Sosiale medier er gått varm, og i disse agurktider har spillnyheten Pokemon Go fått mye omtale. Flere aktive brukere enn Twitter på kun 1 uke, mer nedlastet enn Tinder, og slått ut selveste Instagram samt Snapchat i lanseringen, er dette et » fenomen» i ferd med å ta helt av. Videoer strømmer inn og «alle» har en mening om nyheten. Vi i Mana Communication spesialiserer oss på digitale kanaler, og måtte selvsagt teste ut spillet. Et spill vi har oppdaget kan gi store muligheter for nytenkende markedsførere. Takk til vår kreative leder Tommy og konen Maren, som har vært villig til å teste ut Pokemon Go, samt gitt godt materiale i artikkelen Pokeman Go- den nye landeplagen:
Pokémon Go er et splitter nytt online-spill der omgivelsene benyttes som plattform. Du har muligheten til å trene Pokemons, og spiller via en app som lastes ned og installeres på smarttelefonen. Spillet foregår i en virtuell verden med en stor nyhet- Brukerne må fysisk bevege seg rundt i den virkelige verden for å fange og samle på Pokémons. Totalt 151 ulike figurer kan samles inn, og noen er faktisk iferd med å runde spillet allerede- Runder spillet .
Pokemon Go gir spillerne mulighet til å utvikle, trene og sloss mot andre brukere. Et fint tiltak for å gjøre spilleglade mer aktive da det må påregnes gange på mange kilometer daglig for å kunne ta over en «gym» – En drøm som går i oppfyllelse for gamle fans? Vi tipper hovedmålgruppen er de som har vokst opp med Pokemon, i tillegg til barn og ungdom over 12 år, men «alle barn i alle aldre» vil garantert falle for å teste dette ut. Spillet ble først lansert i USA, deretter Australia og New Zealand, men brukere over hele verden laster ned spillet. De som befinner seg i et land hvor spillet ikke er lansert, må følge en litt komplisert oppskrift for å unngå nasjonale sperrer og få tilgang. Det finnes alltid noen supernerder som lever og ånder for å løse slike utfordringer og ved et par søk på internett, var oppskriften lett tilgjengelig.
TIPS: Du kan HER lese om hvordan du i forkant kan søke frem ulike Pokemons i ditt nærområde. Her finner du Pokemonradaren
Allerede før lanseringen i Norge var Pokémon Go blitt den nye store snakkisen. Som ild i tørt gress har spillet spredt seg, og alle aldersgrupper har hevet seg på bølgen. Ikke bare i Norge, men globalt har spillet fått millioner av brukere til tross for den begrensende tilgjengeligheten. Lørdag 16. Juli ble det lansert i Norge med påfølgende datakrasj. Serveren var nede i flere timer grunnet stor pågang. Spillerne var veldig frustrerte, og det ødela gjerne lørdagsmoro for noen. Pokeman Go er altså blitt en enorm suksess, og garantert større enn hva utviklerne hadde drømt om i sin villeste fantasi. Ikke mer enn 2 uker gammelt, og allerede lastet ned over 15 millioner ganger( !….) Aksjene har skutt i taket, og «alle» ser mot fenomenet. Hvor ender dette?
Vellykket lanseringsstrategi
I markedsføringens verden er Word of Mouth et sterkt og troverdig virkemiddel. Vi markedsførere kan benytte ulike strategier for å nå ut, men likevel ikke bestemme hva folk skal være opptatt av og snakke om, selv om alt er lagt «til rette» for god kundeomtale. Går noe viralt med Word of Mouth, er effekten helt fantastisk. Lansering av produkter gjøres daglig der veloverveide analyse er utført, og strategier er nøye planlagt. Alt ligger til rette for varm markedsmottakelse, likevel flopper mye. Noe overraskende og veldig fascinerende å bevitne hva som blir store snakkiser. Allverdens kunnskap kan ikke forklare viral effekt som følge av Word of Mouth, men en smart lanseringsstrategi er helt klart alltid viktig.
Tidligere er liknende spill blitt lansert i markedet, som ikke nådde ut tiltross for gode strategier. Er det timingen som gjør dette så stort? Hva er triggeren? Pokémon Go har uansett årsak virkelig lykkes i å oppnå global kjennskap på kort tid. Har du ikke hørt om Pokémon Go til nå, ja da ligger du litt bak resten av befolkningen som løper rundt i terrenget og jakter på disse populære figurene.
Som følge av viral effekt og den store snakkisen i sosiale medier, har andre medier hevet seg på bølgen og viet mye oppmerksomhet til Pokemon Go, noe som har resultert i en rask spredning. En imponerende og meget vellykket lansering, for å si det mildt, og en perfekt timing. I sommermånedene er det ofte stille på nyhetsfronten og derfor enklere å oppnå medieomtale. Det formidles ofte agurknyheter, og kan forklare hvordan Pokémon Go har blitt omtalt i beste sendetid i de fleste kanaler som formidler nyheter, på TV, print og radio- i tillegg til en glødende varm snakkis i sosiale medier med videodeling og engasjerende historie-delinger som spres raskt videre. Ikke alle saker formidles som glad saker, for spillet er omdiskutert for å ha forårsaket farlige situasjoner. I New Zealand droppet en 24 åring jobben sin for å jakte på Pokemons, og i USA ble ungdommer ranet da de ble lurt inn i bakgate. Uansett har Pokémon Go fått mye gratis reklame, og skaper en nysgjerrighet. Vil dette vedvare? Vi venter i spenning, og ser også store kommersielle muligheter til å nå alle spillerne «på vei».
Ny trend og markedsmulighet
Det hersker ingen tvil om at en ny trend har oppstått og som med de fleste andre sosiale medier, er markedsmulighetene som ligger der store når brukerne strømmer til. Spillet har faktisk flere daglige brukere enn Twitter, og er overraskende nok mer benyttet enn Instagram og Snapchat ifølge ferske tall. Det ligger et enormt potensiale i å spre budskap og tjene penger via en kanal med så stor andel av aktive brukere. Husk bare på å holde dere innenfor markedsføringsloven i Norge. Med spillere ned mot 12 års alder, er det viktig å være obs på at reglene ble strammet inn 1. juni mht påvirkning av barn og unge. Vær sikker på at ditt markedsføringsstunt er lovlig før du setter igang.
Smarte virksomheter har allerede oppdaget markedsmuligheten som ligger hos Pokemon Go spillerne . Et pizzeria i Queens, New York, kjøpte ”annonse” som gikk ut på at spillet generer Pokémons i deres butikk. Spillere må fysisk besøke stedet for å få tak i en figur til samlingen sin. Omsetningsøkning på en uke var hele 70 % !.. Vi ser også at nytenkenede bedrifter i Bergensområdet har satt igang ulike kampanjer og konkurranser mot Pokemon Go spillere i sosiale medier.
Markedsverdien til Nintendo er doblet, og investorer ser et stort potensiale i kommende spill i nye versjoner, vi følger utviklingen spent spesielt med tanke på hvordan Pokemon Go vil bli benyttet i merkevarebyggingen fremover – dette er nok bare begynnelsen!
Til alle spillere:
Se dere for når dere beveger dere ute i omgivelsene, spill sammen med venner og bekjente når dere ferdes i ukjente områder, og IKKE spill bak rattet( burde være en selvfølge, men nyhetsbildet viser dessverre at enkelte gjør dette) Ta vare på hverandre- ha det gøy og spill på en trygg og positiv måte i 1-2-3 Pokemon Go
Hilsen hele Mana teamet som fryder seg over alle nye markedsmuligheter i digitale kanaler;)