Ipsos Sosiale medier Tracker Q4 2022 | trender i sosiale medier

Vi elsker innsikt, og er tett på trender i sosiale medier. Endelig er Ipsos SoMe Tracker for siste kvartal i 2022 klar. Rapporten kartlegger nordmenns vaner i sosiale medier. Hele 15 ulike sosiale medier-plattformer analyseres, som for eksempel Facebook, Instagram, TikTok og LinkedIn.  Vi har oppsummert det viktigste i rapporten for deg.

 

Facebook lever fortsatt

La oss starte med å bryte denne myten. Mange snakker om at Facebook er i ferd med å dø ut, og at det nesten ikke er vits å markedsføre bedriften der lengre. Facebook er fortsatt plattformen der flest nordmenn oppgir at de har en profil. Hele 82 % av befolkningen over 18 år hevder å ha dette, noe som tilsvarende nesten 3,5 millioner nordmenn over 18 år. Med en stor andel daglige brukere, faktisk 67% og 1. plass av alle platformer. «Alle» er på Facebook, med de over 40 som mest aktiv.  En annen endring vi har sett den siste tiden, er at bedriftssidene får økt engasjement. Dette kan ha med at antall bedriftsprofiler er noe redusert, og Meta derfor «pusher» frem bedrifter. Lag godt innhold tilpasset målgruppen din, så vil Facebook være helt ypperlig også i 2023.

Nordmenn elsker Snapchat

Vi er ivrige Snappere her i landet, og hele annenhver nordmann er på Snapchat hver dag. Snapchat har en helt unik posisjon i Norge sammenlignet med våre naboland. Den er den 2. største plattformen i antall profiler med 65 % av befolkning over 18 år. Kanalen brukes også hyppig som meldingstjeneste, og eldre brukere øker. (Kanskje som følge av at det er der vi får kontakt med barna?) Daglig bruk av Snapchat har økt med hele 6% vs 2020, så denne kanalen er populær i Norge.

 

Daglig bruk av sosiale medieplattformer i Norden. Graf hentet fra Ipsos

 

Topp 5 plattformer basert på daglig bruk

Nedenfor ser du topp 5 mest besøkt sosiale medieplattformene i Norge i fjerde kvartal 2022, sammenlignet med fjerde kvartal i 2021. Med daglig bruk menes minst én gang per dag eller flere ganger daglig.

Topp 5 sosiale medier som brukes daglig i Norge. Graf hentet fra Ipsos.

Facebook nr. 1

Fremdeles nummer 1, med flest daglige brukere. Det er en marginal nedgang på 1% fra samme kvartal i 2021, så blir spennende å følge med videre nå som også Facebook reels er lansert. I tillegg er arrangement en så viktig del av kanalen, at vi tror Facebook vil holde seg oppe, i allefall for alle som er 30+.

 

Snapchat nr. 2

Snapchat fortsetter å ta innpå Facebooks posisjon når det gjelder daglig bruk. 50% sier de bruker appen daglig, og dette er en signifikant økning på 4% fra samme kvartal i fjor. I aldersgruppen 18-29 år har daglige brukere økt med hele 7% vs 2020.  Det er også interessant at flere eldre bruker Snapchat.

 

Instagram nr. 3

62% har profil, mens 39% bruker Instagram daglig – en økning i daglig bruk på 3% fra i fjor. Det er fortsatt kvinner som er de mest ivrige brukerne av plattformen, med shoppingfunksjonen som en spennende mulighet for å konvertere salg.

 

YouTube nr. 4

YouTube holder seg stabil, og ligger fortsatt på 30%. Her er det fortsatt flest menn som er aktive daglig. Det er også interessant at YouTube kommer på 2. plass når det gjelder hvilken kanal vi bruker mest tid på.

 

TikTok nr. 5

Kanalen har vært i kraftig økning lenge, og er nå inne på topp 5.  1.26 millioner har profil, og dette er en økning på 16% vs i 2020!  TikTok øker raskest av alle, der daglige brukere også har økt med hele 7%. Og det er her du treffer de unge. 66% mellom 18-29 år, med aldersgruppen 30-39 år også i sterk økning. Dette er viktig å ta med seg for bedrifter. Har dere ikke vurdert TikTok som plattform, er tiden inne. 

Trender i sosiale medier

For aldersgruppen 18-29 år er Snapchat(69%) den kanalen som brukes mest, etterfulgt av TikTok (58%), som har gått forbi Instagram (52%) og Youtube(52%) Facebook ligger på 5. plass med 50% daglige brukere.

Tiden vi bruker på sosiale medier gir også viktig innsikt rundt viktigheten av Facebook. For her troner de på 1. plass. Dette er altså kanalen vi bruker mest tid på (viktig innsikt for annonsører) Etterfulgt av Youtube og Snapchat. Det er også viktig å merke seg aldersgruppen 18-29 år. De bruker mest tid på Tiktok, etterfulgt av Youtube og Snapchat. Her kommer Facebook først inn på 5. plass.

 

Utvikling i daglig bruk fra Q4 2020. til Q4 2022. Graf hentet fra Ipsos.

Har du lyst å lære mer om trender i sosiale medier? Eller kanskje din bedrift trenger hjelp med markedsstrategi, analyse eller innholdsproduksjon? Ta kontakt her. Vi hjelper dere gjerne!

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *