Den siste tiden har det poppet opp informasjon om store endringer på Facebook, og 11. januar publiserte Mark Zuckerberg et innlegg som beskriver dette. De største endringer kanskje noensinne, og som i verste fall kan gi fatale konsekvenser for bedriftssider. Oppdateringen gjøres for å fjerne «meningsløst innhold» fra nyhetsstrømmen, og for å prioritere «friends, family and groups». Nyheten kan virke skremmende, men stemmer det at endringene er negative for bedrifter? Mana arbeider daglig sammen med våre kunder for å skape ekte relasjoner i sosiale medier, og for å fremheve bedriftenes personlige verdi for følgerne. Vi har stor tro på at innhold som gir en merverdi og frir til dialog, vil ha store fordeler – også fremover. For å få dette til, er det nødvendig med kunnskap om både algoritmer, målgrupper og hvordan gjøre Facebooks endringer til en styrke. Det holder ikke å gi relevante artikler og morsomme videoer. Fremover må du få kundene dine i dialog.
Mark Zuckerbergs beskrivelse av endringen
Hva er en algoritme?
En algoritme er et sett med operasjoner/ forutsetninger. Dersom de følges, vil det gi et visst resultat. Facebooks algoritmer beskyttes som Coca Colas hemmelige oppskrifter, og er en sammensatt formel i konstant endring. Algoritmens oppgave er å presentere det mest interessante innholdet for hver enkelt bruker- hver gang han/hun logger seg inn. Nyhetsstrømmen til hver eneste bruker er ulik, satt sammen av historikk, hvilke interesser du som bruker har, og hva som engasjerer deg. Enkelt fortalt- dersom vi liker innholdet vi ser i nyhetsstrømmen, vil vi bruke mer tid. Dersom nyhetsstrømmen er lite relevant, vil vi bli mindre aktiv på plattformen. Det er derfor KRITISK VIKTIG for Facebook at algoritmene fungerer optimalt. I lengre tid har Facebook fulgt med på bedrifters «triks» for å booste synligheten, og slår nå hardt ned på «meningsløst innhold». Å publisere noe, bare fordi det er lenge siden, er altså en meget dårlig ide. Publiseringer som idag kan få høy organisk synlighet, vil oppleve dårlige resultater fremover dersom det ikke gir rom for dialog. Det er kritisk viktig å følge med på hvilke algoritmer som er gjeldende, og et viktig stikkord her er å KJENNE KUNDENE DINE.
Om algoritmer og de nye prioriteringene( engelsk)
https://www.facebook.com/facebook/videos/10156988765141729/
Målgrupper/Personas
Har du stilt spørsmålet: «Hva ville jeg like å se dersom jeg var kunden min?» , eller er bedriften for opptatt med å formidle sin historie og salgsrettede budskap? For å lykkes fremover, er det kritisk med innsikt. Dere må ta dere tid til en skikkelig analyse av målgrupper og marked. Hva liker kundene dine? Hvilke medievaner har de? Når er de aktiv i So Me og hva engasjerer de? Hva snakker de om? En bedrift som er dyktig på dette arbeidet, er Q- meierier, som i lengre tid har invitert kundene sine til å teste ut nye produkter. Dette gir ekte engasjement. Sosiale medier er relasjonsbyggende kanaler, og lykkes du med å skape ekte relasjoner, vil også lojaliteten til din bedrift øke, noe som igjen gir økt salg. Det vil også forbedre den organiske synligheten i fremtiden.
Skap noe ekte
Snakker dere MED kundene på Facebook, eller snakker dere TIL de? Det er nemlig en formel på suksess eller fiasko- kort oppsummert. Fordelen med endringene, er at dårlig innhold blir mindre synlig, og det vil derfor være mindre støy, noe som igjen byr på spennende muligheter for smarte bedrifter.
Hvem er bedriften din, hva står dere for og hva lurer kunden på? Del tips og råd, og by på ekte dialog. Har du lagt merke til muligheten for å avholde enkle avstemminger på Facebook? Utrolig enkelt å få til og noe kundene responderer på. ( Dersom det er relevante spørsmål for din målgruppe)
Har noen i bedriften vært på kurs, eller er det noen spørsmål som går igjen ved henvendelser til kundeservice? Del de- gi gratis tips og råd, og be om flere tilbakemeldinger. Her er Facebook live en kul mulighet mange ikke utnytter. Med en god plan over hva som skal formidles, kan en livesending gi gode resultater, og bygge sterkere relasjoner med kundene dine. ( Og det er vel det vi vil- skille oss ut slik at kunden handler hos deg og ikke hos konkurrenten?…)
Vær tilgjengelig
Legger kunden igjen en kommentar, er det ikke nok å like kommentaren, eller ha et standard svar. Kommentere tilbake- personlig. Start ekte tråder og dialoger. Noe av det verste vi ser i den digitale verden er anmeldelser som oversees. Mange bedrifter besvarer sporadisk og gjerne kun de gode anmeldelsene. Men det er jo nettopp de dårlige du kan lære av? Vis ærlighet, åpenhet og at du setter pris på alle tilbakemeldinger. Dette kan også stoppe virale omdømmekriser.
Vi har et fantastisk verktøy som måler alle snakkiser om bedriften din. Her er også store muligheter for interaksjon med følgerne, på de plattformer de snakker sammen- Facebookgrupper, chatgrupper, nettet etc. Ta kontakt om du vil vite mer/ få en gratis test.
Facebook- grupper
Har du lagt merke til en sterk økning i poster fra ulike grupper du er medlem av? Dette er en av satsningsområdene til Facebook, og dersom bedriften din har mulighet til å opprette en eller flere grupper, er tiden inne NÅ. Det forutsetter aktiv jobbing for å skape en gruppe som lever, en strategisk plan over gruppens hensikt og stil, samt publisering av attraktivt innhold. Treningsverden nyter godt av endringen, da «alle» er interessert i trening etter nyttår, og slike grupper får en gratis ekstraboost nå. Kan bedriften din lage en gruppe som er spisset mot målgruppens ønsker og behov? Start arbeidet IDAG. Vi i Mana arbeider med en gruppe der vi vil dele tips og råd innenfor digital kommunikasjon, og håper det vil gi en ekstra trygghet i en verden i konstant endring. Vi gleder oss til fortsettelsen 🙂
Hvordan gjøre Facebooks endringer til en styrke
Det handler om å få kundene dine til å kommentere og engasjere seg. Får du de til å snakke sammen, og lykkes i å skape et ekte community, ja- da skal du ikke frykte endringen. Gjør en grundig analyse for å få god innsikt om hva kundene dine liker. Lag en work shop i bedriften din, invitere med de som sitter på kundeservice, og finn ut av hva kundene er opptatt av. Skap deretter innhold som frir til dialog. Start en samtale, og besvar alle kundehenvendelser. Vis ekte interesse og besvar personlig. Opprett grupper, og ha all fokus på meningsfullt innhold. Det er bedre med to innlegg ukentlig som gir form for verdi, enn daglig «svada». Det er også viktig å kjenne Facebooks satsningsområder. Benytter du nye verktøy, vil Facebook booste den organiske synligheten.
Ta siden din til det neste steget. Blir dette for vanskelig, har du tre muligheter: 1: Annonsering på Facebook, 2: Be kundene dine å hake av i «see first» for å sikre å få alle oppdateringer fremover ( NB- bør kun gjøres med virkelige gode kunder) 3: Kontakt oss for hjelp.
Les mer: Facebook Algorithm Change 2018
Lykke til 🙂
Line C Rolfsnes
Founder/CEO