Godt nytt år- vi tar sats i 2017

Juleribben har lagt seg, og innimellom raketter og familietid hører også planlegging, refleksjoner og takknemlighet til. Litt refleksjon fra et meget spesielt år før vi tar sats i 2017.  Spesielt for Mana Communication, og for meg som grunder og grunnlegger i særdeleshet. I dette innlegget vil jeg derfor dele noen tanker  i en litt mer personlig form, og om det kan motivere bare et menneske til å våge å følge drømmene sine, ja da er jeg meget fornøyd. Livet er nemlig et eventyr, og som kjent er alle eventyr preget av både oppturer og nedturer. Felles for de alle er en ihuga stå på vilje og der det gode seirer mot det onde. At det gode seirer vises desverre ikke i verdensbildet for tiden, men jeg har en sterk tro på enkeltmenneskets godhet likevel, og vet at tro kan flytte fjell og at enkeltmenneskets innsatser kan utgjøre en forskjell. Jeg brenner for å hjelpe andre, og mitt ønske om å bistå andre bedrifter i merkevarebyggingen gjennom å benytte min ekspertise var selve drivkraften bak oppstarten. Selvopplevde oppturer og nedturer videre selve påhengsmotoren og kjernefamilien selve bålet. Alt tok fyr og ideen måtte gjennomføres- en mangeårig grunderdrøm var en realitet.

Vår historie er på ingen måte en Espen Askeladd historie, men våre mål er skyhøye, og dette året har vist oss at alt faktisk er mulig- om du bare bestemmer deg og arbeider hardt nok for det.  2016 er nemlig året der jeg omtrent konstant har levd utenfor komfortsonen min, så ja- dette året kårer jeg til det året jeg har levd- fullt og helt- 24 timer i døgnet, på godt og vondt, og nå kan jeg sette meg tilbake og klappe meg selv litt på skulderen, for jeg har klart det! Mana Communication har gått fra 1 – 5 ansatte( ja faktisk 7 ansatte om vi teller med noe innleid hjelp) I tillegg har vi samarbeidspartnere av ypperste klasse og en kundeportefølje vi er stolt av. Tusen takk til alle som har heiet på meg- motivert meg underveis og ikke minst- utfordret meg. Dere aner ikke hvor mye det betyr, for jeg er veldig dårlig til å be om hjelp. De som likevel stiller opp på ulike måter har en fantastisk stor takknemlighet hos meg. I denne bloggen vil jeg gi noen tilbakeblikk på året som har gått- ufiltrert- ærlig som jeg er, og hedre viktige mennesker jeg har møtt på min spennende Mana vei.

Manas første driftsår

Første januar 2016 gikk jeg inn i året full av pågangsmot med slunken lommebok etter store oppstartskostnader for min nystartede bedrift. Jeg gjør intet halvveis, leiekontrakt på freshe lokaler var signert og bundet opp i tre år med høye kostnader, de ypperste og mest kostbare  analysesystemer var bestilt med kun to kunder i porteføljen og med en ansatt- nemlig meg selv og nødvendig utstyr var kjøpt inn. Boklesing og Tv- tid var forlengs byttet ut med lesing av forskningsrapporter og bedriftsledelses- tips, og alle sparepenger var brukt opp på oppstarten. En stor takk til min tålmodige mann som har gitt mye inspirasjon, finansiell hjelp og støtte i oppstartsfasen. Uten deg hadde jeg aldri klart dette. Du hadde en fanatisk tro på meg, spesielt når jeg ikke trodde på meg selv, og for det er jeg deg evig takknemlig.

