Blogg

Hvordan lykkes i sosiale medier?
05
jan 2016

Hvordan lykkes i sosiale medier?

2016 byr på store endringer ( og muligheter for de dyktige bedriftslederne). Aktive brukere i sosiale medier økte med 25 % i 2015, altså mer enn 2 billioner daglige brukere. Dette tilsvarer hele befolkningen til USA og Kina. Viktigheten av å lykkes i sosiale medier med bedriftens digitale profil er vel selvsagt?

Sosiale medier har blitt den nye «butikkfronten». Kundenes kjøpsvaner er i sterk endring. Over 65% besøker en eller annen form for digital kanal før kjøp. Internett gir kundene helt andre forkunnskaper. De har Googlet og lest seg opp før selger kontaktes. Skal din bedrift være med i prosessen og virke attraktiv helt frem til kundens valg? Det krever ekspertise og interesse i å holde bedriften oppdatert. Du må kjenne til hvem som er kunden din, i hvilke kanaler du treffer de og hva som selger. Denne kunnskapen må oppdateres kontinuerlig.

Vi er inne i en digital revolusjon, og det er essensielt å fremstå som attraktiv i de digitale kanalene kundene befinner seg. Vet du hvor dine kunder treffes best?

Hva trigger dine kunder? 

Det handler om å finne triggeren. Hva gjør at kunden oppfatter en bedrift attraktiv? Analyser gir kunnskap om målgruppene( personas). Denne kunnskapen gir innsikt til å skape budskap for å aktivere triggerne.  Digitale medier gir målbare resultater, og det er ofte nødvendig med en «prøve- feile» metodikk for å komme frem til hva som treffer best. Vær ydmyk og våg å teste dette ut. Vi i Mana Communication elsker digitale muligheter. Det gir oss kunnskap og lar oss måle reell effekt av hver eneste publisering. Fantastisk- rett og slett.

Les mer om triggere her: http://kraes.e-conomic.dk/psykologiske-triggere-markedsforingens-sma-mirakler/

9 av 10 virksomheter har idag en profil i sosiale medier, 90 % av virksomheter som arbeider aktivt, ser økt oppslutning som et direkte resultat av tettere kundedialog og engasjerte følgere.

«Content is king» 

Lever innhold som gir kundene en merverdi, og øk sannsynligheten for at innlegget igjen deles videre og når ut til flere. Det skrives mye om Content Marketing, og kan oppfattes som «enkelt» å implementere. Ikke gjør den feilen. Content marketing er effektivt om du har nødvendig forkunnskap, og en plan.

En må sette seg grundig inn i emnet. For å lykkes, må en nemlig ha litt dypere innsikt, analytisk nysgjerrighet, selvinnsikt og en publiseringskalender. Konsistens i budskap og hva som leveres av verdi må tydeliggjøres for leserne. En plan på hva som skal sies, og timing er en forutsetning. I tillegg bør det alltid tenkes igjennom følgende før publisering:

  • Hvilket budskap kommuniseres ut?
  • Har innlegget verdi for bedriftens personas?
  • Minimum 80% matnyttig innhold/ maks 20 % selgende
  • Hvilke kanaler skal det publiseres?

Bruk tid 

Finpuss tekst før publisering. Det er bedre å skrive et blogginnlegg månedlig med meningsfylt innhold, enn ukentlig uten mening»kun for å publisere noe raskt «.

Mangel på strategi og forberedelse kan virke direkte ødeleggende på kundeoppfattelsen av virksomheten. For å ta en posisjon som ekspert, og være troverdig innenfor tema/ produkter som bedriften leverer, må det leveres innhold av verdi, over tid. Innholdsproduksjon må aldri gå på akkord med dette arbeidet. Har ikke bedriften ansatte med journalistpenn? Outsource blogg arbeidet til oss.

ALLE MØTER MED DIN MERKEVARE ER MED PÅ  Å DANNE MERKEOPPFATTELSEN. HVORDAN OPPFATTES DIN BEDRIFT I SOSIALE MEDIER IDAG? 

2016 vil akselerere endringene innenfor sosiale medier og kommunikasjonstrender. Dette er gode nyheter for bedrifter. Både Facebook, Instagram og Twitter kommer med løsninger som forenkler publiseringsjobben. Det skal bli enklere å gå i dialog med kundene- og de ansatte. Flere verktøy forenkler også måling av effekt for å se hva som virker og hva som ikke gjør det.

HUSK AT I SOSIALE MEDIER, KAN ALL KOMMUNIKASJON MÅLES. DETTE ER UNIKE VERKTØY SOM BØR BENYTTES- DAGLIG. 

 5 nøkkeltrender innenfor sosiale medier for bedrifter i 2016

1. Bruk av sosiale medier i arbeidstiden

Interne sosiale nettverk tar over for intern e-post i virksomheter.

Febrilsk leting i inboks for å finne frem til informasjon, og gruppemail med lengde som er grusom lange å holde seg oppdatert på er snart historikk. Hvem har vel ikke kommet tilbake fra ferie- til full mailboks- med påfølgende timesvis med kaos og opprensking i inboks for å kunne sende ut mail? Tid er penger, og mailkulturen har stjelt av mye unødige ressurser. Dette er gledelige nyheter for alle bedriftseiere:

Slack app:  En kommunikasjonsplattform for bedrifter internt som erstatter mail. Apputviklingen omtales som en stor «game changer» i bransjen av internasjonale eksperter, og gjør at andre aktører følger opp.

Slack benyttes blant annet av NASA og har over 1 milllion aktive daglige brukere. Bedrifter oppnår en bedre kommunikasjon internt, samt tettere band mellom ansatte. Se https://slack.com

Facebook at work har blitt testet ut av 300 bedrifter med suksess. Dette er en unik plattform ifølge testbrukere. Vi vet jo hva Facebook tidligere har fått til, og har ingen grunn til å tvile på produktene de leverer. Mange foreninger/ mindre virksomheter og lag benytter idag grupper på Facebook i kommunikasjonen og gjør at en når bedre ut til sine medlemmer. Vi påstår at epost- kulturen er på vei ut, og vi vil allerede i 2016 se enkelte endringer. Ifølge studier fører benyttelse av sosiale medier i arbeidstiden, til økt produktivitet og engasjement. Vi følger spent med.

2. Bedrifter inkluderer ansatte for å bygge bedriftens sosiale profil

Nær 80 % av bedrifter har faste personer som er ansvarlig for sosiale medier. Majoriteten sliter med å nå ut og skape engasjement via sine bedriftsprofiler. En del av årsaken er manglende strategi i bunn for publisering,  innhold blir noe tilfeldig lagt ut. En del av forklaringen kan være ansatte uten nødvendig kompetanse innenfor markedsføring og digital kommunikasjon. Det er lurt å kvalitetssikre hva som legges ut.

2016 spås å være det året der ansatte i økt grad vil benyttes som ressurser for å lykkes med å spre bedriftens innhold. Å oppmuntre ansatte til å dele bedrifts- oppdateringer på egne kontoer i sosiale medier, kan gi sterk økning i synlighet, og rask spredning av budskap. Resultater kan være påfallende, om dette gjøres korrekt.  Ventet effekt:

  • Økt dekning og økt antall potensielle lesere av innhold.
  • Innhold som spres av ansatte, får 8 ganger mer engasjement enn innhold som deles av bedriftssidene direkte.( Bekreftet i studier)
  • Nye verktøy for dette kommer, og gjør at vi tror 2016 er året da dette blir en del av bedrifters policy.

3. Messenger som virkemiddel i kommunikasjonen

Idag finnes 4 billioner aktive brukere av ulike chat- apps. De største chatfunksjoner her hjemme er Facebook Messenger, WhatsApp og KiK. Brukere benytter chat med større hyppighet enn Facebook og Instagram kan vise til, Apps benyttes hyppig iløpet av dagen og utklasser til og med gigantene.

Hva betyr dette for din bedrift? Foreløpig ikke så mye. Innhold som deles på chat, er lite kjent per idag og kalles derfor «dark social». Det som deles, er ukjent innholdsmessig og et mysterie for analytikere. Digitale kanaler gir fremtidige muligheter, da alt en skriver, setter «digitale spor» Flere aktører tester ut programvare som vil kunne måle og gi mulighet til spisset kommunikasjon med bakgrunn i messenger. Alle store plattformer har personlige chat funksjoner. Det dreier seg kun om tid før det er mulig å tolke dataene for markedsførings- formål. Denne kunnskapen kan gi store og uante muligheter for bedrifter.

I mellomtiden minner vi fordeler ved å benytte chat på nettsider, og som et verktøy for å levere god god kundeservice i sosiale medier:

  • Besvar kundens henvendelser- raskt.
  • Vær «på»- vis genuin interesse for kundens utfordring.
  • Last inn «page» for Facebook, og ha kontroll på oppdateringer og kommentarer fra følgerne. Bygg engasjement.
  • Vær best i klassen på kommunikasjon og tilgjengelighet- bli lagt merke til.
  • Gode og genuine svar imponerer kundene.
  • Vær tilgjengelig når dine personas er online. «Virkelighetens butikk stenger ikke kl.  16:00»

4. Annonsering i sosiale medier «Tar helt av»

Har du lagt merke til økning av eksponering for reklame i nyhetsfeeden? Til forskjell fra «tradisjonell reklame», er den nye generasjonen av annonsering på Facebook, Instagram, LinkedIn og Twitter lik en «normal» oppdatering fra venner og følgere.

