Blogg

AR – Fremtidens kreative markedsføringsverktøy
10
mai 2019

AR – Fremtidens kreative markedsføringsverktøy

«AR» på Instagram – stories

Har du lest om «AR » på sosiale medier, uten å forstå hva det betyr?🤔 Dersom dette er et tema du ikke helt skjønner, bør du lese videre, for snart kan du lage dette selv på Instagram. I bloggen forsøker vi å forenkle fagbegrepet, dele den spennende nyheter og avslutter med noen «tips» til hvordan du kan bruke dette på Instagram – Stories. Dette er spesielt viktig for deg som arbeider med branding og markedsføring. Med andre ord, vil dette være «fremtidens markedsføringsverktøy». 😀

Hva er «AR»?

AR står for «augmented reality» på engelsk, eller på norsk «utvidet virkelighet». Men hva betyr egentlig dette begrepet? 🤔 Har du en «crazy» fantasi du ønsker å realisere på virkelig? Da bør du lese deg opp på hvordan du kan benytte deg av en «virtuell virkelighet». AR betyr nemlig at en kan kombinere det virtuelle design med virkeligheten.

Pokémon Go og Google Maps er eksempler på hvordan en «virtuell virkelighet» har utviklet seg tidligere. Dette er noe som har vært, og er en suksess for mange. I form av denne suksessfulle AR – teknologien, ønsker nå også Facebook å utvikle et gøyalt program for forbrukerne på Instagram . Vi snakker nemlig om programmet «Spark AR Studio».🙌

Spark AR Studio – «Fra fantasi til virkelighet på Instagram»

Spark AR Studio er et nytt program som blir tilgjengelig for alle Instagram – brukere, sommeren 2019. Ved å benytte seg av denne dagsaktuelle AR – teknologien, kan også forbrukerne «leke seg» med AR – effekter på Instagram til sommeren. De kommende effektene vil gjøre «Instagram – Stories» litt mer spennende, samt at det vil føre til en «growt hack» for fremtidens merkevarer. Mens vi venter i spenning på det nye programmet, ønsker vi i Team – Mana å dele vår kunnskap om hvordan «virtuell virkelighet» har blitt benyttet hittil. Samt gi deg inspirasjon til hvordan du kan benytte deg av dette selv i en fremtidig applikasjon. Vi starter med å presentere hvordan en kan bruke dette som et markedsføringsverktøy for «online shopping».

En «virtuell virkelighet» for «online shopping»

I bedrifter hvor en ønsker å selge blant annet «ny sminke», «fashionable klær» eller «trendy møbler» kan AR – effekten på «Instagram – Stories» skape engasjement og kundekontakt blant potensielle kunder. – En vellykket kundekontakt er faktisk ekstremt viktig i «branding»! 🙌

Med en «virtuell virkelighet» kan en «fantasere» om hvordan produkter kan se ut i virkeligheten. Uavhenging av hvor en opprettholder seg i verden. I en bedrift som ønsker å oppnå salg, kan det store engasjementet føre til kjøp.

Kylie Jenner er et eksempel på en «kjendis» som har brukt denne effekten. Hun har i denne «virtuelle virkeligheten» som mål å reklamere for sine egne leppeprodukter fra Kylies Lip Kits, i merkevaren Kylie Cosmetics. – Se hvilken leppestift Sophie foretrekker på bildet under.💄

Leppestift i fargen «Candy K» fra Kylies Lip Kits💄

Av Kylie Cosmetics

En «virtuell virkelighet» for å øke merkebevissthet

Dersom en merkevare ikke har et direkte mål om å selge noe, men heller ønsker å fange oppmerksomhet og merkebevissthet. Da kan en også benytte seg av «virtuell virkelighet» i form av kule filtre på «Instagram – Stories». Det kan bidra til mange gøyale bilder spres utover Instagram. Perfekt for merkevarer som har som mål å skape merkebevissthet, og fange nye følgere med en «snøball-effekt»!

Adidas Originals er et eksempel på en merkevare som har utformet et filter i vintage- og retrostil. – (Har du kjøpt deg nye sko fra Adidas, og brenner for å publisere innkjøpet på «Instagram – Stories»? Prøv filteret fra Adidas Originals!) 🤩

Adidas Originals👟

– PS: «Husk å følge skaperen, siden det er et låsfilter!» 🔐

En «virtuell virkelighet» for lek og moro

Har du hørt om den gigante matkanalen «Buzzfeed Tasty»? Dette er en Instagram profil som publiserer «fristende» inspirasjon til ulike matretter, drikke og desserter. De har også tatt i bruk AR – effekten på «Instagram – Stories» hvor forbrukerne kan «leke seg» med «Oh Yes» filter. Dette er et filter med «virtuell virkelighet» som fungerer for både markedsførere og private profiler. Her er det fritt frem å «poste» akkurat det en ønsker! – («Just for fun»). 🤹‍♀️

Buzzfeed Tasty✨💫

«Just for fun» 🤹‍♀️

En «virtuell virkelighet» for veldedighet

I dag er samfunnsansvar i organisasjoner(CSR) et særdeles viktig og «trendy» begrep. Stadig flere organisasjoner ønsker å vise sine potensielle kunder eller forbrukere at de kan bidra med noe for samfunnet. Dette er noe ekstremt mange vektlegger når de skal velge hvilken organisasjon de ønsker å støtte, eller være lojale til i fremtiden. Derfor kan det være en god idé ved «branding» å benytte seg av «virtuell virkelighet» på «Instagram – Stories» for å spre veldedige budskap.💭

«Så ønsker du å stå frem som en av de merkevarer som støtter en veldedighet, eller andre bærekraftige mål?» Da kan du for eksempel gjøre som Rihanna. Hun opprettet en veldedighet for å effektivisere utdanningsprogrammer rundt om i verden.🎓 I tilknyttelse dette veldedighetsprogrammet annonserte hun støtten med en «swipe up» effekt på «Instagram – Story». Dette var et «sparkly» filter hvor en ble bekledd i et «diamanthodestykke». (PS: Følg «badgalriri» på Instagram for å teste ut dette!!)💎

Et «sparkly» filter 💎💎

Fremmer Diamondball og Clara Lionel Foundation

Av Rihanna

Hvordan utvikle en «virtuell virkelighet» i Spark AR Studio?

  1. Laste ned Spark AR Studio på forhånd, og den er GRATIS!
  2. Deretter kan en øve seg så mye en vil frem til den fullstendige lansering i sommer. Dette er en applikasjon som ikke krever mye teknologiske kunnskaper.
  3. Lage gøyale effekter som forbrukere kan leke seg med. (PS: Tenk nøyaktig gjennom behov. Ikke bruk sterke merkevareelementer som for eksempel logo. Dette vil skape en følelse av direkte annonsering, noe som Facebook har registrert ikke falt i smak hos de yngre forbrukerne. AR – effektene bør heller virke som «gaver» til forbrukerne.
  4. Utvikle effekter som fungerer både på forsiden og baksiden av kameraet, samt med mer enn én person inkludert i bildet.
  5. Klargjøre AR – effekten for videre merkevarebygging, salg eller formidling av budskap.
  6. Vent spent til sommeren 2019! 💝
Tags:

0 comments

Skriv et svar til innlegget