En mangeårig drøm var realisert, og jeg var livredd og megamotivert på samme tid. Alle som kjenner meg vet at jeg ikke gjør noe halvveis, og omtrent arbeider meg ihjel istedenfor å gi opp. Akkurat det er en viktig ingrediens om du skal lykkes som grunder. Du må stå på- langt forbi det du i utgangspunktet kunne tenke deg på forhånd, for suksessen kommer som oftest rett etter at du er iferd med å gi opp. Dette er noe som kjennetegner suksessrike grundere. En sinnsyk og nesten utenomjordisk stå på vilje nettopp fordi det dreier seg å arbeide med noe du brenner for. Walt Disney sa «If you can dream it- you can do it» og dette har blitt mitt mantra. Han har også bevist hvor viktig det nettopp er å ikke gi seg, for motstand og nedturer vil komme. Istedenfor å la de ødelegge, så har jeg heller benyttet de som lærdom. Alle som sa jeg var gal, og tvilte, ga meg styrke til å arbeide enda hardere. Tusen takk for skepsisen.

Den opprinnelige grunderideen er spisset og endret, og vi er i konstant endring, fordi det er nettopp vår digitale hverdag som er fasiten for oss i Mana, samt utviklingsmulighetene som ligger i bedriftene. Vi er et utviklingsbyrå, og vi skal være innovative og levere det ypperste. Da må vi være på tå hev- konstant. Min grunderdrøm er en livsstil- en brennende interesse og et arbeide der jeg får benyttet absolutt alt av praktisk kompetanse, researchinteresse, jobberfaring, høyskolegrad samt menneskelig erfaring. Jeg ELSKER jobben min og ville ikke byttet den ut for all verdens rikdom.

Timing is everything

Vi var også utrolig heldig. Snakkisen rundt å ha en digital strategi og ruste bedriften for den digitale revolusjonen «tok helt av» kun to uker etter at Mana Communication var registrert i Brønnøysundregistreret. En ting er sikkert,  2016 har bydd på større digitale endringer enn de siste 5 år, og dette eskalerer i 2017. Vårt første driftsår har vært kaotisk, eventyrlig, hardt, utfordrende, lærerikt og ekstremt spennende, og det er med stor ydmykhet jeg ser at mine prediksjoner skrevet 4. januar 2016 har slått til – Hvordan lykkes i sosiale medier i 2016

 

Første kvartal- nytt år og nye muligheter

Året begynte bra, og jeg var godt igang med utvikling og implementering av markedsstrategier for Manas to første kunder.  Arrangøren og Bergen Brand. Jeg var full av pågangsmot og uredd, og det kan vi være glade for…  Vi utarbeidet verktøy, og skapte konkrete og detaljerte planer for å skape en rød tråd i publiseringene i digitale kanaler. Det var utrolig spennende å få lov å lage strategier for andre hardt arbeidende grundere som har like sterke visjoner og brenner for bedriften sin. Tusen takk for at dere ga oss tillit- dere vil alltid ha en ekstra nær plass i Mana- hjertet, og det er gledelig å se at dere lykkes så godt digitalt. Grunderlivet er ikke for amatører, og vi digger å se andre grundere oppnå resultater når de har arbeidet hardt for noe. Vi vil for alltid heie spesielt sterkt på alle grundere- med Bergen Brand og Arrangøren i spissen.

Vårlig i luften bestemte jeg meg også for å avslutte mitt engasjement som markeds og administrasjonsleder på Myrbø Dyreklinikk, og tok dyreklinikken med inn i Manas kundeportefølje. Myrbø Dyreklinikk hadde vært min testpilot før Mana var en realitet. Det var nettopp her jeg hadde fått utforske alle ideer og tanker rundt hva som er avgjørende for å bygge en sterk tilstedeværelse i sosiale medier. Må innrømme jeg er meget stolt over at Myrbø Dyreklinikk idag fremstår som en av topp 4 bedriftsprofiler- i Norge- på Facebook. Vi har bygget et community- en stammekultur og det har gitt fantastiske resultater. En stor takk til medeier, veterinær og grunder Gisela Kruse som hadde troen på meg, og stolte på meg, og ikke minst- som har støttet meg enormt i hele grunderoppstarten. Du er et helt fantastisk menneske.

