Bruk riktige bildeformater i sosiale medier

Det kan gå i surr for de fleste. Både Facebook og Instagram godtar de fleste bildeformater, men hva er best akkurat nå? Med så mange muligheter kan det være vanskelig å velge. For å gjøre valget enklere har vi satt sammen denne guiden. Her finner du alt du trenger for å optimalisere størrelsen og størrelsesforholdet til bildene og videoene dine.

Bildeformater til Facebook

Verdens mest populære nettverk. De senere årene har Facebook blitt mer og mer visuell, og har i økende grad blitt tilpasset mobilbruk. I følge Statista logger 98 % av alle Facebook-brukere seg inn via mobil eller nettbrett. Det er derfor viktig å sjekke hvordan Facebook-profilen til bedriften din ser ut på både PC, nettbrett og mobil.

I midten av 2020 kom Facebook med en oppdatering som ga nettstedet et nytt skrivebordsoppsett. Det er renere, med mer hvit plass mellom elementer, og mer lik mobilversjonen. Likevel er den ganske så annerledes. Stående videoformat passer ypperlig til mobil, men ser ikke visuelt like pent ut på PC-skjermen. Det er derfor viktig å ha innsikt om kundene dine, og hvor de ser innholdet. Bruker 90 % mobilversjon, kan du gjerne legge ut stående video. Det passer også perfekt i stories.

Forsidebildet

Det er viktig at forsidebildets hovedelementer er innenfor de tiplede linjene. Optimal størrelse for visning på nettsiden er 820 x 312, mens mobilvisning er 640 x 360. Pass på at tekst og elementer er innenfor 640 x 360.

Tips: Bruk Canva som har ferdige maler i de ulike formatene.

Til deg som publiserer arrangementer på Facebook

Når du endelig fikk med deg gjeldende formater, kommer vi med en ny regel: Forsidebildet til arrangementer: 1920 x 1005. Denne størrelsen ble nylig oppdatert med endringene i det nye designet til Facebook i 2020. Tidligere var formatet 1920 x 1080, men dette har siden endret seg.

Er forsidebildet ditt mindre enn 1920 piksler bredt, vil Facebook automatisk øke størrelsen på bildet ditt slik at det passer. Dette vil føre til dårlige kvalitet på bildet ditt. Det optimale formatet vil derfor være nøyaktig 1920 x 1005.

Bildeformater til Instagram

Før var optimalisering av bildeformater på Instagram veldig enkelt. Ettersom appen kun tillot én størrelse, var det bare å laste opp bildet, legge til et par hashtags og klikke publiser. Idag kan du velge mellom Stories, IGTV og Instagram Live i tillegg. Nå er også Instagram Reels lansert. Med så mange ulike muligheter kan det være vanskelig å vite hvordan du optimaliserer bildene og videoene dine for hvert format.

Er du usikker på hvilket innhold du skal legge ut? Vi tar gjerne en prat med deg.

Det opprinnelige bildeformatet på Instagram er 1080 x 1080 px. Som figuren over viser, aksepteres flere størrelser; 1080 x 608, 1080 x 1080 eller 1080 x 1350. Vi anbefaler å bruke et format som er nærmere 1080 x 1350 px. Det tar mest plass på skjermen, og har dermed større sannsynlighet for å fange mottakers oppmerksomhet når de skroller nedover. Bare husk å sjekke om det ser visuelt bra ut i feeden. Det finnes mange apper som kan hjelpe deg med dette. Vi bruker Later.

Tips: Vil du dele flere bilder eller videoer i en post? Da kan du benytte karusell-funksjonen. Grensen er 10 bilder eller videoer. NB! Innstillingen til det første bildet, setter føringer for resten av bildene i innlegget. Pass på.

Nyhet – Instagram Reel

Mandag denne uken lanserte Instagram et nytt format; Reel. For de som kjenner Tik Tok, er det omtrent identisk. Du kan sette sammen 15 sekunders videoklipp og dele med/uten forhåndsvisning i feeden. OBS: Selve videoen er i stående format: 1080 x 1920. Poster i feeden er 1080 x 1350. Toppen og bunnen klippes derfor vekk. Dersom du ønsker forhåndsvisning av din reel i feed, anbefaler vi at dere laster opp et eget bilde som vises.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *