Det har allerede gått tre uker, og jeg er godt i gang med praksisperioden. Oppstartsfasen i Mana Communication har vært helt fantastisk for meg. Mitt internship har gitt meg muligheten til å bygge nettverk med de fantastiske ansatte hos Team – Mana. Jeg er helt overveldet av hvor godt de har tatt imot meg, og hvor flinke de er til å skape et godt og trygt arbeidsmiljø.
Et historisk førsteinntrykk
Før jeg begynte som internship hos Mana, hadde jeg et godt inntrykk av denne virksomheten. Det hele starten den dagen Mana Communication var på bedriftsbesøk på Høyskolen Kristiania, i faget «Markedskommunikasjon». Vår foreleser Christine Calvert, hadde invitert Mana til å snakke om hvordan virksomheten kommuniserer på sosiale medier. «Tone of Voice» var et begrep i markedskommunikasjon de stadig nevnte. Dette begrepet er noe som har festet seg i «hjernebarken» hos meg, og som jeg assosierer med Mana.
Det var Line og Steffen som presenterte bedriften for klassen. Mitt førsteinntrykk var at disse personene benyttet en profesjonell, men «laidback» tone. Dette gjorde at jeg fikk et godt førsteinntrykk. Min tanke rundt bedriftsbesøket var at jeg også kunne tenke meg å jobbe sammen med slike mennesker i fremtiden. Eventuelt et fremtidig internship hos Mana.
For noen uker siden fikk jeg en telefon fra skolens praksisrådgiver. Dette var en viktig telefon jeg hadde ventet på lenge, hvor hun sa: «Kunne du tenke deg å jobbe hos Mana Communication?». Jeg nølte ikke et sekund med å svare: «Ja, det vil jeg!»
De tre første ukene hos Mana
Oppstartsfasen hos Mana Communication har nå «flydd av gårde». Dette er en fase som har vært både gøy og utfordrende for min del. Fra før, har jeg kun stått for mine egne sosiale plattformer. Nå har jeg i tillegg vært så heldig å få være med på å administrere og produsere innhold til Mana sine digitale plattformer. Dette har for det meste bestått av gøyale oppgaver. men det er også utfordrende til tider. Det er mye mer ansvar enn før. Jeg har ansvar for å fremme bedriften Mana på en god måte. Derfor ønsker jeg å bidra til kreative og innovative idéer på de digitale plattformene «insta», «Face» og «Mana – bloggen».
I løpet av de tre siste ukene har jeg blant annet brukt mine timer på å produsere tekst til ulike «instaposter». Dette synes jeg er gøy fordi det er artig å se hvorvidt kundene til Mana, samt følgere, engasjerer seg med å kommentere, «or hit the like button».
Facebook er den andre digitale plattformen jeg har arbeidet med. Her har jeg hovedsaklig publisert ulike tips til hvordan hver enkelt, i en organisasjon eller privat, kan benytte seg av god markedsføring på sosiale medier. Da har jeg kommet med tips til hvordan en kan lage en mer attraktiv «insta – profil.» ved bruk av «insta – polls» og ulike «insta – filters». Disse tipsene kan du lese mer på, dersom du blir medlem av vår gruppe på «face». Den heter «Tips og råd til markedsføring i sosiale medier». Tidvis legger vi også ut tips på den offisielle Facebook – siden til Mana.
Mana – blogg
Mana – bloggen er en arena hvor jeg får utløp for videre formidling om mitt internship. Til nå har jeg fått blogget «om meg og mitt liv», samt «tips til instatrender». På Mana – bloggen har jeg fått benyttet kreativiteten sammen med Team – Mana. Jeg har for det meste stått for tekst, hvor Camilla og Karen har hjulpet med bilderedigeringer.
«Teambulding» i Mana er noe jeg synes er supergøy og verdifullt. Her får alle sammen i Team – Mana være kreative i et «team». Som sagt, «teambuilding» i en gruppe fører til produktivitet og effektivitet.
Med dette kan dere med jevne mellomrom følge med på hvordan jeg lever et kreativt Mana – liv på bloggen. Jeg vil komme til å blogge mer om «tips og råd til markedsføring i sosiale medier» og jevnt om hverdagen som «intern».
Samtidig som jeg har arbeidet med sosiale medier, har jeg også brukt tid på å tenke ut en problemstilling til skolens praksisoppgave. Å velge tema har vært en utfordring, da jeg vil skrive om alt! – «Hehe».
Skolens praksisoppgave
Det er gøy å jobbe hos Mana, men det er ikke nok å bare gjøre praksisjobb! Jeg må også prestere å skrive en praksisoppgave på 22,5 stp for skolen. Denne oppgaven skal leveres inn på slutten av semesteret, og bør derfor være bra. Derfor har jeg brukt tid på å lage en god problemstilling, og den lyder slik:
«Hvilke aktiviteter og digital markedsstrategi benytter Mana Communication seg av i en strategisk merkevarebygging for NNN, med hensyn til målgruppens forbrukeratferd?».
Dette er et prosjekt som er konfidensielt. Ved å få være med på denne prosessen får jeg et godt læringsutbytte i forhold til faglært teori fra Høyskolen Kristiania. Jeg får benytte en annen form for læring der jeg faktisk får oppleve prosessen «in real life».
Dette er noe jeg gleder meg mye til! 😀