Hvordan få flere følgere på Instagram

Instagram er en sterk kanal for å kommunisere tettere med potensielle kunder. Men hvordan skal du få flere følgere som er relevant for bedriften og de produktene dere selger? Med smarte algoritmer og store, etablerte merkevarer å konkurrere mot, kan det føles som en utfordring. Vi anbefaler derfor å tenke strategisk – bruk tid på å lage en gjennomtenkt og effektiv plan. Det kan gi stor endring i både følgerskare og engasjement. Her har vi laget 5 tips til deg som ønsker å få flere følgere på Instagram. Vi håper det hjelper deg i gang.

1. Relevante følgere

Først en viktig avklaring: Det handler ikke om å få flest mulig følgere, men å få relevante følgere. Vi innrømmer vi av og til river oss i håret over virksomheter som avholder konkurranser, der kriteriene er «lik siden», med premier som ikke har relevans til virksomheten. Resultatet? Kanalen bygges opp rundt følgere som strengt talt aldri vil kjøpe deres tjenester, og engasjementet etter konkurransen blir derfor lav. Dette «ikke-eksisterende» engasjementet fanges igjen opp av algoritmene, og tilslutt er kanalen omtrent usynlig. Kortvarig lykke, men lite effektivt.

Klarer du derimot å gjennomføre konkurranser som har en relevans til bedriften din, og som tiltrekker potensielle kunder? Ja – da kan dette være en god ide innimellom. Men ikke bygg hele kanalen rundt konkurranser. Bruk mer tid på å gi noe av verdi, og vis menneskene bak merkevaren. Tiltrekk dere relevante følgere som har interesse og behov for deres tjenester, og skap ekte relasjoner. Husk derfor å starte med å definere hvem dere ønsker å kommunisere med. Lager dere definerte personas, er det mye enklere å tilpasse innholdet. Et par spørsmål som kan hjelpe på vei: Hvem er de? Hvilke problemer har de? Hvordan løser våre tjenester dette? Når benytter de Instagram?

2. Vis engasjement

Du må være aktiv på Instagram for å bli stor på Instagram. Dette høres kanskje rart ut, fordi det vet man jo. Men vi kan ikke understreke nok hvor viktig det er å være aktiv og jevnlig oppdatere følgerne sine. Det ultimate målet er å oppdatere profilen hver dag, enten det er et nytt innlegg i feeden eller en oppdatering i stories. Svar på alle kommentarer, følg andre brukere, lik og del innholdet de publiserer (dersom det er relevant). Slik viser du følgerne dine at du ser de, og ikke minst: Setter pris på de. Dette er med på å skape tillit og øke lojalitet.

Tips: Later er et godt hjelpemiddel for deg som ønsker å være aktiv på Instagram. Her kan du gjøre innholdet klart på forhånd, slik at du sikrer  synlighet – også utenfor kontortid.

3. Bruk hashtag og geotag

Du vet sikkert hvor viktig hashtags er i markedsføring. Bruk av hashtags på Instagram vil gi rom for at brukere utenfor din følgerskare finner din profil og innholdet du deler der. Men, det er viktig at de er relevant. Som bruker av Instagram kan man følge hashtags. I stories er hashtags og geotags en strategisk smart måte å nå ut til flere, relevante følgere. Men det er et stort MEN her, følg med på Banned-tags og ikke bruk samme hashtags om igjen. Om samme hashtags alltid benyttes, kan kontoen din merkes som «spam-konto», og derav lavere synlighet. Vi anbefaler å inndele hashtags i tema, og variere utfra innhold. Lag et dokument der dere setter opp relevante tags.

Det geniale med å benytte geotags og viktige hashtags, er at det gjør potensielle følgere oppmerksom på din profil. Dersom du følger en hashtagg, vil du få opp innhold som ligger under den, selv om du ikke følger profilen. Skaper du relevant innhold og har gjort godt research rundt hvilke # du skal benytte, vil du på denne måten få nye følgere.

Ps: Nederst i innlegget finner du en oversikt over alle banned hashtags 2019

4. Del innholdet inn i kategorier

Nå er det på tide å tenke på hva du vil dele med følgerne dine på vegne av bedriften. Vårt tips for å skape relevant og interessant innhold, er å dele innholdet inn i ulike kategorier.

Hensikten er å bruke disse kategoriene som retningslinjer eller et verktøy for å vise bedriften og dens personlighet. Dette er en effektiv måte å snakke om bedriften din, uten å ha fokus på salg. Dette kan for eksempel være om oss, behind the scenes, produkter/tilbud, inspirasjon eller motivasjon. Her ser du noen eksempler fra våre kategorier.

