Blogg

Få dreis på salget med automatiske e-poster
09
May 2022

Få dreis på salget med automatiske e-poster

Ja, det er faktisk mulig å tjene penger når du sover! Gjennom å sette opp funnels og automatiske oppsett, kan du faktisk det! Automatiske e-post utsendinger er en av de mest effektive verktøyene inne e-postmarkedsføring. Etter at du har satt opp systemet den første (og eneste) gangen som trengs, ruller og går det helt av seg selv. E-postene utløses ved bestemte hendelser og tidspunkt uten at du trenger å løfte en eneste finger. Høres kanskje veldig teknisk ut, men det er faktisk ganske enkelt å sette dette opp. Det aller viktigste er at det ligger en solid plan i bunn, og klarhet i når du ønsker å nå ut – med ulike budskap.

Hva er automatiske e-poster?

Kort fortalt er det e-poster som er programmert til å bli sendt når bestemte triggere blir utløst. Her kan det for eksempel være noe en fra kontaktlisten gjør (adferdstrigger) eller at e-posten blir sendt ut på bestemte tidspunkter eller datoer (tidssensitiv trigger).

Hvorfor e-postautomatisering?

Kunder elsker å bli sett. Forskning viser at 90% av forbrukere finner personlig tilpasset innhold tiltalende. 9 av 10 forbrukere har større sannsynlighet for å støtte bedrifter som gir individuelle anbefalinger og tilbud. Det viser seg også at når kunder vet at en annonse er basert på deres aktivitet på nettsiden, øker klikkfrekvensen med 11% og inntekter fra produktene øker med hele 38% (obs: gjør du for mye vil det føles ut som om du spionerer på kundene. Det vil ha en negativ effekt for bedriften din).

I tillegg gjør nye personvernregler det mer komplisert mtp. å nå ut til kunder/spore underveis. E-postlisten din “eier du” uavhengig av nye IOS regler. (Husk bare å følge GDPR)

Hva brukes e-postautomatisering til?

Uavhengig av om du er en liten eller stor bedrift, kan alle ha nytte av å sette opp automatisering av e-post. Vi har satt opp et par eksempler på hvordan å bruke e-postautomatisering:

Velkomst-e-post:

Gi et solid førsteinntrykk. Velkomst-e-poster kan øke mottakerens engasjement betydelig og de aller fleste forventer å få en velkomst i innboksen sin når de melder seg på en liste.

Vær nøye på hva denne e-posten skal si: introduksjonen fra en bedrift fester seg fort og kan være vanskelig å endre.

Lead magnet-sekvenser:

Oppdater kontaktlisten din regelmessig. Samtidig som du sender ut nyhetsbrev og driver kundepleie, må du også sørge for å få inn nye kunder. Du gjør dette ved å lage automatiske lead magnet-sekvenser (på godt norsk en gulrot). Dette er vel anvendt av mange som har onlinebusiness. Du frister med en gulrot, eks. tips eller noe som gir en merverdi og som kundene dine ønsker, og som er gratis mot at de oppgir e-postadressen.

Hold på kundene du allerede har:

Det koster 10 ganger så mye å få en ny kunde, som å bevare eksisterende. Skap gode relasjoner, og bevar kundene du allerede har gjennom å holde engasjement og lojalitet oppe. Det finnes flere måter å gjøre dette på:

  • Forlatt handlekurven? Gi en unik rabattkode, anbefale bestselgende produkter eller benytt tidligere kundeanmeldelser (test ulike strategier for å vinne kundene tilbake).
  • FOMO (Fear Of Missing Out): fortell om kommende tilbud, arrangementer og promoteringer som gjør det attraktivt å følge med.
  • Minn kunder som ikke har besøkt siden din på en stund på at du er der (6 måneder er en god indikator). Sier du bare “Hei Ola. Vi har ikke hørt fra deg på en stund. Kom gjerne tilbake”, vil denne gå rett i søppelposten. Skap en fristelser! Eller gi en unik VIP-fordel på noe de har tidligere sett på.
  • Tilby gratis frakt eller en rabatt med kort utløpsdato; det skaper en følelse av noe som haster og oppfordrer dem til å foreta en handling.

Automatiser transaksjonelle e-poster:

Dette er meldingen du får når ut gjør en handling som for eksempel:

  • Takke-e-post
  • Bekreftelse på abonnement
  • Meldinger ved aktivering av en konto
  • E-post ved tilbakestilling av passord
  • E-post med varsel om utløp av prøveperiode

Disse e-postene har åtte ganger så høy klikkrate enn andre markedsførings-e-poster siden de oppfattes som viktige. Folk er mye mer tilbøyelig til å ta en titt.

Automatisering er veien til e-postsuksess

Det er enkelt å innføre automatisering av e-post og det vil absolutt lønne seg på sikt. Du kommer til å oppleve en markant forskjell på åpnings- og konverteringsrater, akkurat fordi de rette e-postene lander i de riktige innboksene på det perfekte tidspunktet.

Vi arbeider med ulike platformer på vegne av våre kunder, og kan hjelpe dere med å sette dette opp. Har du en online platform, er gjerne et e-postsystem allerede lagt til og klar for å sette opp e-post rekke.

Skal du komme i gang, kan du sette opp automatisering av e-post via Mailchimp, Drip, Make, Webson osv. Ikke vent, men start og se effekten komme sigende.

0 comments

Leave a reply