Kreativ leder Tommy endelig på plass

Det Tommy ikke visste, var at jeg hadde tatt han med i beregningen når jeg startet opp Mana. Min studiekompanjong fra Handelshøyskolen BI var den perfekte sparringspartner. Det var bevist gjennom mange hektiske innleveringer og eksamener, der vi hadde levert oppgaver i ypperste klasse i markedskommunikasjonsfag som markedsplanlegging, PR,  kvalitativ metode, mediestrategi og ikke minst- bacheloroppgaven. Tommy Løvaas sa «endelig» ja til meg ,og ble formelt innsatt som kreativ leder i Mana med 10 % eierskap. En fin tilføring på Manas reise, og akkurat den balansen som trengs for en «urealistisk optimist» som meg selv. Hans mastergrad i innovasjon og kreativitet er heller ingen bakdel, samt hans meget dyktige kone jeg også har fått med på laget.

 

Digitale trender første halvår

Spennende nyheter ga oss et diskutert Instagram og deres innføring av algorytmer ga mange bedrifter panikk. Vi også var rimelig usikker på hva dette ville gjøre med synligheten, og bestemte oss for å forske i emnet. Emojis på Facebook ga brukerne muligheter til å vise andre følelser enn likes, og live video samt bildedelingsapper som Snapchat blomstret. Vi så en tydelighet og en rød tråd- alt handlet om personliggjøring, og sosiale medier som Facebook og Instagram ville premiere de bedrifter og brukere som skapte innhold med best engasjement for følgerne. Viktigheten av vår grundertanke var bekreftet- å skape engasjement i digitale kanaler var nøkkelen for bedrifter som ville bygge en sterk merkevare, og ja- dette er vi dyktig på.

Nye verktøy og endringer i So Me ga spennende og forsterkede muligheter for kreative bedrifter, og vi satset raskt på å fortelle bedriftshistorier via Behind The Scenes – linse. Det ekte og autentiske må ut, og to veis kommunikasjon er nøkkelen for å forsterke engasjementet. Det handler om å skape noe av verdi for følgerne.

De store endringene på Facebook og Instagram ga også store muligheter, men det var vanskelig for den vanlige forbruker å holde tritt med alle muligheter som dukket opp. Snapchat lanserte i tillegg filters og endret navn fra snapchat til snap. Nye features ga bedrifter nysgjerrighet- kunne det være Snapchat gikk i «kamp» med giganten Facebook som hadde kjøpt opp Instagram? Hvor skal bedriftene satse og hvordan nå ut til rette målgrupper? Med ett eneste  stikkord kan vi svare på dette: innsikt, og våre systemer gir den ypperste innsikt. Vår reise var igang og første kvartal ga stort håp for videre arbeid -vår ekspertise var sårt etterspurt i markedet.

Andre kvartal- Instagram vokser raskest av alle sosiale medier

Facebooks oppkjøp av instagram ga forbedrede annonseringsmuligheter for bedrifter, og algorytmer fokuserte på engasjement. Bedriftene fikk virkelig øynene opp for Instagram som markedskanal, i tillegg åpnet INSTANT ARTICLES for «alle» 12 april. Bedriftene hadde fått øynene opp for kanaler som ga store muligheter til interaksjon med følgere, og der det var mulig å dele videosnutter. Store stjerner sverget til Snapchat som kommunikasjonskanal, og Twitter mistet terreng. VG så også at kanalen ga store muligheter til å spre «ferske nyheter» fra kundenes øyne. Facebook lanserte Live- sendinger på Facebook, og vi kunne se en sending fra romstasjon «out in space» live 1. juni 2016. – En STOR digital barriere var brutt og konsumenten ble enda mer kvalitetsbevisst. Se den her Vi var i ekstase- for en fantastisk digital reise vi var vitne til!

 

Hvordan bruke de nye Snapchat Features

 

Statistikk Instagram vokser mest: HER

 

 

Siste halvår gikk fra dypeste bølgedal til høyeste fjelltopp

Juli kom med et brak etter at vi hadde vært med på spennende musikkvideo- innspilling tidligere og igangsatt en viktig kampanje for Bergen Brand. Det var ferietid og ingen nye kunder ønsket å tegne avtaler. Flere avtaler var essensielt for å kunne drive videre. Regningene strømmet inn- vi var overarbeidet men kunne samtidig ikke ansette flere. Det var med meget blandede følelser vi inntok ferien, og jeg må innrømme jeg hadde lyst å gi opp. Å være grunder krevde alle krefter, nattesøvn, helger og fritid. Jeg følte meg som en dårlig mamma og at jeg ikke strakk til noe sted. På jobben fikk jeg ikke utført alle ideer til Manas strategi, da hovedfokuset selvsagt var å få kundene fornøyd. Alt var på halv åtte, og jeg vet ikke hvor det hadde endt uten ferie. 17 dager i Spania ga motivasjon, og familien min ga meg styrke. Hvorfor skulle jeg gi opp når jeg hadde arbeidet så hardt? Og ja- det var mye utgifter, men klart inntektene ville komme? Full av pågangsmot reiste jeg hjem, solbrun og fin, og gjorde mitt klokeste valg noensinne. Vi hyret inn et møtebooking -firma, samt utvidet Team Mana.

Møtebooking Norge var ryddig, seriøs og resultatorientert, og en perfekt løsning. Å outsource innsalg av kundemøter var en god avlastning for en overbelastet grunderbedrift, og her fant jeg den samarbeidspartneren som var rett for oss. Vi hadde hittil solgt oss inn kun via nettverk, men en utvidelse var nødvendig for å nå våre mål, og takket være Møtebooking Norge, kom vi inn til flere solide kunder. For en reise vi har hatt i høst!

Samtidig fikk vi forsterket teamet med egen grafisk designer, digital markedsfører samt kreatør. I tillegg til tilgang på flere andre kompetente mennesker- i ypperste klasse. Vi ble også kjent med en annen spennende grunderbedrift gjennom SRF, og fikk raskt oppdraget som rådgivende sparringspartner. Vi digger disse guttene i 2mf. Tusen takk til dere også for spennende prat rundt bordet, og tusen takk til Salg og Reklameforeningen for å skape en viktig arena for nettverksbygging i Bergen. Vi håper 2017 blir et drømmeår for dere også.

I slutten av august tegnet vi vår første storkunde, og champagnekorken spratt. Tenk at jeg hadde vurdert å gi opp kun en liten måned tidligere? For en snuoperasjon! For en reise- for et eventyr for et liv! Dette har vært starten på en høst som ikke kan beskrives.

I oktober deltok vi med stand på Digitaldagen i Bergen, og her møtte jeg blant annet GeeohSnap. Han er en av de største snap- influenserne i global målestokk, og benyttes av verdens største merkevarer som Disney, Air France m flere. Vi fikk en veldig god prat, og muligens vil vi samarbeide med denne fantastiske sørlandsmannen i fremtiden. Det oppsummerer litt året for min del- for jeg har blitt kjent med uhyre mange spennende mennesker.

 

Følger du IKKE geeohsnap, så MÅ du gjøre det. Du finner han på Snap, twitter, instagram og Youtube. 

Jeg setter pris på at Possibility også har et ønske om å sette Bergen på kartet. Hvorfor skal alle arrangementer foregå i hovedstaden?  Det finnes enormt mye ekspertise på denne siden av fjellet og det er viktig at vestlandsbedrifter forstår hvilke sterke fordeler det byr på å benytte byråer som kjenner lokal- sjargonger.

Sammen med Kristoffer i Possibility, og Geeohsnap på Digitaldagen i Bergen

Som utstiller på Digitaldagen, fikk jeg vist frem mitt flotte team for første gang. Victoria- Grafisk designer med et øye for detaljer og ekstremt kreativ. Steffen- sisteårs student på BI med sterk kunnskap innenfor bevegelige medier og SO ME trender. Maren- kreatør og mastergrad i innovasjon , samt Tommy og meg selv. Vår største styrke er vår samlede kunnskap og benyttelse av kreativitet i alle prosesser. Et lite byrå med et stort hjerte for hver eneste kunde.

