Hvordan bruke Instagram Guides

Lurer du på hva Instagram Guides er og hva det kan brukes til? Vi deler tips og triks til hvordan du kan anvende den nye funksjonen – både privat, som bedrift og samarbeidspartner.

Hva er Instagram Guides?

Instagram Guides er en helt ny måte å dele og konsumere innhold på Instagram. Det lar brukerne følge en planlagt strøm av innlegg, enten det er dine eller laget av andre brukere. Funksjonen passer derfor utmerket til å lage trinnvise guider. Her kan du dele inspirasjon, fortelle historier og gi råd eller veiledning.

Føler du deg inspirert? La oss opprette en guide! Det gjør du enkelt fra profilen din på Instagram. Trykk på plusstegnet øverst i menylinjen. Deretter trykker du på Guide. Her kan du velge mellom tre guidetyper: Steder, produkter og innlegg. Første kan eksempelvis brukes til å anbefale unike spisesteder i byen din. Nummer to kan brukes til å anbefale dine favorittprodukter. Sistnevnte kan brukes til å samle innlegg.

Hva kan Guides brukes til?

Nå som vi vet hva Guides er og hvilke muligheter det gir, er det bare kreativiteten som setter grenser! Her er noen eksempler på hva funksjonen kan brukes til.

Nedenfor er eksempler på ulike guider fra to ulike merkevarer. Til venstre ser dere Paulina Molina, leverandør av spansk olivenolje. Til høyre ser dere Safa of Norway, produsent av ullklær. Som dere ser er guidene relativt forskjellige, og tilpasset bedriftene.

Hos Paulina finner du mattips med oppskrifter, hos Safa finner du tips til Norgesferie og anbefalte fjellturer. Paulina har en guide med ofte stilte spørsmål om olivenolje, Safa har fakta om ull. Som nettbutikk passer det også ypperlig for Safa å ha en guide med produkter, slik de har gjort med Outlet. Her får følgerne er enkelt oversikt over en rekke produkter som er på tilbud. Her finner også følgerne en lenke som tar dem direkte til produktet i nettbutikken.

La oss se nærmere på guiden Mattips fra Paulina Molina. Her har merkevaren laget en samling av egne innlegg med oppskrifter. Funksjonen gir mulighet for å lage tilpassede overskrifter, beskrivelser og organisere rekkefølge på innleggene. Dette åpner for store muligheter innen historiefortelling og e-handel i appen.

Guides er et flott verktøy for bedrifter som ønsker å legge til ekstra kontekst eller kommentarer. Her ser dere et eksempel fra Kaja Høglund, gründer av klesmerket Murlong Cres. Hun har laget flere oversiktlige og inspirerende guides på sin bedriftsprofil.

Nye muligheter for Influensermarkedsføring

Som sagt kan ikke Guides bare brukes til å samle egne innlegg. Du kan også lage en samling av lagrede innlegg og produkter fra andre bedrifter. Dette gjør funksjonen ypperlig for samarbeid mellom influensere og merkevarer. En influenser som eksempelvis har et samarbeid med et smykkemerke, kan opprette en guide med sine favoritter. Etter at guiden er publisert, kan både influenseren og bedriften dele den i story.

Som du ser gir Instagram Guides mange muligheter. Prøv deg frem og lek med kreativiteten! Lykke til.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *