Endelig er Ipsos Sosiale medier Tracker for Q3 klar. Rapporten kartlegger norske brukeres SoMe-vaner. Den tar for seg 15 ulike sosiale medier-plattformer, som for eksempel Facebook, Instagram, Twitter og TikTok, og vi har oppsummert det viktigste i rapporten for deg.
Visste du at hele 8 av 10 nordmenn over 18 år bruker sosiale medier daglig?
Dette tallet har vært stabilt de siste årene. Det er derfor vanskelig å lage en god markedsplan uten å inkludere en strategi for sosiale medier. Ipsos SoMe Tracker Q3 22 gir oppdaterte tall om sosiale medier og en unik innsikt dere bør ta i bruk.
Nykommer i rapporten
Nytt fra forrige rapport er at de har analysert 15 plattformer, som er én mer enn forrige kvartal. Den nye plattformen er BeReal som har vært en snakkis i det siste.
BeReal trenddynamikk. Graf hentet fra Ipsos.
Trenddynamikken viser at 4 % av nordmenn over 18 år har profil på plattformen, som utgjør ca. 170 000 personer. BeReal er en populær plattform blant de unge, og 66% av de som har en profil er i aldersgruppen 18-29 år. Det blir spennende å følge utviklingen til BeReal fremover, spesielt nå som de større plattformene som Instagram og TikTok følger etter med lignende funksjoner.
Topp 5 sosiale medier i Norge
Nedenfor ser du topp 5 mest besøkt sosiale medier plattformer i Norge i tredje kvartal 2022, sammenlignet med tredje kvartal i 2021. Med daglig bruk menes minst én gang per dag eller flere ganger daglig.
Topp 5 sosiale medier som brukes daglig i Norge. Graf hentet fra Ipsos.
Facebook – 3,48 millioner nordmenn
Facebook holder seg på topp med 67% daglige brukere. Den har en marginal nedgang på 1% fra samme kvartal i 2021.
Snapchat – 2,93 millioner nordmenn
Snapchat fortsetter å ta innpå Facebooks posisjon når det gjelder daglig bruk. 53% sier de bruker appen daglig, og dette er en signifikant økning på 4% fra samme kvartal i fjor. Aldersfordelingen er ganske jevn over, og Snapchat er populær blant 60+, her har hele 52% profil.
Instagram – 2,77 millioner nordmenn
Instagram har en økning i daglig bruk på 3% fra i fjor. Det er fortsatt kvinner som er de mest ivrige brukerne av plattformen.
YouTube – 1,95 millioner nordmenn
YouTube holder seg stabil, og ligger fortsatt på 30%. Her er det flest menn som er aktive daglig.
TikTok – 1,18 millioner nordmenn
Den største økningen fra samme kvartal i fjor ser vi på TikTok. Her har daglig bruk økt med hele 5%. Bruken er nesten lik mellom menn og kvinner på 27% og 29%. Vi ser at plattformen fortsatt er mest populær blant de unge, og hele 61% i aldersgruppen 18-29 år har profil.
Kjønn i sosiale medier
Bruker kvinner og menn sosiale medier likt? I rapporten får du se forskjellen mellom kjønn når det kommer til profiler i sosiale medier.
Mest populære plattformer for kvinner:
- Facebook 87% (10% mer enn menn)
- Snapchat 74% (9% mer enn menn)
- Instagram 73% (15% mer enn menn)
Mest populære plattformer for menn:
- YouTube 50% (8% mer enn kvinner)
- Twitter 34% (11% mer enn kvinner)
- LinkedIn 33% (10% mer enn kvinner)
Tips! Denne innsikten er spesielt nyttig for deg som har produkter eller tjenester rettet mot et spesifikt kjønn.
Har du lyst å lære mer om trender i sosiale medier? Eller kanskje din bedrift trenger hjelp med markedsstrategi, analyse eller innholdsproduksjon? Vi hjelper dere gjerne!