Ipsos sosiale medier Tracker Q4 2023 | Nordmenns sosiale medievaner

Iposos SoMe Tracker for Q4 2023 er klar. Med data som strekker seg over 15 ulike plattformer, inkludert Facebook, Instagram, TikTok og LinkedIn, gir denne rapporten et omfattende bilde av landskapet for digitale interaksjoner. På jakt etter å ta bedre beslutninger rundt kanalvalg i år? Da er innsikt i nordmenns sosiale medievaner et must!

La oss dykke ned i noen av funnene: Ikke overraskende, men fortsatt imponerende; hele 90% av nordmenn bruker sosiale medier ukentlig eller mer. Hele 78% av alle nordmenn er innom daglig.

 

Sosiale medier appellerer til alle aldersgrupper, med unntak av en liten nedgang blant de over 60 år, der daglig bruk nå ligger på 72%. Dette bekrefter den universelle appellen og betydningen av sosiale medier i dagens samfunn. Funnene under gir oss en dypere forståelse av hvordan nordmenn engasjerer seg på nettet, og kan gi verdifull innsikt for markedsføringsstrategier og digitale kampanjer i tiden som kommer.

Facebook fortsetter å være størst

Facebook har uten tvil fortsatt en sterk posisjon blant nordmenn. Det er bemerkelsesverdig å se at hele 82% av den norske befolkningen over 18 år oppgir å ha en profil på denne plattformen. For å sette dette i perspektiv, utgjør dette rundt 3,55 millioner mennesker!

Det som kanskje er enda mer interessant er at denne andelen har forblitt konstant siden fjerde kvartal av 2020. På tross av stadige endringer og fremveksten av nye sosiale medieplattformer, har Facebook klart å opprettholde sin posisjon som den dominerende kraften i det norske sosiale medielandskapet. Dette understreker viktigheten av å inkludere Facebook i sosiale medier-strategiene sin og å forstå hvordan man best kan nå ut til målgruppen gjennom denne plattformen. Selv om det kan være fristende å fokusere utelukkende på de nyeste trendene og plattformene, viser disse tallene at det er fortsatt mye å hente på gode gamle Facebook.

 

Topp 6 plattformer basert på daglig bruk

Nedenfor ser du topp 6 sosiale medie-plattformene basert på daglig bruk. Med daglig bruk menes at kanalen benyttes minst én gang per dag eller flere ganger daglig. Facebook, Snapchat og Messenger troner på toppen, med Instagram, YouTube og TikTok like bak.

Topp 6 sosiale medier som brukes daglig i Norge. Graf hentet fra Ipsos.

  • Facebook er fortsatt den plattformen flest benytter minst en gang per dag. 65 % av alle over 18 år bruker Facebook daglig, mens 52 % bruker Snapchat daglig.
  • En sammenlignende analyse av de siste fire årene viser en liten nedgang på 2% for daglige brukere av Facebook, mens Instagram stadig har økt, fra 39% daglige brukere i Q4 2022 til 43% i Q4 2023.

Facebook og Instagram utvikling i antall daglige brukere. Graf hentet fra Ipsos.

Nedgang for TikTok

For første gang i løpet av observasjonsperioden indikerer TikTok’s daglige bruk en nedgang, fra 21% i Q4 2022 til 19% i Q4 2023. Mens TikTok har ridd på en stigende bølge av popularitet og daglig engasjement, ser det ut til at det nå kan være en liten dump. Selv om TikTok fortsatt er en kraft å regne med, kan nedgangen i daglig bruk tyde på skiftende preferanser blant målgruppen. Det er nødvendig å være oppmerksom på slike endringer og tilpasse seg dynamikken i det stadig skiftende landskapet.

TikTok utvikling i antall daglige brukere. Graf hentet fra Ipsos.

 

Det mest overraskende er kanskje at ikke bare TikToks popularitet har blitt utfordret, men at Instagram nå er det nest mest brukte sosiale mediet blant den unge målgruppen i Norge.

Snapchat troner øverst på tronen, med 66% daglig bruk, etterfulgt av Instagram med 56%. TikTok, som tidligere lå på 2.plass for denne aldersgruppen, har nå blitt dyttet ned til tredjeplass med 50% daglig bruk.

 

Instagram har passert TikTok blant de unge (18-29 år)

Utvikling i daglig bruk. Graf hentet fra Ipsos.

Antall brukere

  • Facebook er fortsatt plattformen der flest nordmenn oppgir at de har en profil. Hele 82% (3,55 mill.) av befolkningen over 18 år har en profil. Denne plattformen fortsetter å være et kraftsentrum for nettverksbygging, kommunikasjon og deling av innhold.
  • Med sin unike tilnærming til øyeblikksdeling har Snapchat sikret seg en solid andreplass i det norske sosiale medielandskapet. Hele 67% av befolkningen over 18 år har en profil, noe som tilsvarer omtrent 2,88 millioner brukere. Snapchats evne til å engasjere brukere med morsomme filtre og kortvarige øyeblikk har gjort den til en favoritt blant unge nordmenn.
  • Instagram puster virkelig Snapchat i nakken når det gjelder antall profiler. 66% av befolkningen over 18 år har en profil, noe som tilsvarer omtrent 2,86 millioner brukere. Dette tydeliggjør viktigheten av å satse videre på Instagram i det norske markedet. Plattformens visuelle fokus og muligheten til å dele livets øyeblikk gjør den til et ideelt sted for merkevarer å inspirere og engasjere seg med sitt publikum.
  •  I fjerde kvartal av 2023 har 29% (1,26 mill.) av Norges befolkning en TikTok-profil. Plattformens fokus på kreativitet og underholdning har gjort den til et hit blant både unge og eldre.

 

OBS! Fra nå av vil SoMe-tracker gå fra å være en syndikert undersøkelse til å bli en kundedefinert undersøkelse. Ipsos gjør dette for å kunne tilpasse undersøkelsen til hver enkelt kundes behov. Det betyr også at SoMe-tracker-resultatene ikke lenger vil bli publisert åpent på nettsiden deres. Vi vil i fremtiden også dele utviklingen med dere på våre nettsider, men da ved bruk av flere ulike kilder. 

Har du lyst å lære mer om nordmenns sosiale medievaner? Eller kanskje din bedrift trenger hjelp med markedsstrategi, analyse eller innholdsproduksjon? Ta kontakt her. Vi hjelper dere gjerne!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *