Har du tenkt på hvorfor bedrifter velger de fargene de gjør? Kanskje dere vurderer å skifte fargepalett, eller kanskje dere holder på å utvikle logo til ny bedrift? Valg av farger er essensielle for enhver vellykket merkevare. Oppdag den skjulte kraften, fra psykologi til personlighet, bak fargebruk i merkevarebygging.
Fargenes psykologiske innvirkning på oss
Hver eneste farge trigger ulike assosiasjoner. De påvirker ikke bare våre øyne, men også våre sinn og følelser på et subtilt nivå. Gjennom århundrer har forskere studert hvordan farger kan påvirke humøret, oppfatningen og til og med atferden vår. Det er ikke bare tilfeldig at vi føler oss roligere omgitt av blått eller mer energiske i et rom fylt med rødt. Hver farge har sin egen unike evne til å mane frem visse følelser og assosiasjoner.
Pass på fargenes negative assosiasjoner
Det er viktig å være oppmerksom på risikoene ved fargebruk. For eksempel symboliserer rødt lidenskap og energi, men kan også assosieres med stopp eller fare, noe som kan skape uønskede konnotasjoner i visse sammenhenger. Tilsvarende kan oransje, til tross for sin lyse og livlige karakter, noen ganger oppfattes som billig eller lavkvalitets, noe som kan påvirke merkevarens oppfatning negativt. Å forstå alle aspekter med den enkelte farge. er essensielt for å sikre at din kommunikasjon er klar, konsistent og effektiv, og i tråd med deres bedrifts verdier.
Interessert i å lese mer om psykologien bak? Se her
Fargebruk i merkevarebygging – Dette betyr fargene
Når vi forstår psykologien bak farger, både fordeler og risiko, kan vi bruke de til å kommunisere bevissthet, skape stemninger og til og med påvirke handlinger. Husk at det er mer enn det som møter øyet – det er en hel verden av psykologi som ligger bak. Den forteller vi deg her:
Blå – Favorittfarge nummer 1 i verden. Visste du at hele 53% av alle land bruker blått i flagget sitt? Faktisk er det vist at annonser med blått i seg har 42% større sjanse for å bli lest enn annonser i bare svart/hvitt. Merker som bruker fargen i logoen er for eksempel Meta, Pay Pal og Phillips
Assosiasjoner: Profesjonell, stabilitet, pålitelig, intelligens, renhet, sikkerhet, fred og tillit.
Pass på: Kan oppfattes som kjedelig, kald, konformitet og mangel på originalitet
Grønn – Grønn blir også sett på som en naturlig farge som representerer vekst, frodighet og renhet, og er derfor naturligvis også brukt som et symbol for økologiske merkevarer og produkter. Nortura og Starbucks benytter seg av hyppig av denne fargesymbolikken.
Assosiasjoner: naturlig, helse, vekst, frodighet, økologisk
Pass på: Ikke overbruk, eller bruk feilaktig. For eksempel kan enkelte grønne nyanser gi inntrykk av manglende profesjonalitet.
Rød – Tøff og sterk farge kjent for lyst, action og eventyr. Coca-Cola og Orkla er godt kjent for denne nyansen, men prøv å legge merke til hvilken farge det er på logoen til matvareprodusentene neste gang du er ute og handler.
Assosiasjoner: kraft, lyst, lidenskap og energi
Pass på: Assosiasjoner mot stopp eller fare
Gul – En glad og sprudlende farge. Den er morsom, kreativ og vekker oppmerksomhet. Gul ser du hver dag på blant annet Snapchat og McDonalds.
Assosiasjoner: kreativitet, glede, optimisme og ungdommelighet
Pass på: Kan oppfattes som skrikende eller overveldende
Gull – Oser luksus og eleganse, særlig i kombinasjon med svart. Merker som bruker fargen: Rolex, Emirates Airlines, Versace og Guess.
Assosiasjoner: rikdom, suksess og eksklusivitet
Pass på: Kan oppfattes som prangende eller prentesiøst. Overdreven bruk i logoer og andre sammenhenger kan føre til negativ innvirkning. Less is More.
Grå – En følelsesløs farge som oppfattes nøytral og rolig. Merker som bruker fargen er for eksempel Toyota og Nintendo.
Assosiasjoner: nøytralitet, modenhet, kompetanse, industri og balanse
Pass på: Overbruk kan føre til at merket oppfattes som uinspirerende eller manglende energi
Beige – En lys og rolig farge som symboliserer stabilitet.
Assosiasjoner: enkelhet, ro, varme, stabilitet
Pass på: Kan virke kjedelig og uinspirerende om den ikke benyttes på en kreativ måte, noe som kan gi en merkeoppfatning som usynlig eller uinteressant.
Brun – Ofte ser du denne fargen i merkevarer som er økologisk og «down to earth».
Assosiasjoner: jord, natur, stabilitet
Pass på: Kan oppfattes som kjedelig eller gammeldags, som kan gi inntrykk av manglende innovasjon, noe som kan svekke appell mot en moderne målgruppe
Lilla – En litt kontroversiell farge, denne her. Noen elsker lilla; andre kan ikke fordra den. fargen står bak velstand, mystikk, kreativitet og magi. Selv om lilla skaper oppmerksomhet, kan den øke merkekjennskapen med hele 80%. Merker som bruker fargen i sin logo er Yahoo, Hallmark og Milka.
Assosiasjoner: luksus, mystikk og kreativitet
Pass på: Kan også oppfattes som eksentrisk. Overbruk av fargen kan gi inntrykk av manglende tilknytning til virkeligheten, eller mangel på seriøsitet. Her igjen er det kombinasjonen med andre farger som er det essensielle (som Milkas kombinasjon med det rene hvite)
Oransje – En energisk, gøyal, eventyrlig og varm farge som former verdi og rabatter. Spesielt tiltrekkende for impulsive kjøpere. Ikke noen tilfeldighet at den er i logoen til Vipps og Amazon. Andre merkevarer som bruker fargen: Fanta og Nickelodeon
Assosiasjoner: energi, entusiasme og ungdommelighet.
Pass på: Kan også oppfattes som dominerende, prangende, billig eller aggressivt ved overdreven bruk
Rosa – Gir uttrykk for femininitet og romanse. Hovedsakelig brukt i markedsføring rettet mot unge jenter, men den brukes også av Foodora.
Assosiasjoner: femininitet, kjærlighet og ungdommelighet
Pass på: Kan oppfattes som søtt og uekte, som kan gi merkeassosiasjoner som infantilt eller ikke-seriøs
Hvit – Hvit er en sammensetning av hele regnbuens farger. Merker som benytter hvit i sin merkevarebygging: Apple og Adidas.
Assosiasjoner: renhet, enkelhet, uskyld, fred, ro. Ved rett bruk kan det gi merkeoppfatninger som luksuriøst eller minimalistisk
Pass på: Kan oppfattes som kjedelig eller kald om det ikke brukes rett, som kan gi assosiasjoner mot gammeldags og fantasiløst.
Svart – Symboliserer luksus, makt, og suksess. Svart i logoen brukes spesielt for å fremme profesjonalitet og styrke. Channel andre high-end merker bruker fargebruk i merkevarebyggingen aktivt.
Assosiasjoner: eleganse, autoritet, luksus, suksess
Pass på: Kan virke dystert eller tungt ved feil bruk. Det er viktig å balansere bruken av svart med andre farger for å unngå å skape et inntrykk av stivhet eller mangel på følelse (Eks. bruker Apple sort i kombinasjon med hvit med stor suksess)
Valg av fargebruk i merkevarebygging er ikke tilfeldig, men helt essensielt, og kan være en særdeles stor fordel i nevromarkedsføring. En del assosiasjoner er universielt betinget men vær obs på at andre assosiasjoner er kulturelt betinget. Har dere en global virksomhet bør dere også sette dere inn i hvilke kulturelle assosiasjoner som gjelder i alle markeder dere opererer.
Vi har et team med erfarne fagfolk innen blant annet grafisk design, illustrasjon, markedsføring og branding som elsker å skape meningsfull kommunikasjon. Trenger din bedrift hjelp med merkevarebyggingen? Ikke nøl med å ta kontakt med oss HER