Nordmenns handlevaner: Hva betyr det for deg i sosiale medier?

Hva forteller nordmenns handlevaner oss?

Nordmenns kjøpsvaner er i stadig utvikling, og 2024 var intet unntak. Mens enkelte varer fortsatt handles fysisk, har netthandelen spikret sin posisjon som en del av hverdagen. Samtidig skjer det en stille endring i hvordan vi finner og vurderer produkter. Yes, du tenker riktig – sosiale medier.

For deg som jobber med markedsføring eller innholdsproduksjon, betyr det en viktig ting: det er ikke nok å være til stede i digitale kanaler. Du må være tilgjengelig når folk søker etter deg, og tilstedeværende med innhold som faktisk hjelper kundene dine med å ta gode valg.

Sosiale medier har blitt en naturlig del av handleopplevelsen for mange

Tall om handlevaner for 2024

Nordmenn netthandler mer! Ifølge PostNord sin rapport Netthandel i Norden 2024 er Norge landet med høyest andel netthandlere i Norden, hele 85% av oss handler på nett! Samtidig viser Virkes handelsrapport at fysisk handel fortsatt står for 7 av 10 kroner som brukes. Det handler altså ikke om enten-eller, men både-og.

Sosiale medier som en del av kundereisen

Hvor går du når du lurer på hvilke produkt du skal kjøpe? Tidligere var det nok søkemotorer. Nå er svaret mye oftere Instagram, TikTok, Facebook og YouTube (for å nevne noen). 

 

Ipsos rapporterer at 8 av 10 nordmenn bruker sosiale medier daglig. Og bruken handler ikke bare om å scrolle, det handler om å oppdage, undersøke, bli inspirert og lære.

Sosiale medier er blitt vår nye "researchfase"

Flere og flere, spesielt i alderen 16 til 64 år, bruker sosiale medier som første stopp når de skal undersøke produkter og merkevarer. Her finner vi ekte erfaringer, kommentarer og korte videoer som gjør det enklere å vurdere hva som passer oss.

 

Tilliten til brukergenerert innhold og anbefalinger fra influensene er høy, og det påvirker kjøpsbeslutningene våre. Faktisk sier over halvparten av forbrukerne at de er villige til å bruke mer hos merkevarer de har engasjert seg med i sosiale medier.

3 ting som påvirker handlevaner

Folk søker etter ekte tilbakemeldinger. Å dele brukergenerert innhold og vise frem anmeldelser, kundeomtaler og caser er viktigere enn noensinne.

 

Tips: Del kundetilbakemeldinger i innlegg og stories. Inviter til omtaler. Bruk ekte kundeopplevelser i markedsføringen.

Både Instagram og TikTok er blitt inspirasjonskilder. Meta har tidligere vist at både Gen Z og Millennials i stor grad oppdager nye produkter via video, og blir værende fordi innholdet gir verdi.

Tips: Bruk korte videoer til å svare på spørsmål, vise bruk av produktet og inspirere med ekte mennesker.

Enten du selger gjennom Instagram, TikTok Shop eller vanlig nettbutikk, må det være sømløst og enkelt. Er det vanskelig å gjennomføre et kjøp, faller folk av. I tillegg bør du ha en tydelig og aktiv profil i sosiale medier. Dette gir trygghet og gjør det lettere for nye kunder å stole på deg.

Hvordan bør du svare på endrede handlevaner?

Oppsummert: Handlevaner = sømløst, sosialt og smart

Vi handler når det er lett. Vi kjøper når vi føler oss trygge. Og vi oppdager produkter via sosiale medier, ikke bare via annonser og Google-søk.

For deg som driver en merkevare, betyr det at sosiale medier ikke lenger er en «markedsføringskanal. Det er et sted der kunder vurderer deg, former meningene sine og tar kjøpsbeslutninger. Sosiale medier kan bygge sterke relasjoner med kundene dine! 

 

Så spør deg selv:

  • Er du synlig der målgruppen din oppholder seg?
  • Hjelper du folk med å ta valg de føler seg trygge på?
  • Er du ekte, eller bare til stede?

Ønsker du flere konkrete tips til hvordan du jobber strategisk med kundereisen? Da kan du lese innlegget vårt: Slik skiller du deg ut på sosiale medier – 3 smarte strategier

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *