Verdien av en publiseringsplan

Klokken tikker, møtene går over tiden, og i siste øyeblikk før du skal hjem kommer du på at du ikke har oppdatert sosiale medier denne uken. Kjenner du deg igjen?

Sommergave fra Mana: Gratis publiseringsplan

En god og enkel publiseringsplan gjør hverdagen din mye enklere. Istedenfor at den beste kanalen du har for å nå folk blir preget av stress, kan du sette av en liten stund hver uke til å legge ut innlegg. Du får bedre oversikt, og kan planlegge hva du trenger av bilder og informasjon. Du får også ut et langt bedre budskap.

Vårt beste tips er å forsøke å gjøre siden variert, og legge ut forskjellige budskap. Sosiale medier er ikke en ren salgskanal, det er en kommunikasjonskanal for å være, ja nettopp, sosial. Snakk med følgerne dine og legg ut innhold du tror de er interessert i. Still spørsmål og besvar alle kommentarer – alltid. Tar du deg i tillegg litt tid til å måle responsen på innleggene og se hva som treffer, så VET du hva de er interessert i, og er et godt stykke på vei.

Content is king

De fleste av oss har vel hørt uttrykket «content is king», og det stemmer like godt fremdeles. Innholdet i det du publiserer er viktig, og en publiseringsplan vil gi deg muligheten til å lage et innhold som virkelig er helt «konge» – og relevant. Det gir også mulighet til å skape en rød tråd på tvers av kanalene, og virker forsterkende på markedsaktiviteter.

Tips og triks for å lage en god publiseringsplan

Sett av litt tid før hver ny måned, og lag klart innholdet du vil ha neste måned. Det vil garantert spare deg tid underveis.

  • Sjekk kalenderen for merkedager. Kanskje det er noen dager du vil ha et tilbud, eller noe du kan relatere til din bedrift. Påsken er for eksempel lik fridager. Noen vil bruke de på oppussing, mens andre vil dra på fjellet. Noen har hundene sine med og andre trenger pass til katter. Mulighetene er mange, uansett hva bedriften din driver med.
  • Sjekk en «alternativ» kalender for merkedager. Det er mange litt tøysete dager man kan «feire» i sosiale medier. Se for eksempel daysoftheyear.com, hvor du finner dager de færreste av oss har hørt om. På Vitamin C Day kan det jo være lurt å ha et tilbud på appelsiner, mens på World Storytelling Day kan man ha tilbud på barnebøker, eller bare fortelle en historie på Facebook.
  • Planlegg kampanjer. Skal dere ha en kampanje om sommeren, kan dere planlegge den i god tid. Legg ut små drypp om hva som kommer, så folk vet om det i god tid.
  • Opprett arrangementer. Skal dere ha storsalg en dag, eller har restauranten planer om å få inn en lokal osteprodusent for å fortelle om produktene sine, kan det være lurt å invitere folk via et arrangement. Det er synlig, lett å dele, og det viser at det skjer noe i bedriften din. Du kan også publisere innlegg direkte i arrangement, så er du garantert å treffe de som faktisk er oppriktig interesserte.

Lurer du på mer om publiseringsplaner eller andre ting, så sitter vi klare til å høre fra deg. Ønsker du å laste ned vår publiseringsplan for juli, kan du gjøre det her. Vi snakkes 🙂

Sommergave fra Mana: Gratis publiseringsplan

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *