NEI- uten kommunikasjon med markedet vil også inntektene stagnere. Det bør velges en markedskommunikasjon som gir effekt og som er målbar. Min anbefaling er å reversere tankene. Sier du ja om annonsører ringer, og er “med på tiltak” fra markedsførere uten å selv sitte i førersetet? Ikke gjør det- vær i forkant og lag en tydelig mediestrategi beregnet på å dekke dine kunders behov i de kanaler de best treffes. Det handler om å nå ut på best mulig måte, til lavest mulige kostnad. Endrede medievaner tvinger bedrifter til å tenke nytt. Forbrukerne har makten, og sosiale medier har overtatt som viktigste medium for interaksjon med forbrukerne.  Er du ikke med og synliggjør deg selv, så vil heller ikke bedriften omtales, og velges når forbrukerne skal ta sine valg.

Hvilke kanaler en skal synliggjøre seg i, avhenger av hvilke målgrupper som skal treffes. Det beste er en kombinasjon av flere medier- en helhetlig strategi. Vi tilpasser til hver enkelt bedrift etter grundige analyser som legger grunnlaget.

Facebook treffer bredt, da “de fleste” er på fjesboka, uavhengig av alder, yrke eller status. Dette er derfor en flott arena for å styrke merkevarenavnet. Det forutsetter at bedriftssiden ivaretas: Vær tilgjengelig, skap innhold som engasjerer og gå i dialog med kundene dine. Det er essensielt viktig å ikke gjøre dette “halvveis”. Markedsplassen er veldig synlig, og gir raskt et inntrykk av bedriftens digitale personlighet. Besvares ikke kundehenvendelser, publiseres innhold sporadisk? Det kan gi inntrykk av en bedrift som er lite engasjert og derfor skade merkevarenavnet. Tenk godt igjennom formålet med siden, og gjennomfør etter planlegging og lagt mediestrategi.

Alle møter med virksomheten er med på å danne inntrykket. Hva er ditt uttrykk i sosiale medier? Er det noe tilfeldig når det publiseres innhold? Sliter du med mange lederhatter og har for lite tid? Har du ikke kunnskap til å kommunisere med kundene på sosiale medier? Vi kan gjøre jobben for deg, og det koster mye mindre enn du tror i forhold til hva du får igjen.

En digital strategi er også målbar- alt vi gjør der kan måles. Det gir fantastiske muligheter til å produsere innhold som trigger målgruppene til enhver virksomhet. Visste du at en måneds håndtering i sosiale medier av Mana Communication er det samme som et par annonser i lokalavisen. Hva tror du gir best effekt?

 

Se www.manacommunication.no for mer info – vi står klar til å hjelpe deg.