Følger du med på «Ukens 3 kjappe» som vi deler på Instagram hver onsdag? Her har vi snakket om endringer i algoritmer. Det kan jo også være du har oppdaget at nyhetsfeeden på Instagram og Facebook er annerledes. Lagt merke til flere videoer av personer du ikke følger? Det er ikke tilfeldig. Dette er en effekt av Meta sine nye algoritmer. Hvordan skal du bruke det til din fordel? Les videre.
Inspirert av TikTok
TikTok har kapret brukere fra Facebook, Instagram og YouTube i lengre tid. Selv om de tre plattformene har kopiert TikTok med Reels og Shorts, har ikke trenden snudd. Meta har derfor endret sine algoritmer, med håp om å vinne folk tilbake. Den nye algoritmen heter «Discovery Engine», og minner om TikToks «For You-side».
I 2019 fortalte Mark Zuckerberg at nå var det «Friends, Family and Groups» som gjelder. Det handlet om å bygge på relasjonen og familiefølelsen. Det du og vennene dine likte, ville du se mer av. I tillegg til grupper som satsningsområde. Dette endres nå! Med «Discovery Engine», vil dine reaksjoner på innholdet bestemme hva du kommer til å se mer av. Kort forklart: Hvis du «sluker» innhold om «DIY-tips», vil algoritmene pøse på med liknende innhold. Du vil også få opp mye mer stående videoinnhold, såkalt reels.
Hvordan påvirker algoritmene deg?
Bruker dere sosiale medier i bedriften for å skape en synlighet, og dialog med kundene? Da kan det være du vil nå ut til færre mennesker dersom strategien ikke oppdateres. Men, dersom dere allerede i dag har spisset innholdet og har et godt engasjement i rett markedssegment, kan «Discovery Engine» hjelpe med økt synlighet.
Algoritmene fokuserer hovedsakelig på engasjement. Det handler om å treffe med innholdet. Fang oppmerksomheten via rett innhold, og øk synligheten. Dette er ikke noe nytt, men underholdende innhold vil gi en ytterligere fordel sammenlignet med tidligere. Her kan dere ikke overse reels.
Husk: De tre første sekundene er livsviktig. I løpet av tre sekunder avgjør vi om det vi ser på er verdt oppmerksomheten vår. Skap nysgjerrigheten som gjør at de vil se resten. Lykkes dere ikke med dette, spiller det ingen rolle hvor bra resten av innholdet er. For det er faktisk ingen som ser det.
Hardt? Ikke nødvendigvis: Her er reels et fantastisk bra verktøy som gir rask synlighet. Vi hjelper med å lage reels som fenger dine kunder. Kontakt oss gjerne.
Gladnyhet om du ble frustrert nå: Facebook setter i verk flere tiltak for å få bedrifter til å fortsatt bruke Facebook i kommunikasjonen. Dersom dere har gjort hjemmeleksen, og vet hvilket innhold deres målgruppe ønsker, ikke glem å bruke kanalen. Dette kan øke synligheten sammenlignet med tidligere. Dette har vi merket for flere av våre kunder, der vi har en integrert og god strategi, med innhold som skaper engasjement.
Hold deg oppdatert på digitale nyheter
Lyst til å lære mer om algoritmer og hvordan det kan brukes til deres fordel? Følg oss i sosiale medier. Her legger vi ut oppdaterte nyheter om sosiale medier, algoritmer og tips til hvordan bedrifter i alle størrelser kan lykkes.