«Ønsker du å annonsere for et produkt på en ny og kreativ måte? Da kan du gjerne lese blogginnlegget om talegjenkjenning på Snapchat som en del av din annonseringsstrategi!»
Snapchat – «Den fremtidige annonseringsplattform!»
Snapchat er i dag en av de digitale plattformer på sosiale medier som stadig øker, og spesielt blant «Generasjon Z» (dagens ungdom). «Snapchat-streaks», «snapchat-effekter» og «snapchat-linser» er populære begrep som stadig blir snakket om blant ungdom. Mange tenker kanskje Snapchat bare er en ungdomlig underholdningsportal med mange rare effekter. Ja, det er ikke feil det, men det er også andre måter en kan benytte seg av den sosiale og digitale plattformen. Snapchat er en gylden mulighet for blant annet markedsførere, politikere og «influencere» til å påvirke både ungdom og voksne gjennom engasjerende annonser. Det vil si engasjerende annonser med bruk av talegjenkjenning.
Er du en politiker som ønsker å nå fremtidens arbeidskraft med et budskap?, eller en markedsfører som vil nå ut til ungdommen med produktlanseringer? Da bør du bruke Snapchat som en del av din markedsføringsstrategi. Vær på bølgelengde med ungdommen, og følg Team – Mana sitt gøyale Snapchat-tips.
Talegjenkjenning på Snapchat
Snapchat har eksistert et par år nå og de fleste gjenkjenner de animerte effektene. Det vil si hvor en for eksempel kan «gape opp munnen» eller «heve brynene» for å skape en viss effekt. En kan også benytte seg av «stemmeforvrengere». Dette er gøyale effekter som slår an blant forbrukerne, og som en kan flire av i timesvis. Effektene kan også oppfattes som lek. Selv de aller minste barna kan underholde seg med dette sammen med søsken og foreldre. Derfor er det gøyalt at Snapchat nå også har utviklet talegjenkjenning som en «Snapchat – effekt».
I 2018 kom Snapchat ut med de første talegjenkjenningseffektene. Dette var effekter preget av grunnleggende engelske ord som: «Hi», «Yes», «No», «Wow» og «Love». Disse effektene dukket tidvis opp på «Snapchat-karusellen». En knapphetseffekt som førte til at forbrukere måtte følge godt med på de dagsaktuelle «Snapchat – linsene» som oppstod. Dette kunne en blant annet leke seg med i en privat sfære sammen med barna. Derfor virket dette både som underholdning og en læringsportal for små barn som kunne lære seg «Basic English». Stadig flere voksne bruker nå også Snapchat, og selv de leker seg litt med «Snapchat – effekter». Dette har skapt stor suksess, som videre har ført til at bedrifter kan utvikle annonser gjennom talegjenkjenningseffekter.
Annonsører på Snapchat
I en offentlig sammenheng kan bedriften nå skape engasjement hos målgruppen ved bruk av «Snapchat – effekter» med talegjenkjenning. Den profesjonelle virksomheten kan nå inkludere Snapchat i sin markedsføring- og annonseringsstrategi. Snapchat er den nye annonseringsportalen. Se bare på Warner Bros som eksempel:
Warner Bros som er et av verdens største filmstudioer, skal 5. april ha premiere på filmen Shazam. I regi denne filmen har de valgt å benytte Snapchat i tilknyting til annonsering. Snapchat og Warner Bros har sammen laget den første «Snapchat – linsen» i form av AR (Augmented Reality). De har laget en annonse ved hjelp av talegjenkjenning og animasjoner. Ønsker du å prøve denne «Snapchat – effekten»? Da kan du «scanne» Snapchat – koden som en finner på alle Shazam filmplakater. Til slutt er det bare å si «Ok, Shazam», og så blir du påkledd en superhelt-drakt.
«Ok, Shazam»
For annonsørene kan slike «Snapchat – effekter» også skape positive effekter. Da tenker vi blant annet positive effekter med økt synlighet blant interessenter i målgruppen, fordi de potensielle forbrukerne engasjerer seg, sender Snapchat med «talegjenkjenning» og sprer budskapet.
«Snapchat-effekter – kan skape positive effekter»
Test ut dette slik vi i Team – Mana har gjort. Dette synes vi var supergøy!!!