Dersom du er ute etter å skape en merkevare som blir oppfattet som fleksibel, oppdatert og relevant, kommer man ikke utenom sosiale medier. Dette har på mange måter vært en tung omlegging for mange etablerte selskaper, som ikke har fulgt med fra starten av, og for en del andre nystartede selskaper som gjerne ikke har tatt inn over seg at «alle» er på ett eller annet sosiale media.
De aller fleste vil kanskje nevne Facebook og Instagram som de to store, men sannheten er at det er svært mange og forskjellige sosiale medier der ute som ulike brukergrupper populerer med sine bilder, tekster, delinger, filmer og meninger.
Skal du bli oppfattet som relevant av de du ønsker å rette deg mot, må du også være der de er.
Det er flere eksempler på selskaper som har eksistert lenge, men som ikke fikk sitt definitive gjennombrudd før de knakk koden på sosiale medier. Persontransport giganten Uber er ett eksempel på selskap som lenge slet med å nå igjennom til folk, men som eksploderte over natten fordi riktig person delte riktig post til riktig tid. Dette kalles å «gå viralt» på sosiale medier, og er enkelt forklart en deling som øker eksepsjonelt i antall delinger i en høy hastighet. En viral deling kan går fra noen hundre delinger til flere hundre tusen på bare noen minutter om man treffer riktig.
Da kan man bare tenke seg om det er tilfeldig at de største selskapene fortsetter å pøse på med delinger i sosiale medier selv etter at de er blitt «alle manns eie», eller om det ligger en bevisst strategi bak det der de forstår hvilken ubetalelig effekt det har å være «snakkis» blant tusenvis av mennesker.
Strategi
Nå er det ikke slik at det bare er å dele noe på Instagram, Pintrest eller Twitter så blir man neste Uber på markedet, men man kan bli det om man legger en bevisst strategi bak det.
Først og fremst må man velge «ansikt», altså hvordan man ønsker å bli sett. Her er det like mange strategier som det finnes løsninger, og det er ingen mal på hvordan dette skal se ut for akkurat deg. Dette avhenger av kultur, geografi, produkt, sesong og mye mer, så beste tips kan være å studere profiler på selskap som driver likt som dere og se om man kan finne en rød tråd i det som fungerer for de ulike selskapene.
Noen produkter eller tjenester krever at man fremstår som svært ryddig og velartikulert, mens man på andre siden vil feile katastrofalt hvis man går for denne stilen.
Et eksempel på strategi som gikk helt feil er Coca Cola sin lansering av Zero-produktet de har av sin egen velkjente brus. For å gjøre en lang historie kort valgte man i «tolvte time» å kjøre en lansering med hvit etikett på flaskene i stedet for den tradisjonelle røde modellen. Problemet var bare det at Zero i all hovedsak skal rette seg mot det mannlige «tøffe» markedet (hvem husker vel ikke alle reklamene med eksplosjoner og action helter i hovedrollen som reddet damer i ulike farer), men det viste seg at menn ikke ville kjøpe brusen slik Coca Cola hadde tenkt seg. Etter en analyse fant de ut at menn oppfattet den hvite etiketten som feminin, og valgte for eksempel Pepsi Max i stedet på ren intuisjon.
Coca Cola valgte derfor å endre etiketten over natten fra hvit til sort, og resten er historie.
Videre er det ekstremt viktig at man følger opp og deltar aktivt i de forum man begir seg ut på. Flere tror at man for eksempel kan opprette en Facebook profil, legge ut litt bilder og en sak eller to og vente på at likes og kunder skal strømme inn. For de færreste er dette noe tilfelle, og det kreves en aktiv deltagelse om dette skal bli en suksess.
Ta deg tid til å svare på spørsmål, takke for kommentarer som er positive, engasjer lesere med nyheter og konkurranser jevnlig og ikke minst; gi noe av verdi tilbake til følgerne dine. Med verdi menes det gjerne ikke bare i kroner og øre, men i innhold og relevans.
Bilde eller video?
Det har skjedd en hel del endringer på måten vi deler ting på og det er noen ting som er viktig å merke seg når man skal bygge sin tilstedeværelse på internett.
Videodeling er det aller siste Facebook har virkelig satset på, og mediet belønner de som deler video-saker i stedet for bilde og tekst. Vi deler video hele 12 ganger så ofte som tekst eller bilder, og dette er noe man absolutt må ta med seg i strategivurderingen sin.
Kan man lage info filmer om produkter i stedet for å lage tørr tekst? Hva med å filme litt fra den siste leveringen dere hadde til kunden som var så fornøyd? En liten videblogg oppdatering etter et spennende seminar dere deltok på?
Mulighetene er mange, men tenk bevegelig bilde først og fremst, det er absolutt fremtiden.
Tid er penger
Nå kommer vi til å gå i dybden på hvordan man skaper seg en online tilstedeværelse som virkelig fungere, senere, men et annet aspekt vi har lyst å nevne er tid.
Ta alltid med i beregningen at tilstedeværelse på sosiale medier krever mye tid. Som tidligere nevnt er man absolutt ikke tjent med å opprette profiler rundt omkring som ikke følges opp og som det ikke legges noen sjel i. Disse blir bare oppfattet som støy og folk ser ikke relevansen med å følge med på en profil som hadde siste oppdatering for 6 måneder siden.
Sørg derfor for å vurdere nøye om dette er noe dere har tid til internt, eller om man skal benytte seg av profesjonelle byråer som kan styre disse profilene for dere.
Man kan ofte tenke at man blogger eller skriver gratis ved å gjøre dette sel, men med mindre man er ulønnet har tiden en kostnad også internt. Jo mere tid man bruker på å ikke direkte selge sine egne produkter jo mere kan man potensielt sett tape.
Tenker man slik på det, kan det i mange tilfeller lønne seg å outsource hele eller deler av jobben til andre slik at du kan bruke tiden på andre ting. Samtidig er man sikret at profilen ikke ligger brakk i perioder der man absolutt må prioritere andre ting enn bloggposter.