Kategoriene skal hjelpe deg å spare tid, samtidig som du gir følgerne dine en anelse om hva slags innhold de kan forvente seg av din bedrift på Instagram. Dette skaper tillit, som igjen bygger din merkevare. Vi anbefaler å inndele i 9 eller 12 kategorier, da det er antall publiseringer som synes øverst i feeden på Instagram. Det vil gi besøkende på profilen din et raskt innblikk i hva bedriften din benytter kanalen til.

5. Timing is everything

Første timen etter et innlegg er publisert, er kritisk for algoritmene. Jo flere «likes», lagringer, delinger og kommentarer, desto større synlighet. Pass derfor på at innleggene publiseres på tidspunkter deres følgere er aktiv. Her kan dere benytte analysesystemer for å se relevante tidspunkt. I tillegg vil en godt definert personas gi mange svar rundt mediebruken. Husk også på at dette varierer utfra sesong, andre hendelser etc. Vi anbefaler derfor å analysere og vurdere mediebruken til følgerne kontinuerlig.

Roma ble ikke bygget på en dag, og det tar tid å bygge en sterk profil med engasjerte følgere. Du kan sammenlikne det med et marathon. For å gjennomføre et godt løp, må man ha gjort grunnarbeidet, og lagt en smart plan for hele løpet. I tillegg må man ha utholdenhet til å stå løpet ut. Du vil bli premiert for innsatsen tilslutt. Om det blir for vanskelig, hjelper vi gjerne som rådgiver eller kan håndtere hele kanalen. Vi er bare en telefon unna. Lykke til.

Common banned Instagram Hashtags 2019

A

  • #adultlife
  • #abc7ny
  • #alone
  • #always
  • #americangirl
  • #armparty
  • #adulting
  • #asia
  • #attractive
  • #assday
  • #ass
  • #abcess
  • #abdl
  • #assworship
  • #addmysc
  • #africanexpeditions
  • #agariogaming
  • #akiralane
  • #asiangirl
  • #allbreasts
  • #amearalavey
  • #animenoobs
  • #afourchamberedheart
  • #audaciousprayer

B

  • #beautyblogger
  • #beautydirectory
  • #brain
  • #babe
  • #boho
  • #bbc
  • #besties
  • #bikinibody
  • #books
  • #beyonce

C

  • #curvy
  • #costumes
  • #cpr
  • #curvygirls

D

  • #direct
  • #dating
  • #dm
  • #date
  • #dadylove
  • #desk
  • #dogsofinstagram

E

  • #easter
  • #eggplant
  • #elevator
  • #edm

F

  • #followforfollow
  • #fitnessgirls
  • #fishnets

G

  • #girlsonly
  • #goddess
  • #gloves
  • #graffitiigers

H

  • #hotweather
  • #happythanksgiving
  • #hardworkpaysoff
  • #hawks
  • #humpday
  • #hustler

I

  • #ig
  • #ilovemyinstagram
  • #instamood
  • #instababy
  • #instasport
  • #iphonegraphy
  • #italiano

J

K

  • #killingit
  • #kissing
  • #kickoff
  • #kansas

L

  • #l4l
  • #like
  • #leaves
  • #lingerie
  • #likeback
  • #likeforlike
  • #lulu
  • #livinforalivin
  • #loseweight
  • #lean

M

  • #milf
  • #master
  • #mileycyrus
  • #mustfollow
  • #mirrorphoto
  • #models

N

  • #newyearsday
  • #nasty
  • #newyears

O

  • #orderweedonline
  • #overnight
  • #outdoorbirth

P

  • #parties
  • #petite
  • #popular
  • #pornfood
  • #pushups
  • #prettygirl
  • #puppydogmondays
  • #publicrelations

Q

  • #qatar
  • #quadveins

R

  • #rate
  • #ravens

S

  • #samelove
  • #selfharm
  • #snapchat
  • #skateboarding
  • #skype
  • #stranger
  • #snap
  • #single
  • #singlelife
  • #saltwater
  • #shower
  • #sallyhansen
  • #sopretty
  • #stud
  • #sunbathing
  • #streetphoto
  • #swole
  • #shit
  • #snowstorm

T

  • #tgif
  • #todayimwearing
  • #teen
  • #treasurethesemoments
  • #teens
  • #tanlines
  • #thought
  • #tag4like
  • #thighs
  • #tagsforlikes

U

  • #undies

V

  • #valentinesday

W

  • #woman
  • #womancrushwednesday
  • #workflow
  • #women
  • #wtf

X

  • #xxx
  • #xenociteclad
  • #xanax

Y

  • #yochale
  • #your_sinful_memory
  • #youngmodel

Source banned hashtags:techigem.com, socialbuddy.com, hubspot.com

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *