Hvordan øke nettsidens brukervennlighet

Vi kjøper stadig flere varer og tjenester på nett, og i følge Statistisk sentralbyrå handler nordmenn mest på norske nettsteder. Har du nettbutikk? Innhold og annonser i sosiale medier er gode tiltak for å trekke kunder til din nettside. Men for at de skal gjennomføre kjøpet, er det viktig å ta hensyn til deres kundereise og brukervennlighet. Her er våre beste tips til hvordan du kan optimalisere din nettbutikk.

Design og oppsett

Nettsidens design påvirker førsteinntrykket, og er viktig for å øke nettsidens brukervennlighet. Sørg for å ha et fint design, en oversiktlig struktur og bilder av god kvalitet. Samtidig er det viktig å skille seg ut, og ha en kreativ nettside. Velg derfor miljøbilder fremfor oppstilte produktbilder med en hvit bakgrunn.

Personliggjør merkevaren

Vis frem merkevaren og menneskene. Dette gjelder spesielt hvis dere er en nyoppstartet eller mindre bedrift. Dette kan dere gjøre ved å ha en egen side på nettsiden med informasjon om hvem bedriften er, deres visjon og hva dere tilbyr.

Presentasjon av produkter

Presenter produktene på en god og realistisk måte. Dette er viktig både for å gjøre kunden trygg til å gjennomføre kjøpet, og for å unngå at de blir overrasket når pakken blir åpnet. Ha derfor gode beskrivelser og bilder av produktene. Dersom du selger klær, vil vi anbefale å ha strørrelsesguide. Det er også viktig å vise mangfold, og ha bilder av ulike modeller.

Omtale fra kunder

Anmeldelser fra andre kunder er med på å styrke nettsidens troverdighet. For å få inn flere omtaler, kan du oppfordre kunder i en mail om å legge igjen en anmeldelse etter de har mottatt varen.

Trygg betaling

Tilby gode betalingsløsninger og leveringsalternativer. Dette er avgjørende for nettsidens brukervennlighet, og for at kunden skal føle seg trygg nok til å fullføre kjøpet. Gjør det enkelt! Det vil være en fordel å ta i bruk en av de større betalingsplattformene, som Klarna og Vipps. Oppgi hvilke leveringsmåter dere tilbyr. Dersom dere har fysisk butikk, er også «Klikk og hent» aktuelt.

Merkevarebygging i sosiale medier

Når nettsiden er optimalisert, kan du fokusere på å bygge merkevaren i sosiale medier og gjøre butikken synlig i Google sine søkemotorer. Vi vil også anbefale å benytte Facebook og Instagram sin shop-funksjon, da dette er effektivt for å trekke kunder til nettsiden.

Vil du lære mer om hvordan du kan bruke Instagram til å markedsføre din nettbutikk? Vi har tidligere skrevet et blogginnlegg om hvordan du kan benytte plattformen for bygge en sterkere merkevare. Du finner blogginnlegget her.

Trenger du hjelp til å øke salg i nettbutikken? Vi kan evaluere nettsidens brukervennlighet, styrke merkevaren i sosiale medier, sette opp annonser og gjøre merkevaren synlig på Google. Ta kontakt for en uforpliktende prat.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *