Hvordan bruke hashtag på Instagram og hvordan arbeide aktivt med emnet?
Etter å ha fått uttallige tilbakemeldinger fra kunder som er usikker på dette, så håper vi å kunne oppklare mystikken rundt ordet hashtag. Dette er rett og slett et symbol som gjør det mulig å søke i hele Instagram- databasen på et enkelt emneord. En hashtag har symbolet #. Hensikten er å enklere få tilgang på relevante bilder og profiler som andre brukere ønsker å følge/ se mer av. Ved å bruke # foran ordet, gjøres ordet om til en referanse. Dette kan også benyttes på Facebook som søkeord(OBS- ikke benytt mange hashtag på Facebook)
Hvordan gjøres dette:
1: Klikk på søkesymbolet på Instagram( knapp nr 2 nede til venstre med bilde av et forstørrelsesglass), klikk på feltet «søk»( bilde 1)
2: Tast inn ønsket søkeord, velg «tagger» og søk i vei
Her har vi benyttet «Bergen». Når vi søker opp denne taggen, vil alle innlegg med søkeordet Bergen gjøres tilgjengelig.
Innlegget (bildet, skriftlig innlegg, video e.l) som er merket med #Bergen, vil nemlig få en «merkelapp» som er lik ordet bak #, og inngå i en «samling» av innlegg som er merket med akkurat dette ordet.
Første «bolk» viser toppinnlegg. Dette er bilder med flest likes og høyest engasjement. Deretter vises nyeste i nederste bolk. Hele 1 050 945 innlegg har tagg Bergen.
Tommelfingerregel er å forsøke å finne tagger som er «aktive» men som samtidig ikke er for store. Da drukner ditt innlegg i mengden.
Hvilke Hashtags velger jeg?
Det er endel «koder» å tenke på ved benyttelse av hashtags, og det finnes ingen fast » mal». Hashtag er egentlig et eget fagfelt. Det benyttes i ulike sosiale medier som Instagram, Facebook og Twitter. Her har vi omtalt bruk på Instagram. OBS – regler rundt benyttelse av tagg varierer fra kanal til kanal. Vi anbefaler å følge med. Studere andre liknende sider samt korrigere underveis.
Tips: Holder Bedriften din til i Bergen eller Oslo? Tagg med #Bergen eller #Oslo for lokal tilpasning.
Husk at ved benyttelse av flere hashtags etter hverandre, må det benyttes mellomrom mellom ordene. Slik: #Bergen #Oslo, Ikke slik: #Bergen#Oslo
Det er smart å følge med på tema og trender, og delta aktivt rundt tema som faller naturlig innenfor merkevaren din. Denne siden oppdaterer Topp hashtags på Instagram kontinuerlig: Toppliste Hashtags på Instagram. (Pass bare på å ikke benytte uvesentlige eller for store tags.) Se også Handelshøyskolens BI tips : Tips for å lykkes på Instagram
10 Tips til bruk av hashtags
- Tenk igjennom hva bildet skal beskrive, og understrek betydningen av bildet og beskrivelsen ved å benytte passende emneord( hashtag) .
- Ikke benytt en tagg som er lite relevant/ ikke er omhandlet i teksten.
- Ikke benytte tags som #followforfollow, #likeforlike osv. Det virker lite troverdig, og drar til seg endel ghostfølgere. Du vil da ikke få fatt i de følgerne som bedriften din ønsker å kommunisere med.
- Benytt gjerne stedsnavn i tagg om det faller naturlig.
- IKKE gjør alle ord til hashtags. Det er faktisk en av de verste tabbene man kan gjøre innen hashtagging, #er #å #skrive #hele #teksten #i #et #innlegg #eller #bildetekst #med #hashtag #foran #alle #ord. ( Irriterende ikke sant? )
- Hashtags bør være enkeltord. Dersom du MÅ ha med flere ord i taggen, skriv hvert ord med stor bokstav. Det gjør det mer lesbart: Eks: #SommerGlede
- Hvor mange hashtags? Taggingen har til hensikt å forsterke budskapet i bildet/ innlegget, og det er ulike «regler» for bruk.
- Tips Facebook: ALDRI benytte mer enn 1-3(maks)
- Tips Instagram: Du kan benytte opptil 30 tags, men vi fraråder dette. Benytt maks 10 for å unngå at budskapet og fokuset i bildet og teksten forsvinner. TIPS: Om du må benytte flere – skriv det inn som en kommentar i bildet etter publisering, eller langt ned i tekstlinjen slik at fokus fra tekst og bilde ikke drukner.
- Bruk Hashtags med omhu: Hashtags er et kraftfullt virkemiddel som kan gi mye ekstra oppmerksomhet til bildene dine, og som gjør at mottakere leser/ser innlegget ditt med fokus på emneordet i hashtagen.
- Vær spesifikk: Ikke benytt «for store hashtags»- de vil drukne i massene. Benytt #Bryllupsreise istedenfor #love som har ekstreeeemt mange treff.
- Bruk kun relevante hashtags: En hashtag skal beskrive noe som faktisk er tilstede i et innlegg , eller noe innlegget er en allmenn referanse til. Om du poster et bilde av en strand, så har ikke tags med tanker du måtte ha i forkant og etter strandturen relevans. Tagg øyeblikket for effekt.
Håper innlegget «Hvordan bruke Hastag på instagram» var til hjelp. Ta kontakt med oss om du ønsker mer informasjon eller et uforpliktende møte med oss. Vi drifter bedrifters Instagramkontoer og tilbyr en fullstendig markedsavdeling til utleie for alle digitale kanaler. Det er billigere å outsource istedenfor å holde egne fagfolk, og vi oppdateres kontinuerlig på trender og nyheter. Kontakt oss for å høre mer.