Ipsos sosiale medier Tracker Q1 2023 | Trender i sosiale medier

Endelig er Ipsos SoMe Tracker for Q1 2023 klar. Følger du med på trender i sosiale medier? Da bør du få med deg rapporten. Den kartlegger nordmenns vaner i sosiale medier, og hele 15 ulike sosiale medier-plattformer analyseres, som for eksempel Facebook, Instagram, TikTok og LinkedIn.  Vi har oppsummert det viktigste for deg.

 

Rapporten viser at 9 av 10 bruker sosiale medier ukentlig eller oftere, og 8 av 10 bruker SoMe daglig. Det er aldersgruppen 30-39 år som er de mest ivrige, 83 % oppgir at de er på sosiale medier minst en gang per dag. TikTok har økt med 1%-poeng siden Q4`22 og er nå i Q1`23 på (22%). Snapchat hadde i Q4`22 (50%) og har i Q1`23 (49%) og har gått ned med -1% – poeng.

 

Flere og flere er på TikTok

TikTok fortsetter å vokse, og er den femte største sosiale medie-plattformen i Norge, med hensyn til bruksfrekvens. 22 % nordmenn over 18 år bruker plattformen daglig. Daglig bruk har økt med hele 7% fra samme kvartal i 2022. Antall profiler har også hatt en stor økning fra samme kvartal i fjor med hele 8%.

TikTok trendynamikk Q1 2022 vs. Q1 2023. Graf hentet fra Ipsos.

 

Topp 6 plattformer basert på daglig bruk

Nedenfor ser du topp 6 sosiale medie-plattformene basert på daglig bruk. Med daglig bruk menes minst én gang per dag eller flere ganger daglig. Facebook, Snapchat og Messenger troner på toppen, med Instagram, YouTube og TikTok like bak.

 

Topp 6 sosiale medier som brukes daglig i Norge. Graf hentet fra Ipsos.

  • Facebook er fortsatt den plattformen flest benytter minst en gang per dag. 66 % over 18 år bruker Facebook daglig, mens 49 % bruker Snapchat daglig.
  • TikTok fortsetter å vokse og er den femte største sosiale medie-plattformen i Norge, med hensyn til bruksfrekvens. 22 % nordmenn over 18 år bruker plattformen daglig.
  • I målgruppen 18-29 år, er Snapchat det hyppigst brukte sosiale mediet daglig i Norge med 70 % daglig dekning, nå etterfulgt av TikTok (56 %) som har visst en sterk økning gjennom hele året og har nå gått forbi både Instagram, YouTube og Facebook i denne målgruppen.

Utvikling i daglig bruk. Graf hentet fra Ipsos.

Antall brukere

TikTok er nå inne blant topp 5 med over 1,3 millioner registrert voksne brukere i Norge, og viser en eksplosiv vekst med en dobling på to år!

  • Facebook er fortsatt plattformen der flest nordmenn oppgir at de har en profil.
    Hele 82 % av befolkning over 18 år hevder å ha dette, noe som tilsvarer nesten 3,56 millioner nordmenn over 18 år.
  • Snapchat har en unik posisjon i Norge som den 2. største plattform i antall profiler med 65 % av befolkning over 18 år.
  • TikTok er nå inne blant topp 5 med over 1,3 millioner registrert voksne brukere i Norge, og viser en eksplosiv vekst med en dobling på to år – 31 % av nordmenn over 18 år sier de har profil på plattformen.

Har du lyst å lære mer om trender i sosiale medier? Eller kanskje din bedrift trenger hjelp med markedsstrategi, analyse eller innholdsproduksjon? Ta kontakt her. Vi hjelper dere gjerne!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *