1. Planlegging og definering av mål
Før du lager din første story er det noen viktige spørsmål du bør stille deg selv: HVA skal legges ut? HVORDAN skal du bruke stories? HVEM du vil nå ut til? HVILKEN stil ønsker du og hvilke mål er viktigst for din bedrift? Er det kanskje merkevarebevissthet, større engasjement eller konvertering/salg?
NB! Hvor kundene dine er i kjøpsprosessen er ekstremt viktig å identifisere. Ingen hensikt å pushe salgsbudskap dersom tilliten ikke er etablert. Innsikt er nøkkelen til å lykkes, og her er definisjon av mål viktig.
2: Stories som passer til identiteten din
Alle møter med en merkevare danner et inntrykk. Hvilke inntrykk får vi når vi møter deg i dine kanaler? Selv om stories forsvinner etter 24 timer, er det fortsatt en god idé å lage faste konsepter med lik visuell stil som gjentas. Har dere ikke designmanual eller satt egne regler? Det finner massevis at enkle maler og design apper som gjør redigeringen en dans på roser. Beslutt hvilken stil dere skal ha, hvilke farger etc. og lek dere frem.
Tips: Canva, både som webside eller app, gir store muligheter for å skreddersy din egen stil i ulike formater. Sjekk det ut!
3: Inkluder kanalen i din strategiske markedsføring.
Dette blir ofte oversett, men stories gir enormt mange kule, og engasjerende måter til å informere publikumet ditt om produkttilbud eller tjenester. Og ikke minst; til 2-veis dialog.
Bruk Instagram Stories som forsterker i din mediemiks. Bruk miksen på tvers av kanaler som en rød tråd, og fremkall engasjement i stories. Nå kan du også lime inn linker i stories (NYHET fra 30 aug 2021), det gir enorme muligheter!
Klarer du å inspirere publikummet ditt, engasjere og tease de? Da er sansynligheten stor for at de også vil konvertere til betalende kunder.
Tips: Avhold avstemminger ved nye lanseringer av kolleksjoner, nye smaker. Test av trender, antrekk etc. Start med A/B - klikk, deretter be om mer utfyllende informasjon.
4. Konkurranser som strategisk virkemiddel
Det er faktisk sant! Ifølge Instagram selv, er det reelle engasjementsmuligheter gjennom å arrangere konkurranser på plattformen deres.
Gjør du det rett, kan en Instagram Giveaway virkelig spre ordet til merkevaren din mens du samtidig gir tilbake til samfunnet.
NB! Dersom du skal lykkes med konkurranser, er det essensielt at den samsvarer med din merkevare`s svar på kundenes ønsker og behov. Relevans, relevans, relevans.
5. Samarbeid med influencere
Siden Bergans forsøk, der de delte ut skolesekker til «de kule i skolegården» (og derav fikk en rask vekst.) , er det ingen tvil om at influencere kan tilføre power til merkevaren din. Dette er noe Instagram som platform har satset på i lengre tid, der de har egne kategorier som «content creators», samt link til merkesamarbeid osv.
Har du ikke gjort det allerede, så begynn i dag: Inkluder influencer-markedsføring for å øke merkevarebevisstheten din, utvide tilhengerbasen og drive større salg.
Ved effektiv bruk av Instagram Stories, kan merkevarepartnerskap gi store muligheter for ditt brand. Og, ikke minst: synliggjøring mot nytt og relevant publikum.
Med understreking på RELEVANT. Det er så viktig at valgte influencer(e), samsvarer med din bedrifts verdier, samt at de kan vise til faktiske resultater blant publikum som passer inn i din målgruppe.
Obs, obs: Be alltid om innsikt og resultater før du inngår samarbeid. En influencer kan ha mange følgere, men lavt engasjement. Engasjementet og faktisk interesse er det som teller! Mikroinfluencere med 5-15000 følgere kan gi vel så stor effekt, som de store med mange hundre tusen følgere (og som kjører annonser for hundre ulike brands.)
Avslutning: En liten «hack» som takk for at du leste ferdig:
Bruk Geotagging i stories, og nå ut til et potensielt mye større marked – uten å benytte en eneste annonsekrone.
Da gjenstår det bare å si lykke til. Legg gjerne igjen en kommentar med ditt brukernavn. Vi gleder oss til å følge med på utviklingen din.