Vi er inne i et nytt tiår, og Instagram er ikke lenger bare en sosial plattform. Det har blitt en strategisk måte å styrke merkevaren. Lurer du på hva som blir de store markedsføringstrendene i 2020? Vi har samlet de største trendene som kommer til å ta av på Instagram.
1: Større aktivitet
Som du sikkert har fått med deg, fjerner Instagram likes sakte men sikkert. Men hvordan påvirker det oss? I 2020 vil vi se et stort skift i visuelt innhold. Antall likes på eget innhold har vært en stressfaktor for mange, spesielt unge. Nå som denne hindringen fjernes vil trolig terskelen for å publisere innhold på Instagram reduseres, som gjør at vi forventer å se større aktivitet hos både privatpersoner og bedrifter. Så her er det bare å oppdatere bedriftsprofilen ofte, men alt med måte. Innholdet må fremdeles være relevant og ha verdi.
2. Ekte og autentisk innhold
Vi beveger oss bort fra redigert innhold, og vil se mer av det som er ekte. «No-editing» trenden var stor i 2019, og den ser ikke ut til å forsvinne med det første i 2020. Som de fleste markedsføringstrender på Instagram, står ungdommen bak denne. De favoriserer minimal redigering av bilder. Denne trenden er også en god nyhet for videoinnhold, i både stories og i feeden. Og takket være mer avansert kamera på mobilene, er det lett å fange video av høy kvalitet. Hvis du trenger å redigere videoen, men fremdeles ønsker et autentisk uttrykk, kan du bruke VSCO (som er tilgjengelig for både iOS og Android). Her finner du mange filtre.
3. Lenger bildetekst
Lengden på bildetekst har doblet seg siden 2016, og i 2020 vil feeden vår være fylt med en gjennomsnittlig bildetekstlengde på 405 tegn – som tilsvarer 65-70 ord. Dette gir deg muligheten til å fortelle en dypere historie, få følgerne til å bruke mer tid på å lese innleggene dine og øke engasjementet. Det er viktig for bedrifter å ha en sterk merkevarestemme. 2019 var året for bildetekst, der influensere og bedrifter begynte å engasjere følgerne gjennom tekst. I 2020 vil det ikke være nok med kun bilder, følgerne vil vite hva merket ditt står for utover produktene.
4. Kjøp direkte fra appen
Instagram har lenge vært en inspirasjonskilde for shopping. Noe som tok av i 2019, og som vi kommer til å se mer av i 2020, er kjøp direkte fra appen. Funksjonen lar brukerne se produktene og prisene som er brukt i bildene, samt bli ført ut av Instagram og inn på nettsiden hvor man kan kjøpe produktet.
Instagram vil bli mer tilpasset influenser markedsføring og online shopping. Med «Instagram Checkout» vil det bli mulig å gjennomføre kjøp rett fra appen, og «Shopping from Creators» lar influensere, artister og kjendiser legge til handletagger i innleggene deres. Ingen av disse funksjonene er tilgjengelig i Norge enda, men kun en håndfull merker i USA.
5. IGTV
Instagram Live er ikke lenger trendig, og det er sannsynligvis ikke verdt den ekstra innsatsen og stresset som følger med å kjøre en direktesending. I 2020 burde du fokusere på videoinnhold til feed, stories eller IGTV i stedet.
I 2019 gjorde Instagram store fremskritt ved å forbedre IGTV. Det ble mulig å laste opp video i liggende format, og IGTV-visninger skøyt i været da man fikk muligheten til å legge ut en forhåndsvisning av IGTV-videoen i feeden. I oktober ble IGTV-serie lansert. Det lar oss organisere videoene våre på en egen side, og inkludere et merke med serienavn for å skille det fra andre IGTV-videoer. Seere kan nå se favorittseriene sine og abonnere på varsler for nye episoder. Når en ser på en episode i serien, vil den neste episoden automatisk anbefales for fortsatt visning.
IGTV-serie kommer til å bli en stor markedsføringstrend på Instagram i 2020, og det er ikke bare for de store merkene med store budsjetter. På grunn av skiftet i visuelt innhold, er det å lage en IGTV-video eller -serie så enkelt som å ta frem telefonen og ta et filmopptak. Så start å tenke på hva IGTV-serien til din bedrift kan være. Det kan være et hvilket som helst emne som angår virksomheten din, og som følgerne dine vil elske.
6. Nano-influensere
Hvis 2019 var året for micro-influensere, vil 2020 være året for nano-influensere. Det er ofte antatt at et stort antall følgere betyr at man har en stor innflytelse på mennesker. Imidlertid kan et ord fra en liten influenser ha større innvirkning, enn en som har hundretusener av følgere. Det er en ny trend å samarbeide med nano-influensere av nøyaktig samme grunn: deres store innvirkning på publikum.
Micro-influensere fant suksess siden de har høyere engasjement enn macro-influensere, og anbefalingene deres kan virke mer som et pålitelig tips fra en venn snarere enn en annonse. Nano-influensere er i utgangspunktet normale mennesker på Instagram, som har mellom 1.000 og 5.000 følgere, og driver Instagram-kontoen sin mer som en personlig konto enn en heltids influenser-konto. Du kan få mange fordeler ved å samarbeide med denne gruppen influensere. De har tettere forhold til følgerne sine, høyere engasjement, folk stoler mer på små påvirkere, og de er mer kostnadseffektive.
7. Tiktok
Vi kan ikke snakke om Instagram og trender for 2020 uten å nevne Tiktok. TikTok er en app for deling av video, der fokuset handler mye mer om innholdet enn det rent estetiske. TikTok var den tredje mest nedlastede appen i 2019, og vi kan forvente å se at mye av postingen i 2020 på Instagram vil bli inspirert av denne, spesielt stories.
Hva tror du blir den største markedsføringstrenden på Instagram i 2020? Legg igjen en kommentar nedenfor.