer om retningslinjer HER

 

Om Instagram:

Instagram er en fotodelingstjeneste og en sosial mediekanal som ble lansert oktober 2010. Det finnes idag over 150 millioner daglige brukere, og det er nå også mulig å dele videoklipp her. I april vil Instagram utvide videodelingstjenesten til å gi mulighet for å poste videosnutter på opptil 60 sekunder. Dette er en stor fordel i forhold til konkurrenter som snapchat.

Facebook og Instagram bygges mer «sammen», og sammenkopling samt brukervennlighet mellom de to store plattformene arbeides med kontinuerlig. Tidligere var det en utfordring å ha flere kontoer på Instagram. Det var tungvint å logge seg inn og ut av hver enkelt konto. Dette ble endret i februar 2016, og nå kan du legge til alle kontoene du administrerer, slik at du enkelt kan kommunisere og oppdatere profilene på samtlige kontoer. Helt genialt spør du oss. Dette forenklet virkelig hverdagen til et kommunikasjonsbyrå som drifter flere kunders sosiale medier. Hurra for digitale fremskritt.( Vi venter spent på flere… snakk om spennende tider dere )

 

11 fakta du bør kjenne om Instagram 

1:       61% liker minst et bilde/video om dagen og over 30% liker over 10 bilder/videoer om dagen.

2:     64% av menneskene på Instagram er kvinner, 36% er menn. 73% av de som er på Instagram er mellom 15 og 35 år.

3:     70% har allerede deltatt i en konkurranse eller uttalt at de ønsker å delta. 33% mener at den enkleste måten å delta i en konkurranse er via en offisiell Hashtag.

4:     Fleste brukere er aktive mellom 20:00 – 21:00. 30% av innleggene som blir postet, blir lagt ut helgene.

5:     53% av bildene/videoene har ihvertfall en Hashtag. 20% har mer enn seks.

6:    70% har allerede søkt opp en bedrift/merke på Instagram. 41% følger eller ville fulgt en bedrift for å motta spesielle tilbud.

7:   37% av de som er på Instagram følger mellom 1 til 5 bedrifter/merker. 32% følger mer enn 5 bedrifter.

8:   76% blir oppmuntret til å legge ut flere bilder når de får mange likes. 65% ville blitt smigret og glad hvis et kjent merke/bedrift hadde likt en av deres poster.

9:  48% av de som er på Instagram er profesjonelle. 46% har høyere utdannelse.

10: De tre viktigste grunner til  hvorfor brukerne av Instagram følger bedrifter/merker:

  1. 62% fordi de liker merke/bedriften
  2.  54% for å finne inspirasjon og nye ting.
  3. 48% for de finner innholdet interessant eller morsomt.

11: 84% liker å motta likes på sine poster.

Kilde: Iconosquare

 

For mer informasjon om hashtags, les vårt innlegg her: Hvordan benytte hashtags

Instagram er den medieplattformen som vokser mest, og eksperter spår at 50 % av aktive brukere på digitale plattformer vil benytte Instagram innen 2017. Det er derfor essensielt å ha kunnskap om mediet, og å bygge en god bedriftsprofil. Nyhetene som er kommet i år med annonsering og sammenkoplinger mot øvrig bedriftprofil gjør dette til en meget bra plattform.

Et bilde sier som kjent mer enn 1000 ord, og videomarkedsføring er i tillegg den trenden som kommer mest fremover. Du har mulighet til å benytte begge her. Du MÅ ha med en digital synlighet om bedriften din skal lykkes fremover, og Instagram er en av de beste og viktigste plattformer. Ta kontakt HER for hjelp eller mer informasjon.

 

Vi skaper engasjement for din merkevare i digitale kanaler
Vi skaper engasjement for din merkevare i alle kanaler

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *