Viktigheten av en god markedsstrategi

Den østerriske forfatteren Peter F. Drucker sa en gang «Målet med markedsføring er å kjenne og forstå kunden såpass godt, at produktet eller tjenesten en tilbyr selger seg selv»

Et annet kjent uttrykk som dukker opp i forskjellige sammenhenger er at man skal kunne forklare hva man driver med og hva man tilbyr såpass godt, at en person uten kjennskap til dine produkter og tjenester forstår hva du og ditt selskap løser for kunden bare ved hjelp av noen få setninger.

Dette høres kanskje enkelt ut, men det er oppsiktsvekkende mange som enten grunnlegger et selskap eller jobber for selskap man ikke helt kan forklare opp siden ved å bruke. Personlig må jeg innrømme at jeg i min spede begynnelse også var offer for å løpe rundt til kunder uten å kunne forklare på en enkel måte hva jeg kunne gjøre så mye bedre eller enklere enn alle andre.

Alt dette bunner ut i og avhenger av flere faktorer. I mitt tilfelle var det kanskje opplæring og rutine, men for et selskap kan det ofte være mangel på eller mangelfull markedsstrategi.

En solid og tydelig markedsstrategi er selve grunnmuren et selskap skal bygge sin visjon og langsiktige plan på. Det er ikke alltid slik at strategien er uendret etter 2 eller 5 år, men jo mer gjennomtenkt og solid jobb man gjør rundt dette jo bedre rustet er man frem i tid.

Vi vil gå igjennom noen enkle punkter i denne bloggen for å hjelpe deg på rett vei i forhold til nøkkelpunkter man absolutt bør ha med. Solide strategier krever enda litt mer av deg, men dette skal vi komme tilbake til etter hvert i senere bloggposter.

 

Markedsstrategi og plan

Når du legger en strategi og en plan for fremtiden, er det viktig at man merker seg punkter man har tro på og punkter man ønsker å utforske videre. Som tidligere nevnt er det ikke slik at dette på noen som helst måte bør bli eller skal være skrevet i stein. Det er viktig at man tenker nøye igjennom hvilke kanaler man ønsker å benytte seg av for å både skaffe kunder men også i forhold til branding og synlighet generelt sett.

Vær nøye og sett opp et system for testing og etterkontroll etter for eksempel 4-6 måneder og 12 måneder.

Skal du bruke penger på strategien din, bør du kanskje vurdere en mer fortløpende vurdering av resultatene som kommer inn.

Når strategien først er lagt, er det ekstremt viktig å holde seg tro til det man har kommet frem til. En helt vanlig feil er at man kaster strategien ut vinduet ved første hinder eller nøkkeltall som ikke viser det man hadde håpet på. Selskaper som vingler fra strategi til strategi har en større sjans for å feile fullstendig enn de selskapene som holder seg tro. Husk at det er bedre å bygge videre på en begrenset suksess enn en total flopp.

Og for all del, følg med i tiden og oppdater deg på trender og retningsendringer i teknologi. Alt for mange tenker at det som funket i fjor funker også i år, men man vil bli overrasket hvor raskt utviklingen beveger seg så følg med.

 

Branding

Enkelt forklart er branding måten man blir oppfattet eller i alle fall ønsker å bli oppfattet utad. Selskaper legger ofte en strategi for merkevarebyggingen for å sikre at kjerneverdier blir tatt hensyn til når man promoterer seg i annonse, reklame, sosiale medier osv.

Når man skal legge en god strategi for branding er det viktig å tenke over flere aspekter av virksomheten og produktene eller tjenestene man har. Skal man rette seg til yngre mennesker, eller middel aldrende? Er det viktig å fremstå som tung og solid eller skal man være lett og leken i måten man kommuniserer med folk på?

Som med markedsstrategi er ikke branding noe som 100% skrives i stein og ikke er gjenstand for endring, men også her er det veldig viktig å ikke endre identitet for drastisk eller for ofte. Da risikerer man at man blir oppfattet som useriøs eller vaklete, og det er vanskelig å hente seg inn igjen dersom retningsforandringen har slått helt feil.

En interessant faktor som har blitt mer gjeldende de senere år, er at man faktisk kan kombinere nyanser av forskjellige branding strategier ved å bruke sosiale medier som kanal. Før var det svært vanskelig å finne en strategi man kunne garantere traff målgruppen 100%, men med dagens digitale muligheter der hver sosiale kanal har sin spesielle brukergruppe med ofte samme interesser, kan man faktisk med litt kløkt fremstå som litt annerledes alt etter hvilket forum man holder seg på.

Med dette sagt bør aldri forskjellene være såpass store at folk som bruker flere forskjellige plattformer blir usikre på hva bedriften faktisk står for, men små nyanser til et målrettet publikum kan være effektivt og godt «krydder» til strategien din.

 

Viktigheten av en god hjemmeside

Tidligere var det helt ok å ha en «grei» hjemmeside. Ofte laget man denne selv for å spare penger, og man var fornøyd så lenge folk havnet dit de skulle etter www.

Slik er det ikke lengre, og etter at Google har gjort sitt inntog i den digitale verdenen, har det kontinuerlig skjedd endringer som gjør at de som ikke følger med i timen faller utenfor.

Det er svært viktig å planlegge utseende og funksjonaliteten av nettsiden før man lager den, og en nøye gjennomtenkt strategi vil alltid lønne seg. Skal siden være en ren info side, eller er det en salgs side? Skal man ha nettbutikk eller skal man avvente og lansere dette om 6 måneder?

Det er mange spørsmål som skal besvares, og etter at Google gjorde store oppdateringer på algoritmene sine i år, er det viktigere enn noen gang å faktisk tenke over teksten på nettsiden i tillegg. Google rangerer nå siden din basert på over 200 kriterier, og dersom man ikke er lydhør i forhold til disse kan man i verste fall havne på en digital «kirkegård».

Man kan lett tenke at man sparer seg gode penger på å gjøre dette selv, og la vær å bruke et byrå som koster penger. Men med alle de faktorer som spiller inn i et moderne oppsett, vil man rett og slett gjøre seg selv en bjørnetjeneste om man skal spare seg til fant.

Det som går på riktig strategi rundt nettside er også et av de temaer vi kommer til å dekke ved en senere anledning.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *