Meningsmåling på Instagram- En spennende mulighet

Forrige uke kom det en ny oppdatering, og nå kan du holde meningsmåling på Instagram. Dette er en flott mulighet vi håper bedrifter benytter seg av, men benytt det korrekt. Husk også – Stemmer du, er det ikke anonymt. Det skapte nemlig en storm på Twitter i forrige uke, etter at nyheten ble lansert.  Vi har satt opp en liten oversikt over hvordan vi anbefaler at poll benyttes. Bruk meningsmåling på Instagram korrekt, og forsterk kundeopplevelsen.

 

Hvordan kjøre meningsmåling på Instagram

  1: Ta ønsket bilde

Viktig å finne et passende bilde. I noen tilfeller passer det best at spørsmålet står alene/ uten andre visuelle virkemidler. Benytt gjerne ensfarget bakgrunn.

2: Velg knappen «meningsmåling»

Denne ligger inne i stickers-  Knapp nr 3 øverst til høyre når bildet er tatt. Om du ikke finner den, kan det være telefonen din trenger å oppdatere Instagram- versjonen. Oppdatere og forsøk igjen.

2: Still ønsket spørsmål

Hvilke spørsmål du bør stille, avhenger selvsagt av bedriften din. Vær relevant i forhold til virksomheten deres, og hvem dere er. Vær gjerne personlig, men ikke strekk det så langt at bedriften fremstår som useriøs. Det er også mulig å endre svaralternativene fra Ja- Nei, til noe mer personlig/passende:

3: Endre svaralternativer

Flytt markøren til feltet Ja/Nei og skriv inn ønsket tekst. Du kan skrive inn 26 bokstaver/tegn. Fatt deg i korthet!

 4: Utforme bildet/gjør story ferdig som ønsket

Vi anbefaler å sette på hashtag som er aktuell for dere- innenfor tema for spørsmål. En geotag er også supert- for eksempel Bergen eller kontoradressen din. Dette gir mulighet til å nå ut med historien til andre som ikke følger dere, men er interessert i emnet. ( Gir også mulighet for å komme i kontakt med nye følgere) Lek deg med stickers etc. Pass bare på at det ikke blir Too much.

5: Klikk neste- markere i feltet «Din historie», og  meningsmålingen er aktiv

Resultat fra meningsmåling vi avholdt fredag

 

 

TIPS: Går ofte story for raskt, slik at du ikke får lest all tekst? – Hold fingeren på skjermen. Det pauser visningen, og bildet skifter ikke før du fjerner finger ( Kan også gjøres på snapchat)  

 

Hvordan håndtere meningsmålingen

Meningsmålingen er aktiv i 24 timer. Du vil få varsler på telefonen hver gang noen gir en stemme. Sjekk at du har notifications på. Husk på å sjekke resultatene innen det er gått 24 timer. Etter 24 timer forsvinner innsikt om stemmer/ hvem som har sett historien. Historien kan du se i 2 uker under «hendelser» inne i innsikt, men du vil altså IKKE kunne se hvem som stemte eller resultater/ fordeling på Ja/Nei.

Når story er aktiv, kan du se hvem som har stemt- Sveip opp for å få innsikt om seere på historien slik du vanligvis gjør. Her kommer det nå i tillegg navn på brukere som har stemt.  Dette gir en ny mulighet til dialog. Kanskje spørsmålet gir åpning for å ta kontakt med de som svarer deg? Sjekk profilen til den som har tatt seg tid til  å svare, og som har engasjert seg. Burde bedriften følge de? Passer det i forhold til spørsmålet som ble stilt, kan du også sende en direktemelding på Instagram.

Slik ser du innsikt og stemmefordeling

Bruk dette kreativt og strategisk

En god kundeopplevelse er essensielt for å bygge en sterk merkevareidentitet. Å få tilbakemeldinger fra kunder er gull verdt. Still spørsmål som engasjerer, og lag gjerne en god story rundt meningsmålingene. Vi anbefaler å alltid ha planlagt innholdet. Gi meningsmålingen mening.

Still spørsmål om drift- be kundene dine om råd og anbefalinger, og ta tilbakemeldingene på alvor. Arbeider bedriften for å tilpasse egne produkter og tjenester? Ønsker du å sjekke hva kundene ønsker å lese om i artikler/ blogg?  Meningsmåling på Instagram er en god mulighet til bedre innsikt. Skal dere teste ut noen nye produkter? Still spørsmål- engasjere de som følger deg. Det virker som en «mini- markedsundersøkelse» og gir en pekepinn på hva kundene dine faktisk er opptatt av. Husk å takke følgere for gode ideer/innspill. Eksempel på spørsmål: «Hva synes du om denne innpakningen?»- Svaralternativer:  Fin/ Ikke fin. «Kunne du tenke deg å teste ut vårt nye produkt?» Ja/Nei. For de som sier ja, følg opp med et nytt spørsmål/ invitere til testing.

Det kan også være en fin åpning for å forsterke synligheten rundt et kurs som skal avholdes, et webinar eller noe annet du ønsker at flere skal melde seg på.

NB- ikke SPAM følgerne dine slik at de går lei. Still spørsmål du faktisk ønsker å få svar på innenfor noe som er aktuelt for din bedrift.

 

Da ønsker vi dere lykke til- ring meg gjerne om du ønsker hjelp/tips og ideer til hvordan du skal benytte meningsmålinger i din bedrift. Husk at dette også kan gjøres på Messenger og Facebook. Mulighetene er mange- sett igang 🙂

 

Hilsen Line C Rolfsnes
Founder/CEO
Telefon 98 21 69 35

Vi skaper engasjement for din merkevare i digitale kanaler

 

Mer informasjon om lansering

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *