Ipsos sosiale medier Tracker Q3 2023 | Trender i sosiale medier

Endelig er Ipsos SoMe Tracker for Q3 2023 klar. Følger du med på trender i sosiale medier? Eller trodde du Facebook var utdatert? Tenk om igjen! Fremdeles desidert størst, og fortsatt vekst.

Rapporten kartlegger nordmenns vaner i sosiale medier der 15 ulike sosiale medier-plattformer analyseres, som for eksempel Facebook, Instagram, TikTok og LinkedIn.  Vi har oppsummert det viktigste for deg.

91% bruker sosiale medier ukentlig eller mer, og 80%  av alle nordmenn bruker sosiale medier daglig. Andelen sosiale mediebrukere har holdt seg stabil sammenlignet med samme periode i fjor. Sosiale medier engasjerer alle aldersgrupper sterkt.

 

YouTube med stort fall i antall daglige brukere

Unikt blant de fem største sosiale medieplattformene, har YouTube opplevd et betydelig fall i antall daglige brukere. Plattformen hadde en stabil andel på 30% daglige brukere de siste årene, men dette tallet falt til 26% i tredje kvartal av 2023.

 

Youtube utvikling i antall daglige brukere. Graf hentet fra Ipsos.

 

Topp 6 plattformer basert på daglig bruk

Nedenfor ser du topp 6 sosiale medie-plattformene basert på daglig bruk. Med daglig bruk menes minst én gang per dag eller flere ganger daglig. Facebook, Snapchat og Messenger troner på toppen, med Instagram, YouTube og TikTok like bak.

Topp 6 sosiale medier som brukes daglig i Norge. Graf hentet fra Ipsos.

  • Facebook er fortsatt den plattformen flest benytter minst en gang per dag. 67 % over 18 år bruker Facebook daglig, mens 53 % bruker Snapchat daglig.
  • I Q3’23 fortsetter TikTok å vokse sammenlignet med Q3’22, men saktere enn tidligere år. 21% av nordmenn over 18 år bruker plattformen daglig.
  • En sammenlignende analyse av de siste fire årene viser en synkende trend for Facebook, mens Instagram stadig har økt, fra 43% daglige brukere i Q3 2022 til 45% i Q3 2023. Det er også verdt å merke seg at Instagram opplevde en vekst fra Q2 2023, da daglig bruk var på 39%, en forbedring på 6%.

Facebook og Instagram utvikling i antall daglige brukere. Graf hentet fra Ipsos.

 

Utvikling i daglig bruk. Graf hentet fra Ipsos.

Antall brukere

Facebook har hatt den største veksten i antall profiler sammenlignet med i fjor

  • Facebook er fortsatt plattformen der flest nordmenn oppgir at de har en profil. Hele 86% (3,70 mill.) av befolkningen over 18 år har en profil. Det har vært en økning på 4% sammenlignet med tredje kvartal av 2022, noe som representerer den største veksten de siste fire årene.
  • Snapchat har en sterk posisjon i Norge som den 2. største plattformen i antall profiler, med 69% (2,98 mill.) av befolkningen over 18 år. Plattformens posisjon forblir stabil sammenlignet med samme periode i fjor.
  • Instagram er nær Snapchat når det gjelder antall profiler. 67% (2,90 mill.) av befolkningen over 18 år har profil på Instagram. Instagram viser en liten oppgang med en 2% økning sammenlignet med tredje kvartal av 2022.
  • Etter flere års betydelig vekst, stabiliserte TikToks posisjon seg. I tredje kvartal av 2023 har 30% (1,29 mill.) av Norges befolkning en TikTok-profil. Dette er sammenlignbart med 29% (1,25 mill.) av voksne over 18 år med en Twitter/X-profil.

Har du lyst å lære mer om trender i sosiale medier? Eller kanskje din bedrift trenger hjelp med markedsstrategi, analyse eller innholdsproduksjon? Ta kontakt her. Vi hjelper dere gjerne!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *