Det har aldri vært viktigere å være til stede på LinkedIn enn det er i dag. Med over 2 millioner brukere i Norge, har kanalen virkelig kommet for å bli. Jobber du med B2B – salg? Da må du prioritere en innholdsstrategi for LinkedIn. For faktisk hele 75% av B2B kjøpere sjekker sosiale medier før de kjøper. Med LinkedIn som den viktigste kanalen! Usikker på hvordan dere kommer i gang med å lage innhold til Linkedin, eller hva som virker? We got you! Her får du våre 5 beste tips til bedrifter som vil lykkes på LinkedIn.
1: Alt handler om engasjement
I løpet av 1-2 timer får du en score på innlegget, som vil påvirke hvor høy rekkevidde du vil oppnå. Denne scoren legges sammen av følgende faktorer:
- Antall kommentarer på innlegget ditt
- Hvor lang tid personer har brukt på innlegget ditt
- Antall reaksjoner på innlegget ditt
Får du mye engasjement på innleggene, vil algoritmen til LinkedIn prioritere innholdet ditt. Det vil si at nye innlegg påvirkes av hvordan tidligere innlegg har prestert. Et triks her er å stille spørsmål som vi ønsker å besvare i kommentarfeltet.
Teste ut ulike typer innlegg. Følg med på hva som engasjerer og gjør mer av dette.
2: Vær personlig
Bilder av mennesker genererer 3 ganger mer engasjement enn andre bilder. Så pass på å bruke bilder av de ansatte for et mer personlig preg.
Tagg gjerne personer, ansatte eller samarbeidspartnere som er relevante. Men pass på! Ikke tagg flere enn 5 personer, og vær sikker på at du tagger personer som kommer til å engasjere seg. Hvis ikke kan algoritmen oppfatte innholdet ditt som spam.
3: Få de ansatte til å dele
Ansattes nettverk kan være opptil 10 ganger så stort som bedriftssiden. Derfor er det mye å hente på å oppmuntre dine ansatte til å dele bedriftens innhold. Oppmuntre de også til også å dele fagkunnskap og være meningsbærere.
Bedriftssiden når kanskje 50 % av sin følgermasse. Får du med deg for eksempel 10 ansatte som også deler innlegget til bedriften, vil rekkevidden kunne mangedobles.
4: Varier innholdet
Del videoer, meningsmålinger, PDFer og karuseller. Dette innholdet gjør det bedre enn kun tekst og ett bilde.
OBS LinkedIns algoritmer liker ikke at du sender folk ut av plattformen. Link minst mulig ut til andre sider, og bruk verktøyene plattformen tilbyr.
5: Åpne opp for diskusjon
LinkedIn er en super plattform for gode samtaler og spennende diskusjoner. Sørg for å avslutte innleggene med et spørsmål som oppfordrer til dialog i kommentarfeltet.
Den første interaksjonen med innlegget er den viktigste, og kommentarer veier tyngre enn likes. Klarer du å få en kommentar som første interaksjon er dette GULL! Husk også å alltid svare på alle kommentarer du får – det booster algoritmen.
Sånn, da har du fått våre 5 tips til bedrifter som vil lykkes på LinkedIn. Følg oss gjerne for flere tips
Trenger din bedrift hjelp til LinkedIn? Ikke nøl med å ta kontakt med oss HER