Hvordan bruke og utnytte Instagram Reels

Instagram Reels ble lansert i august 2020, men likevel er det mange bedrifter som ikke har testet det ut. Er det kanskje fordi du ikke helt vet hvordan dere kan bruke Reels som del av markedsføringen? Det kan vi hjelpe deg med – Les videre:

Hva er Instagram Reels

Instagram Reels er Instagram`s nyeste videofunksjon, som kan minne om TikTok. Med Reels kan du lage korte videosnutter på opptil 30 sekunder med musikk, filtre, og effekter. Videoen legges ut på «Utforsk»-siden til Instagram etter publisering.

Tidligere var «Utforsk»-siden noe som man kunne drømme om å nå ut til! Reels har snudd dette helt på hodet, og gjør drømmen din virkelig. Meget positivt for alle som styrer en bedrift/skaper-konto på Instagram.

Inne i utforsk-delen, har du også mulighet til å «scrolle» gjennom andre Reels, likt TikTok. Vi anbefaler deg å ta en titt og la deg inspirere av andre skapere.

Hvordan ser en «Reel» ut, og hvordan lager man en?

Slik ser en Reel ut, med beskrivelser på hva de ulike knappene gjør.

Du lager en reel-video på 4 måter.

  1. Du kan trykke på kamera-knappen oppe til venstre i Instagram, og velg Reels, ved siden av Live og Story.
  2. Dersom du har laget Reels før, vil de komme opp på kontoens egen «Reel» side. På siden ser dette ut som et filmsett «clip board» med en «Playbutton» inni. Går man inn på reel via denne funksjonen, trykker man seg videre på kameraet som dukker opp i høyre hjørne. Da vil du igjen få mulighet til å lage ny video.
  3. Neste mulighet er å gå via «Utforsk»-fanen til Instagram. På utforsk vil den første videoen man ser være en «Reel-video». Går du da inn på videoen, ser du et kamera i høyre hjørne. Da er det bare å sette igang!
  4. Siste alternativ er inne på Instagramprofilen din. Oppe i venstre hjørne er det et pluss-tegn. Trykker du på denne knappen kommer det opp 5 alternativer av typer innlegg du kan opprette. Nederst finner du Reels-video. Trykker du på denne kommer du inn på funksjonen.

Hvordan underholde og engasjere kunder med Instagram Reels?

Kun fantasien setter grenser, for Instagram Reels kan brukes til mye! Bruk kanalen som en forlengelse av innhold som presenteres på andre måter på blogg, Instagram, Facebook m.m. Her er noen forslag til hvordan du kan engasjere følgerne dine, og nå ut til nye:

1: Lærerikt innhold

Hvilke problem løser dere for kundene deres? Bruk kunnskapen deres, og lag lærerikt innhold. Til dette er Reels ypperlig. La oss si at du og din bedrift spesialiserer dere innenfor Facebook annonsering; Lag en Reel som forklarer kort og enkelt hvordan nybegynnere kan lage annonser. Eller kanskje du er en mester innen lovverk og opphavsrett? Da kan du bruke Reels til å lage videosnutter som forklarer regelverket for bruk av andres bilder etc.

Den informasjonen du har kan være gull verdt for andre! Er du dyktig og konsistent på dette, utvikler du en ekspertstemme.

2: Produktomtale/Kundeeksempler


Selger du produkter eller tjenester, kan du bruke plattformen til å vise eksempler fra lykkelige kunder, eller beskrive hvordan produktet ditt fungerer. Eks: Kosmetikk; lag en videosnutt som viser hvordan kunden ser ut før og etter! Eller ta frem de beste kommentarene fra tidligere kunder med en snerten sang. Show; don’t tell. En bedrift er ingenting uten bevis på at den er til å stole på. Dette er også den mest troverdige form for markedsføring.

3: Behind-the-scenes innhold

Hvem elsker vel ikke å se hva som rører seg bak merkevaren?
Å vise kunder og fans hva som foregår «uredigert», vil skape et nærmere forhold og tillit til dere som merkevare. Eks: Om dere selger klær; Vis hvordan dere går frem i valg av nye kolleksjoner. Her kan du vise klipp av hvordan du velger stoff og materiale til plaggene. Er du av den kunstneriske typen, er det en god idé å vise frem arbeidet av eks. illustrasjoner og logoer til kundene dine. Slike Reels vil kunden elske! Det bekrefter din troverdighet, og øker sannsynligheten til å handle fra deg vs. andre konkurrentene de vet mindre om.

4: Bedriftens historie

Enhver merkevare har en personlighet – en unik stemme.
Hvem er dere, menneskene bak merkevaren? Kanskje dere har en inspirerende grunderhistorie, noe spesielt som har hendt, eller unike kvaliteter i bedriften andre kan relatere seg til, og bør vite om? Lag en kreativ Reel! Med Instagram Reels kan du vise før og etter bilder, fortelle historier om bedriften, la følgerne bli kjent med de ansatte, snakke om kundeproblemer og hvordan du løste dem, og fortelle om målene for fremtiden. (Her kan dere også benytte Instagram Stories som forsterker og avholde kundeundersøkelser, quiz m.m)

Avsluttende anbefaling: Instagram Reels for bedrifter er personlig, gjenkjennelig, og bygger relasjoner. Ta i bruk kanalen som del av bedriftens strategi, der samme innhold/tema tilpasses til de ulike kanaler – Skap en rød tråd som forsterker synligheten, og bygger et sterkt brand. Husk: planlegging er nøkkel til suksess, så sett dere ned og lag en fremdriftsplan. Lykke til.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *