Året er snart over, og vi gjør oss klare for 2021. Lurer du på hvordan fremtiden for Instagram-markedsføring ser ut? Vi deler syv markedsføringstrender vi tror vil prege Instagram i 2021.
1. Fokus på netthandel
2020 var året Instagram ble en digital butikk for merkevarer. Instagram Shop ble lansert, som ga brukerne mulighet til å «bla gjennom butikker» og oppdage nye produkter. Dette er ikke den eneste funksjonen Instagram har inkludert innen netthandel. Merkevarer kan også føre brukeren til bedriftens nettside, ved å linke til produktet som vises i innlegget eller stories. Instagram har på denne måten gått fra reklame til salg av produkter. Det som en gang var en app for å dele vakre bilder, har blitt til en netthandels-plattform, der merkevarer kan tjene penger på innholdet.
2. Kort videoinnhold
TikTok tok verden med storm i 2020 med sine korte og kreative videoer. Det var den perfekte flukt i en ellers nedstengt hverdag, og ble spesielt populært blant det yngre publikum. Men de er ikke de eneste som elsker TikTok. Eldre generasjoner strømmet også til appen. Instagram la merke til dette, og lanserte dermed Instagram Reels. På denne måten kan merkevarer vise frem sine produkter eller tjenester på en morsom og kreativ måte. Instagram Stories har også blitt svært populært blant brukerne, og vil sammen med Reels bli en av Instagrams store markedsføringstrender i 2021.
Tips: Vil du lære mer om hvordan du bruker Instagram Reels? Vi har skrevet et eget blogginnlegg om Instagram sin nye funksjon. Innlegget finner du her.
Forbrukere foretrekker video fremfor tekst og bilder. Det er enklere å konsumere, og har større evne til å engasjere og påvirke emosjonelt. En video genererer dessuten flere delinger enn tekst og bilde kombinert. Prøv å publisere flere korte videosnutter, og se hvordan følgerne responderer.
3. Karusell-innlegg
Karusell er en av Instagrams store markedsføringstrender som fortsetter i 2021. Funksjonen er perfekt for deg som ønsker å kombinere flere bilder i et innlegg, der du kan velge opptil 10 ulike bilder. Karusell gjør det enklere for merkevarer å fortelle en historie, samt vise produkter på en tydeligere måte. Bedrifter kan eksempelvis benytte karusell til å dele tips og triks, eller for å gi følgerne et tydeligere inntrykk av produktene. Det er også verdt å nevne at karusellinnlegg forbedrer algoritmer. Dette fordi følgerne «stopper opp» og bruker lengre tid på å se igjennom bildene.
4. Influenser markedsføring
Influenser markedsføring har lenge vært en av Instagrams store markedsføringstrender. Det fortsetter å øke, og er kommet for å bli. 2020 har vært et litt annerledes år. Når vi snakker om markedsføringstrender for det nye året, kan vi kan ikke unngå må snakke om de langsiktige effektene COVID-19 har hatt på bransjen. Med en reduksjon i annonseutgifter for tradisjonell markedsføring og en økning i skjermtid på sosiale medier, tror vi merkevarer vil prioritere digital markedsføring. Og det er her influenserne trer inn.
Influensere har stor påvirkningskraft. De har over lengre tid bygd sin egen merkevare, og opparbeidet en stor følgerskare. Å samarbeide med influensere kan være lønnsomt, dersom det gjøres riktig. For å lykkes er det essensielt å gjøre grundig research på forhånd. Det er viktig at markedsføringen oppleves som troverdig, ved å velge influensere som passer din merkevare. Først bør du undersøke om influenseren deler relevant innhold i forhold til dine produkter eller tjenester. Videre er det viktig å se om engasjementet er bra i forhold til antall følgere. Til slutt: Undersøk om de har samarbeidet med lignende merker tidligere.
5. Autentiske innlegg
En trend vi ser vil fortsette på Instagram i 2021, er fokuset på autentisitet i innlegg. I 2020 kunne vi se influensene dele mindre filtrert innhold, og snakke om emner som ensomhet og selvtillit. Mange bedrifter ble påvirket av situasjonen som preget samfunnet vårt, og delte åpent om den vanskelige tiden. Skiftet gikk bort fra perfeksjon, og rettet seg mot åpenhet og ekte innhold. Brukerne setter pris på åpenhet og transparens. Det er viktig å skape en god relasjon til din merkevare, og «ekte innhold» gir tillit.
6. En mikroblogg plattform
Siden 2016 har den gjennomsnittlige lengden på bildetekst økt kraftig. I dag bruker mange Instagram til å formidle lengre og mer meningsfullt innhold. Dette gir merkevarer mulighet til å fortelle en dypere historie, få følgerne til å bruke mer tid på å lese innleggene dine og øke engasjementet. Instagram har med andre ord blitt til en mikroblogg plattform. Vi spår at det i 2021 ikke vil være nok med kun bilder. Følgerne vil bli kjent med merkevaren, og vite hva dere står for utover produktene.
7. Fokus på mangfold og inkludering
2020 har skapt en økning i sosial aktivisme. Søkelyset ble satt mot mangel på mangfold i markedsføring av influensere, sosiale medier og merkevarer. Mangfold og inkludering er en forsinket samtale i markedsføring. Vi spår at det vil være en prioritet for mange merker i 2021 og utover. Det vil være et stort og viktig fokus, som bør inkluderes fra bedriftens hovedkontor, til innhold i sosiale medier og influensere du samarbeider med.
Nytt år, nye muligheter
2020 har vært et litt annerledes år, som har ført til at vi må tilpasse oss og tenke nytt. Fokuset på fellesskap, omtanke og inkludering har fått en stor og viktig plass i hverdagen vår, og har påvirket måten vi kommuniserer. Det blir spennende å se hva det nye året bringer, og vi ser frem til å følge utviklingen. Vi ønsker dere alle et godt nyttår, og lykke til med markedsføringen!