Høsten har vært hektisk som fungerende markedsavdeling til utleie, tegning av nye kunder, kampanjegjennomføringer, strategijobbing og utvikling av nye ideer og tjenester. Vi er blitt sterke og har sett resultater av vårt arbeid. Vi er en sparringspartner og en 12. mann for bedrifter i ulik størrelse, og også rådgiver for flere ledere. Vår hverdag er uhyre spennende og vi vil takke enhver av dere for muligheten dere ha gitt oss. Den sterkeste motivasjon for meg er at mine kunder får suksess. Jeg vil alltid gå den ekstra milen for å innfri. Takk for at jeg får muligheten til å hjelpe dere.

 

 

Sosiale medier andre halvår 2016

For en utvikling! Alt har eskalert. Instagram er blitt kraftig forsterket som markedskanal for bedrifter med sin utarbeidelse av bedriftsprofil, gode analyseverktøy og tilgang på en sterk gruppe aktive brukere.  Ved lansering av stories , ble kanalen et must for de fleste b2c bedrifter, og konkurransen med Snap var åpenbar. Fordelen på Instagram iforhold til snap, var jo at en ikke måtte bygge en ny følgerskare, men kunne dele stories- små hverdagsglimt- med alle følgerne som allerede er opparbeidet. Benyttelse av korrekte hashtags og stedslokalisering en annen fordel for å forsterke synligheten til akkurat de en ønsker å nå ut til.  Facebook er i konkurranse mot Snap, og i desember kom også live stories på Instagram. Det er foreløpig ikke lansert i Norge, men vil komme her også. Når nå også Facebook har gjort messenger lik Snap, kan vi bare tenke oss hvor spennende utviklingen blir i 2017. Hvordan svarer Snap?

Andre trender som er viktig å nevne er benyttelse av video i markedsføringen. Videodelinger på Facebook gir større synlighet for bedrifter, og mange gode verktøy er kommet for å skape et bedre  visuelt uttrykk. Videodeling har eksplodert og verktøy tilgjengelig gir forbrukerne god hjelp til å skape fristende visuelt innhold.

Facebook har dessuten verdens beste annonseplatform og arbeider også med en VR- verden. Snap har lansert Spectacles- briller som kan filme videosnutter og dele direkte med kun et lite klikk. Behind the Scenes øyeblikk er i fokus og alle platformer legger tilrette for en bedre spredning av unikt, personlig og autentisk innhold. Bedrifter som ikke har tatt den digitale strategien alvorlig enda må våkne opp. Det gir store muligheter til å bygge en sterk merkevare.

Life begins at the end of your comfortzone

2016 har gitt en eventyrlig avslutning for meg, personlig, langt utenfor komfortsonen. To invitasjoner i desember utfordrer virkelig janteloven og meg personlig- en invitasjon til å holde foredrag for Rottary klubben, og invitasjon til å holde Webinar for Meltwaters kunder der invitasjon ble sendt ut til 20 000 ledere og viktige topper i Norge. Dette skjerper alle sanser, og jeg er stolt av meg selv. Tilbakemeldinger som » Tusen takk- jeg har sett lyset» gir meg STERK motivasjon og optimisme for 2017 og en bekreftelse på at jeg har viktig kompetanse. I 2017 skal vi videreutvikle alt vi har påbegynt og det er bare å glede seg. Har du lyst å høre webinaret? Det kan du gjøre her: Slik lykkes du i sosiale medier i 2017.

 

Vi tar sats i 2017

Utvikling av nye produkter og tjenester står på agendaen med et par viktige stikkord – VR og Live.  I tillegg er formidlingen av den unike bedriftshistorien essensiell for oss, og dyktige innholdsformidlere oppfordres også til å ta kontakt. Har du noe å bidra med i Mana, så oppfordres du til å søke.  Vi gleder oss til å komme igang med arbeidet. Har du spørsmål, kan du gjerne sende meg en mail:HER , eller så er du hjertelig velkommen innom på en kaffe.

 

 

Håper på et 2017 der vi mennesker er opptatt av å hjelpe hverandre, og bidrar til en bedre verden. Følg dine drømmer og lev- hver dag.

 

Ønsker deg et godt nytt år.

 

Optimistisk hilsen fra

 

 

Line Charlotte Rolfsnes

CEO/ Founder

Vi skaper engasjement for din merkevare i digitale kanaler

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *