Vi elsker mulighetene en sterk digital synlighet gir! Sosiale medier er den viktigste markedsføringskanalen for mange bedrifter, og bør ikke undervurderes. Både små og store bedrifter kan skape sterk synlighet og oppnå økt merkelojalitet. Kanalene legger tilrette for en god kundedialog, som igjen vil styrke relasjoner, merkevarebevissthet og lojalitet. Men, da må dere kjenne til kundenes bruk og være tilstede i de kanaler de best treffes.
Kampen om nordmenns oppmerksomhet er hard. En gjennomtenkt og god markedsføringsstrategi er avgjørende for å treffe kundegruppen, og da må dere også vite hvor dere best når ut. Ipsos SoMe Tracker Q2 22 gir oppdaterte tall om sosiale medier, og unik innsikt dere bør ta i bruk.
8 av 10 svarer at de bruker sosiale medier-plattformer daglig. Det er også sterke variasjoner i alder og hvilken plattform som foretrekkes. Hvor finner du dine kunder? Se her:
Facebook | 3.5 millioner nordmenn
Tiltross for at flere bedrifter nedprioriterer Facebook, holder kanalen fremdeles stand som landets største sosiale medier-plattform. 84% av alle nordmenn over 18 år har en profil, som tilsvarer 3,5 millioner nordmenn. Hele 69% av voksne nordmenn bruker Facebook daglig, som også er likt sammenlignet med året før.
3 av 10 nordmenn ville valgt Facebook dersom de kun skulle ha 1 kanal! Snapchat kommer som en god nummer to
Blant alle sosiale medier, er med andre ord Facebook kanalen man må være til stede på. Her er det muligheter for å skape synlighet. Potensialet på organisk rekkevidde er stor, og det er fantastiske annonsemuligheter.
Er hovedandelen av deres kundesegment +30 år? Ikke nedprioriter Facebook blant bedriftens sosiale medier. 74% av alle nordmenn i alderen 50-59 er innom daglig. Tett fulgt av aldersgruppene 60 år+ og 40-49 år. 55 % av de unge (18-29 år) er også fremdeles innom Facebook daglig.
Snapchat | 2.9 millioner nordmenn
Snapchat tar stadig innpå Facebooks posisjon når det gjelder daglig bruk. 68 prosent av befolkningen svarer at de har profil på Snapchat, mens 52 prosent bruker tjenesten daglig. Den desidert største gruppen er personer mellom 18 og 29 år, hvor 7 av 10 bruker tjenesten daglig.
2 av 10 nordmenn har sterkest emosjonell tilknytning til Snapchat. Dette er mediet de «elsker» og ikke vil leve uten. (PS: Facebook kommer på 2. plass)
Snapchat brukes ofte i farta og mange bedrifter bruker denne kanalen til å vise hvem de er. Ønsker du å nå et ungt publikum, er Snapchat en av kanalene du bør være på som bedrift. I Discover kan man se innhold fra ulike merkevarer. En fordel med Discover, er at brukere ser dette frivillig, og velger å se innhold som er produsert med tanke på markedsføring.
Instagram | Mer enn 2.8 millioner nordmenn
Kanalen er fortsatt i kraftig økning, opp 5% sammenliknet med i fjor. 63% av unge voksne er innom daglig. Her når dere godt ut til aldersgruppen 18-49 år. Det er også interessant at aldersgruppen 50+ er økende. Kvinner er de mest flittige brukerne, på tvers av alder.
18-29 år er oftest er på plattformen. Aldersgruppen 30-49 er også godt representert som daglige brukere: 30-39 år (59%) og 40-49 år (44%)
TikTok | 1.19 milloner nordmenn
TikTok er den store vinneren når det kommer til økning i antall profiler, opp hele 7% fra ifjor. Det er nå over 1 million registrerte brukere i Norge, og 6% bruker kanalen daglig. Her er det også verdt å merke seg at menn er de mest flittige brukere.
TikTok er på topp fem sosiale medier i Norge, og 18 prosent av nordmenn over 19 år bruker TikTok daglig, og det fortsetter å vokse. Appen er mest benyttet av den yngre målgruppen, omtrent 52 prosent mellom 18 – 29 år sier de benytter plattformen daglig.
TikTok kan skape stort engasjement rundt en merkevare og er godt egnet til merkevarebygging. Du kan velge mellom å lage organisk eller betalt innhold, men husk å være autentisk. Sleng deg på trender eller gjør noe helt eget, her er valgmuligheten mange!
Husk: Bli inspirert, men ikke kopier.
Har du lyst til å vite mer om sosiale medie-trender? Kanskje bedriften har behov for markedsanalyse, ønsker hjelp til innholdsproduksjonen eller å lage en kanalstrategi? Ta kontakt med oss for en uforpliktende kaffeprat. Vi ville elsket å hjelpe!