Strategi

Et mål uten en plan er bare en drøm eller et ønske. For å forplikte seg til målene, må et sett av aktiviteter settes opp. Ingen vellykket bedrift kan overleve uten strategier. Vi har mer enn 20 års erfaring med strategiske prosesser.

Vi kan blant annet
hjelpe deg med

Strategisk rådgivning

På jakt etter innspill, eller ønsker du en sparringspartner? Vi har kunder i hele landet og bidrar på faste oppdrag, eller oppdragsbasert i endringsprosesser, vekstfaser eller som en “hjelpende hånd” som tilfører kreativitet og kompetanse i videreutviklingen av bedriften. Dette er også et populært valg for bedrifter uten egen markedsavdelinger eller for grundere som ønsker å vokse. Kontakt oss for en uforpliktende prat.

Workshop

Strategisk workshop er en gøyal prosess som gir mange «aha – opplevelser.» Her legger vi vekk tekniske hjelpemidler, og bruker penn og papir. Det beste resultatet kommer når deltakere har ulik bakgrunn og godt engasjement. Innsikt er nøkkelen til å lykkes i å bygge en sterk digital synlighet, og en vel gjennomført prosess gir en solid grunnmur å bygge videre på. Vi legger opp workshops med spørsmål tilpasset kunden. Vi går gjennom 8 strategiske grunnspørsmål som gradvis peker veien for hva, hvor og hvordan den digitale satsningen bør være.

Digital strategi

Det er essensielt å iverksette tiltak og aktiviteter som driver bedriften fremover mot forretningsmålene. En god digital strategi styrker kjernevirksomheten ved smart bruk av sosiale medier og digitale kanaler.. Vi setter mål, lager en plan som forsterker på tvers av kanaler, prioriterer tiltak og spisser mot hver enkelt kanal.

Markedsplanlegging

Har dere staket en tydelig kurs for veien videre? Vi hjelper dere med å sette planene i system, og bidrar med ideutvikling, årsplanlegging og detaljert markedsplanlegging. Sett alt ned på papiret, med konkrete oppgaver og fremdrift og driv prosjektene fremover. Det vil garantert gi resultater. Kan med fordel kombineres med workshop-prosess og strategisk rådgivning. 

Kanalstrategi

En kanalstrategi har som hensikt å fortelle hvordan man strategisk kan bruke kanalens særpreg og tilpasse utformingen av budskapet etter dette. Strategien skal definere hva man skal si hvor og hvorfor, for å ut til målgruppen og oppnå effekt. Ferdigstillelsen skal gi et arbeidsdokument som beskriver målgruppen, kanalens hensikt, konkrete mål og type innhold. Ved utvikling av kanalstrategi, er workshop og diskusjon vesentlig for et godt sluttprodukt.

Målgruppe og personas

Hvem er dine kunder? Hva drømmer de om? Hvilke ønsker og behov har de, og hva trigger dem til å foreta en handling? 

 

Definisjon av målgrupper hjelper oss å skape relevant kommunikasjon med virkemidler som engasjerer, skiller seg ut og har en stoppeffekt for akkurat de kundene dere ønsker å nå ut til. Vi lager tydelige profiler, og utvikler personas – en fiktiv dybdeprofil. Om du vet hvem du snakker til og hvilke problem du løser for dem, kan du enklere fange oppmerksomheten og trigge til konvertering. Definerte målgrupper er kritisk i kommunikasjonen. Personas tar målgruppen et steg videre, for å gi dere den dybdeforståelsen som trengs for utvikling av rett kommunikasjonsform. Vi hjelper deg og din bedrift med å samle data, kartlegge og bygge målgrupper og personas. 

Design thinking

Gode arbeidsmetoder viktig for å oppnå gode resultater. En kreativ arbeidsprosess vi foretrekker å bruke når vi skal utvikle et produkt eller en tjeneste, er design thinking. Denne metoden setter forbrukeren i sentrum, og tar hensyn til deres behov. Gjennom forståelse og identifisering av brukernes behov, kan man definere og teste ulike måter som kan løse brukerens problemer.

Konseptutvikling

Få budskapet ditt ut til de du ønsker å nå – mest effektivt. Innsikten vi har om kundene og hva som er gjort før/hva ingen har tenkt på, skal benyttes i en kreativ brief for å utvikle ide og konsept med en egen identitet og stil. En typisk prosess er inndelt i 3 faser:  

 

  1. Myldring: Dette er en kreativ fase der «alt er lov» Her er alle ideer bra, og intet er «dumt eller rart». 
  2. Utvikling: Dette er sortering og realitetsbehandlingsfasen der vi skal legge puslespillet. Her finner vi rammene for å sette alt sammen til et bilde. 
  3. Realisering: Nå skal konseptet formes og ferdigutvikles. Det handler om å finne et konsept som skinner – som skiller seg ut og forsterker identiteten deres og trigger et ønske om å få vite mer om aktuelt produkt/tjeneste.

Kundereise

Å identifisere kundereisen er essensielt for å skape rett kommunikasjon, resultater og økt salg. Da er det viktig å identifisere de ulike fasene. Sammen med dere, definerer vi kundereisen og kartlegger kundenes behov og følelser fra start til slutt. Her kan vi bruke ulike metoder for å komme frem til resultatet, som design thinking, målgruppeundersøkelser, intervjuer og research. Deretter gir vi vår anbefaling for kommunikasjonsform, definerer personas og hvilke triggere som skal benyttes i ulike kanaler, for å øke sjansen for at kunden velger dere. Vi er lidenskapelig opptatt av å skape en god kundeopplevelse – på tvers av kanaler og i alle møtepunkt med kundene. Da må alt henge sammen.

Endringsledelse

Endringer er blitt vår nye hverdag, og å innhente kompetanse utenfra kan være en effektiv og god investering. Står bedriften overfor endringer, er dere i en digitaliseringsprosess, eller trenger dere en plan for potensiell krisehåndtering? Vi hjelper med å planlegge og gjennomføre konkrete endringsprosesser.

Analyse

Innsikt bygger grunnmuren i enhver merkevare, og analyse er selve nøkkelen til å forstå ditt marked, din posisjon, dine kunder og dine konkurrenter. Vi har de ypperste analyseverktøy og måler ulike parametre kontinuerlig for våre kunder. Ved gjennomføring av digital strategi, og i performance marketing er analysedelen essensiell for å lære, utvikle og skape gode resultater.

Kurs og workshops

Vi skreddersyr kurs og workshops for din bedrift, med relevante eksempler fra deres virksomhet. Vår leder og gründer, Line Charlotte Rolfsnes, holder også engasjerende foredrag på bestilling. Målet er å gi relevant kunnskap til bedrifters interne ressurser, som enkelt kan tas i bruk. Ta kontakt om du er interessert i å vite mer.