Annonser er spisset for å treffe målgruppene. De kan spesifiseres inn helt ned på konkret personas- nivå: Både alder, lokalisering lokalt marked, interesser, bedriftsroller og hobbyer kan velges. Dette fører til at annonser som dukker opp i feed, alltid er relevant, og vil fatte leserens interesse. Det gir de beste rammer for god effekt, og dermed penger i kassen for bedriften.

2015 var et gullår for sosial medieannonsering med en økning på hele 33,5 prosent fra året før, og nær 24 billioner dollar ble benyttet. Økningen fortsetter-  Det spås at annonsering i sosiale medier vil stå for 16 % av all digital annonsering i 2017. Kanskje tallet blir enda høyere? Har du ikke testet dette ut for din bedrift, anbefaler vi på det sterkeste at dette implementeres i strategien.

OBS: Starte rett vei- Kvalitetssikre og bygg en attraktiv digital profil før du starter opp med annonsering. La butikkfronten din være innbydende og attraktiv, og bli lagt merke til.

Annonseringen er målbar og gir effekt. Gode verktøy gjør det enkelt å designe samt lage fristende annonseuttrykk. Sjekk ut http://www.canva.com. Det gir tilgang på attraktive verktøy for design av bannere og bildeannonser for digitale medier. Siden tilbyr utallige ferdige design som kan redigeres slik at uttrykket blir ditt eget og meget profesjonelt. Bli oppfattet som «proff designer»- benytt verktøyene i annonsebyggingen. Om egen logo/egne bilder fra din bedrift ønskes benyttet, kan disse lastes opp. Kontoen gir deg mulighet til å å legge på tekst og redigere effekter. Gå inn og lek deg litt- det er stor fare for å bli hektet.

5. Video tar over

Sist, men absolutt ikke minst- sosial videodeling eksploderer. Facebook har siden i høst premiert videoinnhold med større synlighet i feed, og kommer med mye spennende innenfor videodeling. En av de hotteste trender vil være en såkalt 360 virtuell filming. Hollywood- liknende trailers er også særdeles attraktivt å benytte til å promotere produkter.

I 2015 doblet Facebook sin videodelling til 8 billlioner, mens snapchat deler 6 billioner videoer daglig. Totalt ser en voksen 66 minutter med onlinevideo hver eneste dag viser ferske analyser. Disse faktatallene er i kraftig økning, og vil eksplodere i 2016. Facebook vil lansere: «Suggested Videos» samt en mulig egen «videofeed».Snapchat, den store vinneren av 2015, er i sterk økning og markedsførerer har oppdaget platformen. «Alle» mellom 13-34 år treffes her.

Hele 70% av alle virksomheter sier video er del av fremtidig strategi i digitale medier grunnet god effekt. Likevel er det mange som ikke benytter video i sin strategi, mye på grunn av kostnad forbundet med produksjon. Alternativene for små og mellomstore bedrifter som har begrensede midler er nå flere: Fra 8 sekunders Vine- delinger til 15 sekunders Instagram video, eller streaming via Periscope og Meerkat. Ta kontakt for pris på profesjonell filming- kanskje det ikke er så dyrt som du tror?

Den største trenden i 2016- størst av alle- trengs det ingen spåkule for å se: Skal du være med- må du ha en sosial mediestrategi:

Globalt er sosiale medier raskt implementert som en del av bedriftens strategi. Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn og andre nettverk har radikalt endret hvordan bedrifter når ut til, og kommuniserer med kundene sine, tilbyr produkter og tjenester samt kommuniserer med de ansatte. I et nøtteskall- det er her businessen gjøres fremover. Bølgen er kun i startgropen, og her må du som bedriftsleder følge med i timen. Vi står midt i en digital revolusjon, og endringer skjer raskt. Dette gir unike muligheter til å sette digitale fotspor og gi uante resultater for deg og din bedrift- store muligheter til å nå raskt ut til flere, men også risiko for å feile om du ikke hiver deg på. Husk at din bedrifts digitale profil også har en stemme, og oppfatning av kundene. La den digitale stemmen være attraktiv, og bygg din merkevare i de kanalene der kundene treffes best.

 

Kontakt oss gjerne for design av digital strategi. Lykke til med et spennende 2016 år fylt med muligheter.

2 comments

Skriv et svar til innlegget

Privacy Preference Center

Necessary

Advertising

Analytics